SEO – Hvad kan SEO?

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, eller på dansk: Søgemaskineoptimering. Men hvad kan SEO / søgemaskineoptimering og hvorfor er det så vigtig at optimere sin hjemmeside til bedre placeringer i Google?

SEO

SEO (Søgemaskineoptimering)

SEO sælger og det virker. Er man seriøst med sin online markedsføring, så vil man altid gerne have flere besøgende, mere salg, flere henvendelser via telefonen og større engagement via nyhedsbreve og på jeres sociale medier. For at nå frem til dette, er det første skridt selvfølgelig at jeres potentielle kunder finder jeres hjemmeside online, når de laver en søgning i Google og de andre søgemaskiner. For at skabe opmærksomhed omkring jeres hjemmeside, skal i benytte de “3 ben” – On-page, off-page og de sociale medier (delinger og likes).

 

Hvad er søgemaskineoptimering / SEO?

SEO (Søgemaskineoptimering) er de faktorer hvor man optimere en hjemmeside, så siden opnår en bedre placering i søgeresultaterne på Google og de andre søgemaskiner. Google optimering er et kontinuerligt arbejde, hvor vi hele tiden justerer og korrigerer hjemmesiden i forhold til de nyeste tiltag fra Google. Kort forklaret er søgemaskineoptimering kraftig medvirkende til mere synlighed i søgemaskinerne og dermed flere besøgende der i sidste ende giver mere salg takket være SEO.

Ting Google IKKE bryder sig om ved din hjemmeside

SEO er efterhånden koncentreret om hvad Google dikterer. Vi har derfor fokus på nogle af de elementer vi ved Google ikke bryder sig om.  Vi ved alle det er frustrende at arbejde optimalt med optimering af en hjemmeside, der ikke når nogen vegne i de organiske søgeresultater. Derfor er det vigtig at i kender nogle af de negative elementer, der kan påvirke hjemmesidens placering negativt.

Det er vigtigt i fokuserer på de nyeste opdateringer fra Google, så i kender de faldgrupper, der kan opstå når i arbejder konstruktivt med jeres hjemmesider. Kan i ikke selv håndtere arbejdet, kan i altid kontakte os for yderligere hjælp. 

  • Hold jer fra at købe links
  • Undgå at proppe din side med reklamer
  • Undgå skult tekst på sitet
  • Sørg for at skrive godt indhold med længde og dybde
  • Duplicate content er absolut NO GO
  • Sørg for din hjemmeside loader hurtigt

Google opdateringer har stor indflydelse på SEO

Google rullede Panda opdateringen ud i 2011 0g formålet var kort og godt at få hjemmesider med høj kvalitet til at ranke højere og lav kvalitetssider den anden vej. Det betød at sider med tyndt indhold og kopieret indhold rykkede ned i søgeresultaterne. Pandas primære funktion var at:

  • Bekæmpe tyndt indhold og lavkvalitetssider
  • Straffe sider med duplicate content (kopieret indhold)
  • Placere højkvalitets hjemmesider højere end de sider med lavkvalitet indhold.

Google Penguin

Google Penguin blev implementeret i 2012 og dennes fokus var at få de sider, der lå højt i Google ved hjælp af unaturlige mange links eller købte links til at falde i søgningerne. Mens de hjemmesider med den korrekte organiske linkbuilding vandt mere plads i søgningerne. Man kan sige Googles vigtigste fokus idag er at præsentere dens brugere for det bedste resultat ved hver eneste Google søgning.

Sådan arbejder vi med den organiske SEO

SEO arbejdet handler i bund og grund om at gøre jeres hjemmeside relevant i forhold til de søgeord eller søgninger, de forskellige brugere foretager sig. Det handler også om at skabe en hjemmeside der fremstår tillidsfuld og brugervenlig også i forhold til jeres konkurrenter. Med dette fokus vil jeres side flytte sig positivt i søgeresultaterne.

Selve SEO arbejdet består i flere mindre dele:

 

  • En søgeordsanalyse
  • En teknisk analyse af hjemmesiden
  • Fornyelse og optimering af indhold på siden
  • Linkbuilding – forøgelse af autoriteten af jeres hjemmeside

Første del af SEO arbejdet

Efter vi har haft den første kontakt og i har bedt os gå igang med SEO arbejdet, er det første vi kigger på :

  • Vi foretager en grundig Søgeordsanalyse
  • Herefter laver vi en teknisk SEO analyse
  • Vi tjekker også for tekniske fejl og mangler
  • Vi laver også en gennemarbejdet konkurrent analyse
  • Til sidst udarbejder vi den endelige SEO strategi og plan

Anden del af SEO arbejdet

I anden fase af forløbet arbejder vi løbende med hjemmesiden, hvor vi blandt andet tester, optimerer og overvåger. Her der arbejder vi med:

  • Onpage SEO optimering
  • Optimering af indhold på siden
  • Oprettelse af nye blog indlæg
  • Eksterne Links – Linkbuilding
  • Overvågning og rapportering til jer

Søgeordsanalyse

Inden arbejdet med SEO kan iværksættes, er det vigtigt i får lavet en grundig søgeordsanalyse, hvor i har fokus på jeres målgruppe.

Linkbuilding

Linkbuilding er en essentiel del af SEO. Det er Googles måde at måle om andre sider anbefaler jeres hjemmeside på nettet.

Indholdsrige tekster

SEO er meget mere end tekniske justeringer. Godt velskrevet indhold er mindst ligeså vigtig for gode placeringer i Google.

User Engagement

Med Googles Phantom og Fred opdateringer kom user engagement. Altså hvor lang tid de besøgende er på din hjemmeside, samt hvilke de hurtigt forlader igen, hvad de klikker på osv. Jo mere brugerne elsker at bruge din hjemmeside, jo mere elsker Google dig også.

Struktur

Når jeres søgeord er grundigt udvalgt, og i skal have dem implementeret på jeres hjemmeside, er det essentielt, at jeres SEO-struktur i menuen og resten af websitet i korrekt opbygget. Kort sagt skal siden dække både generiske søgninger og mere specifikke søgninger.

Interne links i teksten

Når i skriver indhold på jeres sider, er det en ret så god idé, at i gør jer tanker om, hvilke andre indlæg på jeres website, en besøgende kan være interesseret i. Er det oplagt, at den besøgende også kunne være interesseret i et andet emne på dit website, burde du linke til det i teksten.

Over 90% af alle søgninger kommer fra Google

Idag er det sådan at en Dansk hjemmeside eller webshop får over 90% af søgetrafikken fra Google. Af den grund laver vi det meste af vores optimering med hovedfokus på Google.

Google har flere gange været ude og sige at de i deres ranking system kigger på mere end 200 signaler, når de skal ranke et website.

Googles primære funktion er, at levere det bedste søgeresultat for sine brugere. Google forsøger direkte at tyde sig frem til søgerens intention med søgningen. Hvis Google oplever, at søgeren søger svar på et givent problem, vil søgeresultatet ende ud med artikler om emnet.

Oplever Google at den søgende leder efter et bestemt produkt eller en ydelse, vil søgeresultatet med garanti fremvise nogle specifikke produkter eller ydelser.

Google søgning

Når folk søger i Google har de enten et erkendt behov, der skal stilles eller et problem de søger en løsning på.

I sådan et tilfælde kender den søgende løsningen eller produktet endnu. Derfor er det her i kan ramme jeres potentielle kunder, der hvor de er købsmodne og igennem jeres produkter eller services på hjemmesiden vinde deres tillid.

Hvis den søgende allerede er købsmoden og ved hvad de søger efter, kan SEO hjælpe med at ramme dine kunder hvor det tæller. Det er måske lige præcis jeres hjemmeside de søger.

På Google er det derfor ligegyldigt om du er lille eller stor, alle virksomheder med en godt SEO optimeret hjemmeside har chancen for en god placering i søgeresultaterne.

Gør det selv SEO – et par gode tips

Er du ny indenfor emnet, så er en Google søgning på “SEO for begyndere” nok det rette sted at starte. Vi har herunder laveten mindre SEO guide i kan starte med. Ligemeget om i hyrer en ekspert til arbejdet, eller om i mere er “Gør det selv” folket, så har i et par tips til jer! Mangler i lidt hjælp til begrebsafklaring kan i tage et kig i vores ordbog.

  1. Søgeordsanalysen er altid udgangspunktet for søgemaskineoptimering. I skal have fundet frem til de søgeord og søgefraser, jeres potentielle kunder søger på.
  2. Lav en søgning i Google på de søgninger i er interesseret i at ligge godt på. Tjek hvilke sider der topper listen. Læg herefter en plan for om i kan gøre det bedre end dem, der allerede ligger der.
  3. Gå igang med at optimere jeres sidetitler og meta-beskrivelser efter jeres udvalgte søgeord og søgefraser.
  4. Undgå at jeres tekster bliver skrevet for overfladiske og kedelige. Sørg altid for at have noget på hjertet når du skriver dine tekster.
  5. Sørg for at få nogle links fra andre hjemmesider. Helst sider i samme branche, som jer selv. Det skaber autoritet i Googles øjne. Et godt tip er at bede jeres leverandører om et link til jeres side.
  6. Overvej om i kan få nogle til at skrive nogle gode indlæg på jeres side, der omhandler de søgeord i gerne vil findes under.
  7. Vil du gerne læse mere om søgemaskineoptimering, så klik over her.
  8. Læs mere om hvorfor vi anbefaler en søgeoptimeret (seo Google optimeriret) hjemmeside.
  9. Vi kan hjælpe med en grundig SEO wiki eller guide om i vil. Kontakt os og lad os få en uforpligtende snak om udvikling af en rapport for jeres hjemmesides søgeoptimeringsbehov.

Video om SEO

Vi har valgt lige at smide denne video ind, der på en hurtig og præcis måde beskriver hvad man skal være opmærksom på indenfor SEO i 2017 og over i 2018. Brian Dean, som i ser i denne video er uden tvivl en af de førende indenfor søgemaskineoptimering og han har afholdt mange foredrag verden over med hans forskellige metoder og han har demonstreret mange SEO værktøjer gennem tiden, så vi har haft stor glæde af i vores SEO arbejde for vores kunder i Danmark.

Se mere om Brian Dean på hans hjemmeside her.

Vi brænder for Google optimering

Vi har set så mange af vores kunder opleve en enorm succes med deres salgstal / konverteringer gennem vores indsats indenfor søgemaskineoptimering. Jeres succes er vores næring. Det får os kun til at brænde endnu mere for emnet. SEO optimering er en enorm spændende branche, hvor udviklingen hele tiden er i bevægelse. Google har skabt mange arbejdspladser og pæne indtjeninger for danske og internationale virksomheder. Vi har set folk blive rige takket være mulighederne gennem søgeoptimering. Vi brænder faktisk så meget for emnet at vi har et bud på hvordan den ultimative SEO guide skal se ud for 2018.

Hvad kan Brand Design så tilbyde jer?

Brand Design teamet har fokus på at skabe resultater for vores kunder og deres virksomheder. Vi arbejder med SEO på en 100% gennemsigtig måde. I vil modtage rapporter fra os, så i kan følge med i udviklingen af jeres placeringer på jeres respektive søgeord.

Når i kontakter os vil vi indlede en dialog om jeres behov for søgeoptimering og hvilke justeringer vi vurderer er nødvendige, der skal laves på jeres hjemmeside både on-page på sitet og off-page (den såkaldte linkbuilding).

Skriv til os herunder. I er også velkommen til at ringe 🙂

Skriv til os

Uforpligtende dialog

Som det er med alle brancher man ikke har kendskab til er det vigtig med en god indledende dialog. I er altid velkommen til at kontakte os helt uforpligtende og spørge til hvem vi er og hvad vi kan. Vi har allerede mange firmaer i Danmark, der beyntter vores services og den røde tråd for dem, har været vores gennemsigtighed og kvalitetsbevidste fokus på online markedsføring og SEO.

Addresse: Adelgade 2, 6000 Kolding

Phone: +45 42 67 90 11

E-mailadresse: mail@brand-design.dk