SEO-arbejdet er lidt som en religionskrig

SEO-arbejdet er lidt som en religionskrig; Der er dem, der tror på med hele hjertet og sjælen, og der er dem, der konstant ser tegn på, at det bare er så meget last year.

Det er rigtigt, at søgemaskinerne – og lad os bare kalde en spade for en spade og sige Google, som er eneherskende herhjemme – tit og ofte laver om på de algoritmer, der udregner, hvordan søgeresultaterne skal vises. Og Google fortæller af princip ALDRIG om nogle af deres ændringer. Det skal vi selv finde ud af.

Heldigvis tyder alle tal på, at Google satser på kvalitetsindhold

Heldigvis tyder alle tal på, at Google satser på kvalitetsindhold, der har en redaktionel profil og som læses og deles af mange. Så længe det passer, så skal man fortsat tage SEO alvorligt. Godt nok sorterer Google med hård hånd blandt de sites, der SEO-optimerer så vildt, at det går mærkbart ud over kvaliteten af indholdet, men det betyder ikke, at man bare skal opgive det hele og håbe på det bedste.

Man skal bare tænke SEO på en anden måde. Fornyligt læste jeg en artikel, der gav et meget godt bud på, hvad SEO handler om i dag.

SEO is D.E.A.D. hed artiklen – og jeg tænkte “åh nej, endnu en dommedagsprofet”. Men nej, Andrew Girdwood, der har skrevet artiklen, leger bare med bogstaverne:

  • D = Data
  • E = Engagement
  • A = Audience
  • D = Discovery

Data

Data = Efter Google har fjernet søgeordstallene fra Analytics er det endnu vigtigere at have styr på egne data. Det er her, man kan finde de mønstre, man skal SEO-bearbejde efter.

Engagement

Engagement = Google lægger mere og mere vægt på de sociale medier og dermed hvor meget indhold bliver delt. Som en indlysende del af SEO-arbejdet er nu også at finde ud af, hvordan indholdet ikke kun kan informere, men i ligeså høj grad kan engagere læserne bedst, så de deler og kommenterer.

Audience

Audience = Man skal altid vide, hvem man kommunikerer med. Det gælder også SEO-arbejdet. Kend din målgrupper, så undgår du at spilde værdifuld tid på at optimere indhold, ingen alligevel gider læse.

Discovery

Discovery = SEO handler ikke alene om nøgleord og emner, men også om hvordan dit indhold bliver fundet. Kend dine sociale medier, brug Google+ og nogle gange også betalte medier. Det hele skal hænge sammen, så fleste muligt finder dit indhold og får mest muligt ud af det.

Det kræver nok, at man tænker en smule ud af boksen, men det har heldigvis aldrig været en dårlig ting!

Har i lyst til at læse mere?

%d bloggers like this: