Du har som udgangspunkt 2-3 sekunder til at fange læserens interesse, når du skriver artikler. Hvis læseren keder sig, klikker han væk, og din ellers gode artikel bliver aldrig læst.

Hvordan fastholder du interessen hos læseren?

Sådan skriver du en god artikel – Først og fremmest skal overskriften være interessant for målgruppen – det ved vi vist alle sammen. Men som udgangspunkt skal du også have en fængende underoverskrift, som meget kort ridser op, hvad hele artiklen handler om. Den skal naturligvis også matche din overskrift og resten af artiklen (den røde tråd).

Læs mere om SEO tekster her

Opbygning

Du bygger artiklen op med de vigtigste punkter først og efterfølgende mindre vigtige informationer samt baggrundsviden. Dette er vigtigt, fordi vi, som læsere på nettet, har en tendens til at scanne teksten i stedet for at læse dybdegående. Vores indre ”spamfilter” er altså langt mere effektivt på nettet, da vi her bliver bombarderet med flere ligegyldige informationer end andre steder.

Sprog og skrivestil

Alle artikler bør som udgangspunkt være skrevet i et simpelt og letforståeligt sprog. Skriv derfor så vidt muligt i talesprog og undgå komplicerede fagudtryk. Når du skriver artikler til den ”brede” befolkning, skal alle som udgangspunkt kunne læse og forstå dem, da det jo langt fra er sikkert, at alle har baggrundsviden om emnet. Hvis du ikke kan undgå fagudtryk eller tekniske termer, skal det forklares så kort og præcist som muligt.

Gør artiklen personlig

Skriv din artikel i 2. person. Det er bedst at skrive ”du” i stedet for han, hun eller man. Når du skriver i 2. person, er du mere personlig, og hele artiklen bærer præg af, at du har taget udgangspunkt i dine læsere, og at du er interesseret i at løse deres problem eller hjælpe dem bedre på vej.

Opstilling

Som før nævnt har læseren tendens til at scanne relevante oplysninger, før han nærlæser teksten. Vi anbefaler derfor, at der er en eller anden form for punktopstilling eller highlight af de vigtigste elementer i teksten:

  • Små afsnit gør teksten nemmere at læse, hold dig til ét emne pr. afsnit.
  • Fremhæv de vigtige ord eller sætninger med kursiv, fed eller f.eks. highlightet skrift.
  • Punkttegn og lister er nemmere at overskue.
  • Mindre overskrifter som tydeliggør hvad næste sektion omhandler.
  • Brug billeder som er med til at gøre hele artiklen farverig og mere interessant.

3 ting du aldrig må gøre!

Du må aldrig opsætte din artikel som en form for direkte reklame. Hvis du skal gøre opmærksom på et produkt eller service, så gør det informativt og interessant at læse om.

300+ ord

Din artikel må ikke være under 300 ord. De fleste artikeldatabaser godkender kun artikler af 300+ ord. Det er der to gode grunde til:

  1. Artikler med færre ord bliver hurtigt opfattet som reklamer, og det grundlæggende indhold er sjældent særlig godt.
  2. I Googles øjne er artikler med 300+ ord yderst interessante. Din artikel har derfor større mulighed for at blive fundet på Google.

ALDRIG genbrug artikler

Du må aldrig genbruge artikler fra nettet, heller ikke selvom du ændrer lidt på ordene. Google har nogle værktøjer, som lynhurtig ser mønstrene, og de slår ned på sådanne opførsler. Google straffer din artikel og det domæne, den er på, når de opdager det. Du må gerne lade dig inspirere – men lad være med at kopiere.

Google belønner de kreative, så vær kreativ og skab noget nyt – hver gang.

Læs mere om SEO analyse her.

%d bloggers like this: