Formålet med denne guide til søgemaskineoptimering for begyndere, er først og fremmest at give dig en basal forståelse af hvad man skal gøre hvis man gerne vil have trafik fra søgemaskinerne.

Så hvis du ikke har helt styr på hvad søgemaskineoptimering er og hvorfor det er vigtigt, vil jeg anbefale dig at starte med at læse denne artikel først:

Hvad er SEO?

SEO for begyndere – emne, artikler og søgeord

Når man starter en ny hjemmeside op, bør man vælge et overordnet emne, som den skal handle om. Derefter er det en god idé at undersøge hvad folk søger på, som er relateret til det emne, så man kan vælge et godt Google søgeord (med mange månedlige søgninger og lav konkurrence), som man positionerer selve hjemmesiden i forhold til. Men man behøver ikke at nøjes med at satse på at få trafik til forsiden – hvert enkelt side vurderes nemlig separat af Google når de skal levere de mest relevante sider i forhold til den indtastede søgning.

Læs mere om SEO ved Brand Design her.

Det betyder at det er en rigtigt god idé at skrive specifikke artikler om så mange relaterede søgeord som muligt. Det giver dig først og fremmest en masse forskellige måder at få trafik til din hjemmeside, da du satser på et hav af forskellige søgetermer, men derudover gør det også din hjemmeside mere relevant i forhold til det overordnede emne i Googles øjne og det vil derfor også have en positiv effekt på din placering i forhold til dit hovedsøgeord.

Søgemaskineoptimering – hvordan gør man?

Når du skal optimere de enkelte sider er det vigtigste at dit søgeord figurerer nogle bestemte steder på siden, uden at det går ud over læseren oplevelse. Sørg for at dit søgeord (i sin eksakte form) er i overskriften, i url’en og i starten af selve teksten (så kommer den nemlig til at stå i den tekst der er under linket i Googles søgeresultater) – det er dog vigtigt ikke at bruge søgeordet unaturligt mange gange i teksten, da det udover at være irriterende for læseren faktisk straffes af Google med dårligere placering i deres resultater. Til gengæld kan det have en positiv effekt at inkludere synonymer og relaterede udtryk i teksten.

Derudover er det vigtigt at søgeordet optræder i sidens header, selvom dine læsere ikke nødvendigvis ser dette er det et stærkt signal til søgemaskinerne om hvad din side handler om – i praksis klares det ved hjælp af et plugin hvis du har en WordPress hjemmeside og er derfor kun noget man skal bekymre sig om en enkelt gang – derefter kører det automatisk.

Et andet vigtigt aspekt af hvor relevant Google anser din side for at være er om der er links til siden og hvad teksten i de links er. Det nemmeste du selv kan gøre er at lave links fra andre sider på din hjemmeside, som peger på siden du gerne vil optimere og sørge for at bruge søgeordet i teksten.

Links fra andre sider er også vigtigt, og selvom det kan være fristende at gå ud og lave sin egne links som peger tilbage på din side er jeg overbevist om at det ikke er den bedste måde du kan bruge din tid på. Hvis du i stedet bruger tiden på at skabe kvalitets indhold på din hjemmeside vil du med tiden også få links til dine sider – tro det eller ej, folk linker rent faktisk helt af sig selv til sider der leverer varen.

Begynd med søgemaskineoptimering nu

Det kan være overvældende med alle de forskellige søgemaskineoptimering tips man kan få på nettet, men det vigtigste er at begynde at implementere nogle af tingene. Og så vil du selv hen ad vejen både blive bedre og finde ud af hvad der virker og ikke virker for din hjemmeside.

Hvis ud har læst og forstået hele denne artikel har du allerede et langt bedre udgangspunkt for at få trafik fra søgemaskinerne end de fleste andre på nettet, men hvis du kunne tænke dig en mere praktisk gennemgang af hvordan man søgemaskineoptimerer sin hjemmeside er du velkommen til at benytte min gratis lav hjemmeside guide.

%d bloggers like this: