Førhen blev salg af f.eks. smykker skabt gennem mund-til-mund anbefalinger

Online SEO-tekster – Førhen blev salg af f.eks. smykker skabt gennem mund-til-mund anbefalinger, reklamer i tunge og uhåndterlige telefonbøger, posters ved købmanden, marketenderiet, på torvet eller andre steder i lokalsamfundet. Den tid er forbi – internettet og dermed Google, Bing, Yahoo, Ask osv. har nu gjort sit indtog hvor linkbuilding, SEO-tekster eller SEO-artikler er et must hvis du har et budskab, som skal ses af lidt flere end dig selv. Dette gælder også hvis du ønsker at sælge billige smykker online som øreringe, armbånd, vedhæng, halskæder, tåringe, ankelkæder eller creoler.

SEO-teksterne kan være skrevet på din egen smykke-hjemmeside som f.eks. Werring Smykker der bl.a. sælger sølvsmykker, linkkataloger, sociale medier som Facebook, Twitter eller LinkedIn, relevante blogs, på websites for sociale bogmærker eller sites hvor man kan uploade SEO-artikler. Men husk, at Google bør indeksere de sites som du bruger, ellers har det absolut ingen værdi udover den trafik du måske får fra besøgende på disse sites. Vælg også sites med en god PageRank samt søgefunktion som uvilkårligt vil give din SEO-artikel flere hits.

SEO-artikler

SEO-artikler er i bund og grund “bare” en artikel som beskriver et eller andet, der kan være enten informerende eller reklamerende for en given ting eller begivenhed. Og ja alle bruger det: BaracK Hussein Obama, Willard Mitt Romney, Helle Thorning-Schmidt, Sidney Lee, Medina, Rasmus Seebach, Nik & Jay, Apple, Facebook, YouTube, Google, MSN, Werring Smykker, TV 2, Krak, BT, Ekstra Bladet, Den Blå Avis og mange flere, bare for at nævne nogle af de mest populære.

Du kan her finde en række grundlæggende forhold som skal tages i betragtning når man skriver SEO-artikler, men vær opmærksom på, at de ikke er skrevet af en professional SEO-ekspert, men af en amatør som har prøvet at dykke lidt ned i fup og fakta om netop SEO-tekster.

Så med det som udgangspunkt, velkommen til.

Din målgruppe og kunder i smykkeshoppen

Få styr på hvem dine kunder er, deres adfærd på nettet og hvad de har behov for at vide – er det:

  • Er det superbrugere på internettet som f.eks. unge mellem 20-35 år?
  • Er det brugere på 50+, som ikke er fortrolige med nettet?
  • Er det kvinder eller mænd, eller både og?
  • Har de en speciel geografisk placering?
  • Betyder deres boligforhold noget (ejerbolig, lejebolig eller andelsbolig)?
  • Kommer de fra en særlig social rang?
  • Arbejder de i en bestemt branche?
  • Har de specielle interesser, f.eks. sportsgrene, feriesteder, hobbier eller lignende?

Budskabet – kunne f.eks. være “salg af sølvsmykker online”

Gør dit budskab helt og fuldstændigt klart – hvad er det du vil sige med teksten.

Det bedste er at du kun har et budskab, og at det står i overskriften. Hvis du har flere budskaber bør de stå i hvert sit afsnit, således at hvert afsnit kan stå alene. Byg din tekst op kronologisk, men tænk på at alle ikke læser oppefra og ned.

Hvis teksten indeholder flere budskaber, kan den med fordel opdeles med link til side 2, så hvert afsnit har sin egen titel og metadata inkl. keywords.

Find de rigtige søgeord – f.eks. sølvsmykker eller smykker online

Brug Google Søgeordsværktøj til at finde de rigtige søgeord, men husk at unge søger helt anderledes og mere specifikt end ældre gør.

De brede søgeord har:

  • Mange hits eller søgninger
  • Tit og ofte meget dårlig konvertering
  • Ofte høj konkurrence
  • Kan være impulsive og af ringe interesse

Så gå efter de dybdegående søgninger – det betaler sig både i tid og penge.

Eksempler kunne være:

  • Bred søgning: smykker
  • Dybdegående søgning: billige sølvsmykker online

Det er med andre ord ofte spild af tid og penge at gå efter de brede søgeord som smykker, øreringe, halskæder, vedhæng, armbånd, tåringe, ankelkæder osv. men brug tiden på hvad din målgruppe bruger som søgeord. Undlad også at bruge dit firmanavn som søgeord, for du er helt sikkert allerede nr. 1 på det søgeord.

Lav sigende og dækkende overskrifter

Gør dine budskaber klare ved at placere dem i overskrifter og husk at indarbejde søgeord i overskrifter. Ikke alle læser hele teksten, men dykker måske ned i et bestemt afsnit af interesse, så gør det let og overskueligt for læseren. Når en given tekst skal læses, er det mest optimalt at præsentere den i små bidder. En meget lang og sammenhængende tekst er ofte uoverskuelig, og kan med fordel opdeles i punkter for at gøre den nem at læse. Så brug dine overskrifter med omhu, og opdel gerne dine tekster i punkter.

Brug overskriftstags som h1, h2 og h3

Overskriftstags findes i seks størrelser, hvoraf den vigtigste er h1 mens den mindst vigtige er h6. Brug dem som hvis du skulle udarbejde en disposition til en længere artikel hvor du har hoved- og underpunkter og undgå at bruge dem i flæng. Husk også at du har mulighed for at benytte fed, kursiv og understregning af ord og sætninger. Brug gerne dine søgeord i overskriftstags og placer dem helst først.

Selve teksten om smykker i din artikel

Der er en række ting du skal være opmærksom på i forbindelse med udformningen af selve teksten:

  • Teksten skal først og fremmest være unik, ellers er der tale om “duplicate content” og så viser Google ikke siden
  • Kog din tekst ned og skær helt ind til benet – medtag kun det mest relevante og undgå indskudte sætninger
  • En god og sigende tekst er som hovedregel på mindst 300-400 ord, men meget gerne mere
  • De første ca. 200 ord vægter ofte mere end resten af teksten
  • Det vigtigste søgeord som f.eks. øreringe eller creoler skal helst placeres først i artiklen – gerne som et af de første 100 ord, men bedst som et af de første 10 ord
  • Søgeordstætheden bør ikke være højere end ca. 3-5% – den såkaldte keyword density. Ellers giver det dårligere placering, eftersom det opfattes som keyword stuffing. Er teksten omvendt letlæselig og naturligt flydende, så tænk ikke på om den er lige mellem førnævnte, eftersom en højere tæthed også kan være helt ok
  • Fremhæv gerne dine søgeord med fed, kursiv eller understregning
  • Korrekt stavning og grammatik er blevet endnu vigtigere, så vær omhyggelig med dine tekster
  • Brug hvordan, hvem, hvad, hvor og hvorfor som guideline når du skriver dine tekster
  • Brug ikke oplysninger som højst sandsynligt ændres, såsom datoer, mængder og priser
  • Skriv teksten i et letlæseligt sprog uden alt for mange fremmedord
  • Undlad brug af metaforer da programmeringssprog har svært ved at tolke det abstrakte – f.eks.: “klap lige hesten” eller “gå over åen efter vand”
  • Husk at teksten skal give læseren værdi

Dit sprogvalg – semantik (betydning) og syntaks (form og grammatik)

Vær opmærksom på at søgemaskiner bruger semantiske analyser for at vurdere indholdet af dine tekster og artikler. Tekster som er syntaktisk korrekt er ikke nødvendigvis altid semantisk korrekt, men kan være grammatisk korrekte vrøvlesætninger. Følgende sætning er f.eks. syntaktisk korrekt, idet ordene er placeret korrekt ift. hinanden og deres ordklasse – “farven kørte en situation i butikken”. At bruge korrekt syntaks kan være endog meget svært. Man skal ofte være lingvistisk uddannet for at se den syntaktiske struktur i selv ganske simple sætninger. Betydning eller semantik er derimod let at forstå. Selv de dummeste forstår hvad man siger til dem uden de store problemer. At de måske ikke forstår de faktuelle konsekvenser af det man mener, er én ting, men som ofte forstår de det i en vist omfang. Semantik eller ordenes betydning afgøres ud fra selve konteksten. F.eks. “vi fik ris i aftes” – ris kan her betyde at man “fik ris at spise” eller “blev rost”.

Sidetitlen vises i søgeresultatet

Denne er selvsagt en sides titel, og den tekst som Google viser i søgeresultater. Den er det absolut vigtigste element udover indholdet af teksten fordi:

  • Den har stor betydning ift. hvordan Google placerer din artikel eller side
  • Den skal få læseren til at klikke på din side, så gør den beskrivende og sælgende så den fremtræder som “call-to-action”
  • Det er den tekst som din browser viser øverst på siden
  • Det er ligeledes teksten som mange eksterne websites viser som din ankerteksts link

Sidetitlen bør maksimalt have 64 anslag (eksempler på 67, eller helt op til 70 anslag, har også vist sig at virke) eller mindre, hvis du vil sikre dig at Google ikke korter den af. Google læser den også hvis den er længere, men korter den som sagt af i søgeresultatet. Sidetitel for denne side kunne være: “Smykker – øreringe og creoler sælger bedst med gode SEO-tekster”.

Meta description beskriver siden

Denne beskriver hvad siden handler om, og tæller ikke med når Google viser søgeresultatet, men har stor betydning for din CTR – “click through rate”. Meta description bør maksimalt have 160 anslag, men hold den indenfor 156 anslag eller færre hvis du vil sikre dig at Google ikke korter den af. Den nøjagtige længde af tagget er i dag sat til 512 pixel. Forskellige bogstaver har forskellig pixel-længde.

Vær opmærksom på:

  • Sidetitler og meta description skal som al anden tekst altid være unik for at undgå duplicate content
  • Dine søgeord bør indgå og gerne først eller så tidligt som mulig i teksten
  • Brug ikke dit firmanavn i sidetitler eller meta description
  • Brug ikke bundstreg “_” eller andre specielle tegn i teksten
  • Brug gerne tankestreg “–”, komma “,” samt lodret streg “|” som separator
  • Hvis du kan få indarbejdet et fælles søgeord i sidetitel, meta description og i selve teksten er det rigtig godt
  • Google kan i nogle tilfælde tage din sidetitel og meta tags fra DMOZ – sørg for at undgå dette hvis du vil være helt sikker

Eksempel på meta description til denne side: ”Smykker online – få bedre trafik til salg af smykker i god kvalitet som øreringe, creoler, vedhæng og sølvsmykker med gode SEO-tekster – se hvordan du gør her”.

Meta keywords er små søgeord

Benyttes i øjeblikket ikke af Google og kun i ringe omfang af andre søgemaskiner, men anbefalingen er at du indsætter 4-8 søgeord når du alligevel arbejder med siden. Keywords til denne side kunne være: smykker, smykker online, øreringe, creoler, vedhæng, sølvsmykker og SEO-tekster.

Link og ankertekst – f.eks. øreringe

Giv dine links et format så man kan se dem – dvs. at læseren tydeligt kan skelne mellem den almindelige tekst og ankerteksten. Links kan med fordel også placeres i en ny linje, så de ikke er omgivet af eller følger anden tekst. Dine links bliver derved mere brugbare og er sværere at overse.

God praksis for ankertekst er:

  • Undgå at skrive generelle ankertekster som f.eks. “klik her”, “se her” eller “side”
  • Undgå at skrive lange ankertekster som f.eks. “her kan du købe billige sølvsmykker i høj kvalitet online hos Werring Smykker”
  • Skriv kortfattet tekst – få ord eller en meget kort sætning
  • Vælg en beskrivende tekst så læseren ved hvad der linkes til, f.eks. “køb smykker online her” eller “køb dine creoler her”
  • Kopiér ikke din ankertekst ved at gentage den samme for ofte, men variér dem med “call-to-action” signalværdi
  • Brug som udgangspunkt ikke sidens URL-adresse som ankertekst
  • Benyt ikke samme ankertekst to gange i samme artikel, og benyt forskellige ankertekster på tværs af sites for at undgå duplicate content

Antal link – de fleste artikeldatabaser angiver følgende retningslinjer:

  • 200-350 ord: 1 eller 2 links
  • 400-500 ord: op til 4 links

Ovenstående er afhængigt af hvilken artikeldatabase der er tale om.

Slutteligt så husk, at kunsten er at skrive en læseværdig tekst til mennesker, som samtidig er optimeret så Google ranker den bedre og dermed genererer indgående links til din side. Det signalerer at indholdet af din side har en høj kvalitet, og dermed er troværdig, eller med andre ord har en høj TrustRank.

Husk at du ikke sælger til søgemaskiner men til rigtige mennesker, og at kvaliteten af det er afgørende.

Læs mere om Søgemaskineoptimering på Fyn her.

%d bloggers like this: