Søgeordsoptimering er en velkendt strategi

Søgeordsoptimering er en velkendt strategi til at hjælpe folk med at finde dit indhold, både via søgemaskiner, og når man søger på hjemmesiden.

Lad os tage et nærmere kig på hvordan man kan gøre det nemmere at finde indhold gennem søgeordsoptimering.

Søgeordsoptimering og placering af fokus-søgeord

For at optimere en side til et fokus-søgeord, skal du placere det en række forskellige steder på siden. Med undtagelse af forsiden eller ‘landing pages’, hvor du kan få brug for at optimere for flere søgeord relateret til dine produkter og services, bør du i almindelighed optimere en side til et enkelt søgeord eller søgeordsfrase.

Når du har valgt et fokus-søgeord for en side, bør du placere det følgende steder:

I hver sides sidetitel

Det første sted, du bør placere dit eller dine fokus-søgeord er i hver sides sidetitel.

Eksempler på en optimeret titel for en forside:

  • Elektronik, biler, mode, samlerting, kuponer og mere online shopping | eBay
  • Mode og tøj online – køb dit tøj på nettet | Ellos
  • Sko og tøj online | De nyeste kollektioner hos ZALANDO

Eksempler på en optimeret titel for en underside:

  • Elektronik | eBay
  • Køb sko, støvler, ballerinasko og tøfler hos Ellos | Ellos.dk
  • Tøj | Kvinder | Køb dit nye dametøj online på Zalando.dk

Optimerede sidetitler har visse karakteristika:

  • Undgå brug af duplikerede sidetitler: Hver side skal have en unik titel, så dine sider ikke konkurrerer med hinanden om relevans
  • Optimerede titler skal være 70 tegn eller mindre
  • Put firmanavn i slutningen af din ​​sidetitel for at opbygge brandkendskab
  • Brug konsekvent tegnsætning imellem søgeord og firmanavn på tværs af alle sidetitler
  • Afbalancer brug af søgeord med brugervenlighed.

I hver sides sidebeskrivelse

Det næste sted, hvor du ønsker at placere dit eller dine fokus-søgeord, er i sidebeskrivelsen for hver side. Det er den korte beskrivelse, der vises i søgeresultaterne, eller når du deler en side på Facebook eller LinkedIn. Selvom denne beskrivelse skal skrives for mennesker og ikke til søgemaskiner, skal du medtage dit søgeord mindst én gang. Skriv dine beskrivelser på almindeligt dansk, på en ‘sælgende’ måde, så folk får lyst til at klikke på linket. Optimerede sidebeskrivelser bør være 150 tegn eller mindre. Længere beskrivelser vil blive afkortet i Google med en ellipsis (…).

I den primære del af dit indhold

Medtag dit fokus-søgeord 2-3 gange, herunder én gang i første afsnit på siden. I almindelighed, læser søgemaskiner de første afsnit i indholdet, og når sjældent lavere ned på siden. Det anbefales, at teksten på hver side består af minimum 300 ord for SEO formål.

I en overskrift i indholdet

Overskrifter, som ofte kaldes “Overskrift 1, Overskrift 2, Overskrift 3″ osv. eller “H1, H2, H3″ i et content management system, hjælper med at sammenfatte en sides indhold.

Overskrifter bør skrives så de både omfatter fokus-søgeord, og sammenfatter den efterfølgende tekst. Dette hjælper folk, og ‘spiders’, med at scanne en side hurtigt for at se, hvad der er mest relevant for dem. Det er også bedste praksis mht. tilgængelighed, fordi skærmlæsere gør det muligt for synshandicappede at springe fra overskrift til overskrift, så de hurtigt kan komme til det afsnit, der er mest relevant for dem. Tænk på at de ‘spiders’, der ‘crawler’ hjemmesider, kan heller ikke se: de kan ikke se billeder, multimedie-indhold, eller fancy skrifttyper på en side. Så det giver meget mening, at bedste praksis for SEO også ofte er bedste praksis for tilgængelighed.

I side-URL

Et andet sted, hvor du bør indsætte dit fokus-søgeord er i webadressen for din side. Her er et eksempel fra dette indlæg:

Permalink: https://brand-design.dk/seo

I eksemplet har jeg optimeret URL’en til begreberne “SEO” og “søgeord”. Nogle gange er det ikke praktisk muligt at medtage dit søgeord i webadressen på hver side. Det er okay. Dine webadresser bør være korte, beskrivende og menneske-venlige, og hjælpe læseren (og ‘spideren’) med præcist at forudsige, hvad der er på siden. Jeg anbefaler at bruge bindestreger til at adskille ord, i stedet for ‘underscores’. Undgå specialtegn, som kan bryde webadresser.

I billed alt-tags

Som jeg nævnte ovenfor, kan søgemaskinerne ikke “se” billeder eller multimedieindhold, så en række bedste praksis for tilgængelighed er også bedste praksis for SEO. Når du skriver et alt-tag for et billede, skal du skrive en kort sætning, der beskriver indholdet af billedet, både for mennesker og for ‘spiders’. Når det er praktisk muligt, og hensigtsmæssigt for dine menneskelige læsere, bør du også inkludere fokus-søgeord i din alt-tekst.

Bemærk, at når et billede indeholder tekst, bør alt tag omfatte en kopi af denne tekst, så synshandicappede personer og ‘spiders’ kan læse teksten. Placer din søgeordsfrase så tæt på starten af ​​din alt tag som muligt. Tilsvarende bør videoer også mærkes med relevante meta oplysninger, såsom titel og beskrivelse, for at blive forstået af en søgemaskine.

Søgeordsoptimering: Omsæt det til praksis

Jeg håber, at denne artikel har givet dig en praktisk forståelse af, hvordan du laver søgeordsoptimering på sideniveau. Ved at følge disse gode råd får du en række fordele: det genererer trafik til din hjemmeside, dit indhold bliver nemmere at finde og tilgængeligheden forbedres.

%d bloggers like this: