Har du din egen webshop på nettet, så har du uden tvivl læst om betydningen af at markedsføre din butik på Facebook og andre sociale medier

Share eller Like – hvad er forskellen? – Har du din egen webshop på nettet, så har du uden tvivl læst om betydningen af at markedsføre din butik på Facebook og andre sociale medier. Derfor kan vi nok også hurtigt blive enige om at Facebooks betydning som socialt medie er klart den største lige nu, så har du tiden til det, vil det være logisk at skyde meget af din markedsføring af på Facebook medmindre at andre faktorer spiller ind.

Alle webshops bør som minimum have en Facebook-side, hvor interesserede kan finde information om webshoppen og dens produkter, og hvor du kan slå nyheder eller tilbud op, som i sidste ende forhåbentligt kan være med til at skabe mere omsætning i din webshop.

Share eller Like – hvad er forskellen?

De to knapper, som mange nok allerede kender til, er de vigtigste for butikken. Med disse kan du nå ud til potentielle kunder uden at skulle anstrenge dig mere end nødvendigt. Når en person vælger at share eller like et link, så vises det på vedkommendes tidslinje og er derfor synligt for dennes familie og venner. Ved at udnytte denne metode kan dit budskab spredes til potentielle kunder som ringe i vandet. Men hvilken knap skal du bruge til formålet? Det kan være meget forskelligt alt efter formålet.

Såfremt at en person vælger at trykke på share ved en statusopdatering, på en hjemmeside eller ved et produkt, så kommer der en boks frem som gør det muligt at tilføje en beskrivelse af hvorfor linket deles af vedkommende. Du kan f.eks. tage et kig på dette tilbud på covers til iPhone, som har været lagt op i forbindelse med årets J-dag. Det fik en del shares, fordi flere udnyttede muligheden for at dele informationen med andre om det, i dette tilfælde, tidsbegrænsede tilbud.

Når en person trykker på like ved en statusopdatering, på en hjemmeside eller ved et produkt, så vises det på dennes tidslinje samt venners nyhedsfeed. Derudover gemmes en liste over sider på personens tidslinje, som viser hvilke links denne har trykket like på tidligere. Det er derfor klart nemmest at “like” links, og man vil nok se at en statusopdatering typisk har flere likes end shares. Såfremt at en besøgende klikker like på din Facebook-side, så vil dine statusopdateringer optræde på personens nyhedsfeed fremover og skabe tilbagevendende besøgende, som forhåbentlig kan konverteres til kunder.

Hvilken knap skal jeg så vælge?

Uanset om du har en blog, en webshop eller noget helt tredje, så er det vigtigt at du giver dine kunder mulighed for at dele, hvad de læser og ser på. Det er en relativ enkel måde at skabe nye kunder og generere opmærksomhed omkring din webshop på. På det personlige plan driver jeg selv en mindre webshop, som sælger covers til iPhone, og allerede på forsiden kan folk klikke like og dermed se hvad opdateres på webshoppens Facebook-side. Ved hvert produkt vises der desuden også en like-knap så folk kan dele produktet med familie og venner. Dette kan ses på siden som indeholder beskyttelsesfilm til iPhone 4. Her kan besøgende som sagt trykke like og dele produktet med deres familie og venner. Det bedste af det hele er personen ikke behøver at forlade webshoppen for at gøre det.

Konklusion

Du må prøve dig frem for at finde ud af, hvad der virker bedst for din side. Som udgangspunkt anbefales det at vælge share på artikler og like på din butik og dennes produkter. God vind med at skabe et forhåbentlig øget salg.

%d bloggers like this: