Facebook, Twitter, Instagram og andre sociale medier er dræbende for din produktivitet!

Gæsteindlæg !!

Facebook, Twitter, Instagram og andre sociale medier er dræbende for din produktivitet! Man tænker umiddelbart at det er gratis at læse og dele på de sociale medier, men hvis man tænker sig lidt nærmere om, koster det faktisk en del. Det koster jo ikke noget at lave en profil, men hvad er det så der koster penge for dig som forbruger?

Forestil dig at du har et mål om at tjene f.eks. 1 million kroner på de 2.000 timer du arbejder om året. Hvis dette er dit mål tjener du ca. 8,25 kroner pr. minut du arbejder på de 120.000 minutter du har til rådighed.

Den gennemsnitlige amerikaner bruger 3,2 timer pr. dag på sociale medier. Det er min påstand at den samme gør sig gældende i Danmark. Dette giver ca. 190 minutter pr. dag til en pris på kr. 8,25 pr. minut, svarende til ca. kr. 1.600 pr. dag eller kr. 11.200 pr. uge eller kr. 48.000 pr. måned!

Hvad foregår der på de sociale medier?

Hvad er det der foregår på de sociale medier egentligt? Sociale medier/konstant online adfærd er en uendelig strøm af bevistløs underholdning for masserne. Et middel til at føle sig vigtig ved at vide de kronisk uvigtige. En distraktion fra et utilfredsstillende liv. En glansbillede på hvad man gerne vil have andre til at vide om hvordan man lever livet. Ikke det virkelige billede, men mere de allerbedste øjeblikke, så man kan få klap på skulderen for at man gør det godt, har det perfekte liv, familie eller hvad det nu er man fremviser!

For dig som forbruger er de sociale medier intet andet end underholdning ligesom reality tv er. Uden nogen som helst form for produktivitet i forhold til det du gerne vil udrette.

For dig som en person der gerne vil brande eller markedsføre dig selv er de sociale medier til gengæld fantastisk. Her er de sociale én ud af de mange forskellige kanaler du kan bruge til markedsføring. Kunsten er at bruge medierne fornuftigt og effektivt. De er fantastiske til at reklamere på og til at rekrutterre fra, hvis man vel at mærke gør det på den rigtige måde.

Planlæg din tid på de sociale medier.

Alt i alt kan du bruge oceaner af tid på de sociale medier uden at få et ordentligt udbytte, hvis du ikke gør det smart og effektivt. Overvej at lave en strategi for hvornår og hvordan du læser og poster for at frigive tid til andre mere produktive ting. Hvad kan du så bruge den ekstra tid til? Brug den på at kontakte andre mennesker, læs en bog (evt. på din telefon), skriv et blogindlæg eller noget helt fjerde, som kan være med til at bringe dig tættere på dit mål!

Mvh

Marko

%d bloggers like this: