Dette er ikke en komplet guide til linkbuilding, men et par tips til, hvad man kan gøre selv eller i samarbejde med sin SEO-konsulent.

En hjemmeside, som ingen linker til, er ikke meget værd. En stor del af søgemaskineoptimeringen (SEO) handler netop om at skaffe links, som peger ind på din hjemmeside (linkbuilding).

Hvis din hjemmeside har 30 indgående links, og din konkurrent har 25 indgående links, har din hjemmeside en bedre chance for at få en højere placering i søgemaskinen end konkurrentens.

Men hjemmesidens placering i Google afgøres ikke alene af, hvor mange indgående links den har.

De indgående links skal helst være relevante for din hjemmeside. Hvis din hjemmeside handler om salg af sommerdæk, vil et link fra Michelin Dæk vægte højere end et link fra Farfars Fotoklub.

Der bliver også kigget på den hjemmeside, som linket kommer fra. Et link fra en hjemmeside, der er højt placeret i søgemaskinen (har en høj page rank) er mere værd end en hjemmeside med en lavere placering (lav page rank).

Ankertekster er vigtige

Ankertekst er den tekst, man klikker på i et link. Ankerteksten er meget vigtig i forbindelse med søgemaskineoptimering. Eksempel: Du sælger sommerdæk på din hjemmeside.

Her er to eksempler på ankertekster, du måske vil skrive:

Se vores sommerdæk med nyeste anti-udskridnings teknologi
Se vores sommerdæk med nyeste anti-udskridningsteknologi.

Den første ankertekst er god – den anden er dårlig.
Hvorfor og hvad er forskellen? Jo, i det første eksempel er nøgleordet, ”sommerdæk” ankertekst. Det er ikke tilfældet med det andet eksempel. Her er ankerteksten: ”Læs mere.”

Sådan får du ”nemme” links til din hjemmeside

• Hvis du har artikler på hjemmesiden, så forbind dem indbyrdes med links, og tænk over din ankertekst.

• Spørg dine leverandører, om de ikke vil linke til dig. Husk at give dem den ankertekst, som du ønsker, de skal bruge. Det er ikke altid, de vil, men nogen gange lykkedes det. Lav ikke aftaler om linkbytte. Det kan i værste fald skade din placering i Google.

• Hvis der findes et brancheforum på internettet, så skriv og svar på indlæg. Vær aktiv, men spam for guds skyld ikke disse forums. Det vil have en negativ effekt på din forretning.

Men hvis forummets læsere stiller spørgsmål, som du kan svare på, så gør det – og link samtidig til din hjemmeside i din signatur.

• Skriv nogle artikler til din hjemmeside. Hvis artiklerne er gode, vil du opleve, at dine besøgende selv opretter links til din hjemmeside. Nogle kalder også disse artikler for SEO-tekster, fordi de er med til at styrke søgemaskineoptimeringen på din hjemmeside.

Linkkataloger – shit og hit

Der findes rigtig mange linkkataloger, hvor man kan registrere sin hjemmeside. De fleste er ikke tiden værd. Nogle kan endda påvirke din hjemmesides placering i søgemaskinerne negativt.

Mange gange kan du se de sidste hjemmesider, som er registreret i katalogerne. Søg på dem og se, om Google og de andre søgemaskiner har registreret ændringen i linkkataloget. Hvis det ikke er tilfældet, så glem alt om det linkkatalog.

Link ikke tilbage

Hvis du får et tilbud om linkbytte – hvor du får et link fra en hjemmeside, mod at du linker tilbage, så sig pænt nej tak. I bedste fald vil linket være uden værdi, fordi I linker til hinanden, og i værste fald sender du et værdifuldt link til en hjemmeside, som sender et værdiløst link tilbage. Det kan gøres med dofollow og nofollow som er begreber jeg kommer ind på i en senere artikel. Hvis du ikke kan vente på det, kan du læse mere om det i Wikipedia.

Læs artiklen: Skal man springe Nofollow links over?

Der er mange virksomheder, som ikke arbejder med linkbuilding. Derfor giver linkbuilding dig mulighed for at komme foran dine konkurrenter.

Det var en kort introduktion til arbejdet med links. Det er vigtig viden, som kan betyde forskellen mellem liv og død for din virksomhed.

Det er bare at komme i gang. Du kan selvfølgelig også vælge at koncentrere dig om dine kunder og lade os stå for opbygningen af links til din hjemmeside. Vi ved, hvordan man gør!

%d bloggers like this: