Den mere personlige side af Lone

[cs_content][cs_section bg_image=”https://www.brand-design.dk/wp-content/uploads/2017/04/unnamed.jpg” parallax=”false” separator_top_type=”none” separator_top_height=”50px” separator_top_angle_point=”50″ separator_bottom_type=”none” separator_bottom_height=”50px” separator_bottom_angle_point=”50″ style=”margin: 0px;padding: 45px 0px;”][cs_row inner_container=”true” marginless_columns=”false” style=”margin: 0px auto;padding: 0px;”][cs_column fade=”false” fade_animation=”in” fade_animation_offset=”45px” fade_duration=”750″ type=”1/1″ style=”padding: 0px;”][x_gap size=”850px”][/cs_column][/cs_row][/cs_section][cs_section bg_color=”hsl(0, 1%, 98%)” parallax=”false” separator_top_type=”none” separator_top_height=”50px” separator_top_angle_point=”50″ separator_bottom_type=”none” separator_bottom_height=”50px” separator_bottom_angle_point=”50″ style=”margin: 0px;padding: 45px 0px;”][cs_row inner_container=”true” marginless_columns=”false” style=”margin: 0px auto;padding: 0px;”][cs_column fade=”false” fade_animation=”in” fade_animation_offset=”45px” fade_duration=”750″ type=”1/1″ style=”padding: 0px;”][x_custom_headline level=”h1″ looks_like=”h5″ accent=”false”]Den mere personlig side af Lone & Brand Design’s historie![/x_custom_headline][x_gap size=”50px”][cs_text]Mit liv med markedsføring, det startede da jeg som håbefuld teenager, lige fyldt 16 år kastede mig ud i en rejse til Tyskland, imens en ret nervøs mor vinkede farvel til sin datter. Jeg skulle have været væk i 6 mdr. Jeg kom hjem 8 år sener, med en kandidat i international business & markedsføring.

Det var 8 år der tog mig fra Tyskland til London og tilbage til Danmark igen.

Det hele var lidt ved et uheld…

Eller retter måske de chancer livet der nogen gange byder på, som du ikke havde set komme eller på anden måde forventet. Jeg tog til Tyskland for at serverer i en sommerferie, jeg blev indtil december og mødte min, til den dag i dag, største idol i business Nigel Ledder.

Nigel havde et export & importfirma, der opkøbte, importerede og videre solgte stor vare partier. Han var i mine øjne en fantastisk forretningsmand, der aldrig vaklede i hans beslutninger og måske vigtigst af alt, aldrig var bange for at fejle….

Jeg kom i kontakt med Nigel ved en tilfældighed. Træt af at serverer for utaknemmelige gæster og en god ven kom forbi en dag og sagde ”kender en, der mangler en sekretær er det noget for dig?

Jeg tænkte, absolut ingen kompetencer i den retning, naturligvis er det noget for mig, jeg var ung og min naivitet gjorde mig selvsikker og robust.

Den samtale jeg har været mindst kvalificeret til!

 

Det var midt i december, en hundekold december i 1992, jeg tog til samtale hos Nigel og samtalen forgik nogenlunde således:

Nigel: hvor mange ord kan du skrive på et minut?

Mig: Jeg har faktisk aldrig rigtig talt

Nigel: hvad er din computer erfaring?

Mig: den er ikke særlig stor, ved en smule

Nigel: fax, kan du skrive fax

Mig: Nope

Nigel: har du besvaret telefonen i virksomheder før

Mig: Nej…. Mr. Ledder, Jeg er slet ikke på nogen måde kvalificeret til det her job, men du vil med stor sandsynlighed ikke finde større engagement, end det der sidder foran dig lige nu! Du kan godt søge en anden, men du finder ikke nogen bedre.

Nigel læner sig tilbage i stolen, kigger intenst på mig i flere minutter og jeg når lige at tænke… den var nok lidt for stor i slaget Lone. Så griner han og siger, du er modig, kan du starte den 1 januar?

Naturligvis kunne jeg det, ikke så modig alligevel, for jeg forlod hans kontor med bankene hjerte og tænkte, kan jeg klare det her?

Den 23 december kl. 10.30!

Ringede min telefon, en rolig men travl Nigel forklarede, at han havde fået en stor handel ind, som skulle fixes i mellem jul og nytår. Alle andre var på ferie, kunne jeg komme?

Jeg skulle bare lige tage telefonen, og jeg tænkte hvor svært kan det være, at sige:

”Holst International, goodmorning how may i help you!!

Jo naturligvis kunne jeg det, havde jeg kendt Nigel bedrer da han spurgte den morgen, havde jeg nok tænkt 2 gange før jeg sagde ja.

Det blev en Jul, hvor jeg sad begravet i opgaver, jeg igen anelse havde om, hvordan jeg skulle løse. For slet ikke at nævne, at alt på pc’en stod på tysk og jeg kunne til husbehov sige:

Ich heise Lone, wie getz es?

Jeg svedte de første 24 timer, overvejede kort at sige, tror det er en fejl det her. Men der var en simpel årsag til, at jeg ikke kastede håndklædet i ringen. Som en af de piger der blev mobbet massivt i skolen, lærte jeg ret tideligt, at jeg kunne træffe 2 valg:

– Tage imod og aldrig give igen
– Have en ”jeg skal vise jer i tager fejl” additude

Du har måske gættet, at jeg valgte sidste løsning, den er blevet meget mere blød med årene, men selv i dag er den drivkraften bag mig.

”Jeg skal vise jer, at i tager fejl”

Urokkelig stædighed

Da Nigel gik hjem på 2. Dagen kl. 20.30, siger han ”det er ganske okay at du går for i dag og jeg svarede ” det ved jeg, men det gør jeg ikke”. Jeg får et smil tilbage, som om han ved noget jeg ikke ved endnu. Han smider sine nøgler på bordet og siger:

”jeg skal kunne komme ind kl. 08.00 i morgen, lås når du går”

Da Nigel kom kl. 08.00 næste dag, havde jeg ikke været hjemme endnu, jeg havde brugt natten med en tysk ordbog og trykket på alt på pc’en, for at finde ud af hvad det betød, hvad der skete!

Der gik 3. Dage, så havde jeg nogenlunde styr på det, mit tyske sprog var blevet udvidet, også blev jeg kaldt til samtale på Nigels kontor og jeg tænkte, hmmm bliver jeg fyret?

Det blev jeg ikke, men samtalen formede resten af mit liv og gav mig en passion!

Har du ambitioner nok, til at gå hele vejen Frk. Petersen?

Jeg var lige fyldt 17 år da jeg fik det spørgsmål, det var Nigel der stillede det. Jeg vidste faktisk ikke til fulde hvad svaret egentlig indebar, eller hvilken rejse der ventede forude. Jeg var ung, letter naiv og vagabond skoen levede med 190% i mit indre, jeg skulle bare se verden og helst tage den ind i store bidder.

Så jeg sagde naturligvis ”ja” og Nigel responderede med ”okay og hvis det går galt så gifter vi os”. Med de ord lærte han mig meget om at turde tage chancer i livet, turde satse og i dag er det stadigvæk balancen, når jeg skal træffe store beslutninger ”hvad er det værste der kan ske og kan jeg leve med det”?

Nigel blev en mand jeg stadigvæk den dag i dag, bære med mig med dyb taknemmelighed, han er en af de mennesker der har formet ikke bare mig, men retningen i mit liv min livsindstilling.

Det skulle handle om markedsføring

Men det er svært at fortælle historien om min rejse i markedsføring, uden Nigel og Holst International, det var en rejse der nok aldrig var startet uden Nigel. Jeg brugte de næste 3 år på at rejse Europa tynd sammen med Nigel, for at opkøbe vare partier. Han lærte mig langsomt men struktureret, alt hvad han vidste, jeg tog så samtidigt på sidelinjen en gym udd på tysk.

Nu har du set det hele, så hvad vil du?

Igen et af livets store spørgsmål, denne gang er jeg dog 20 år og der var ikke mange hjørner af Europa jeg ikke har set. Jeg var blevet moden og mere målrette, mit valg blev universitetet og en kandidat i business og markedsføring. Naturligvis stadig ansat i Holst International og jeg blev i løbet af de næste år, også mor for første gang.

Jeg og min lille familie flyttede til London, for at hjælpe Nigel med at starte en afd. Af Holst International der, jeg studerede på Kings Collages samtidigt. Det var et bombardement af en ny verden, London åbnede for mig og mit syn på markedsføring, livet og min rolle i det.


Markedsføring i London anno 1995

Jeg trådte ind i markedsføring på et tidspunkt hvor ”online ” konceptet lige er blevet en realitet. Afstanden imellem kunde og virksomhed er så småt blevet mindre, og på messer rundt om i verden, præsenteres virksomhedsprodukter på store skærme, via virksomhedens computer.
skærme vi ville grine af i dag, men internettet var kommet og den udvikling der rasede afsted hen over de næste årtier, bliver en rejse af format.

Men 1995 er året hvor man stadigvæk betaler vilde summer for en god hastighed, og vi ved endnu ikke hvad internettet vil komme til at betyde, for virksomheder og Deres markedsføring.

Bøgerne vi læste på de støvede gange på universitet i London, og undervisningen på universitetet, var forsat ikke fuldt ud up to date med udviklingen. Det havde nok meget og gøre med, at vi ikke rigtige viste hvor vi var på vej hen.

Online og digitalisering er fakta

90’serne blev årtiet hvor vi med massive skridt begyndte at forstå, hvad online perspektivet i det lange løb kom til at indeholde. Vi begyndte langsomt at forstå, at verden var ved at blive større. Vi var ved at nedbryde nogen af de grænser, der før havde været for hvor langt vi kunne nå ud i verden, med de budskaber vi havde.

Vandet var delt og det er det i og for sig stadigvæk i dag, the beliver og the non beliver. Der var virksomheder der tog online til sig og så det fulde potentiale, ikke mindst udnyttede det. Der var virksomheder der var afventende, tilbageholdene, lad os nu se hvor det hele bære hen.

Markedsføring i 90serne, var stadig båret af det trykte medie. I en by som London levede der en anderledes rytme og beat, end det jeg var vandt til fra Tyskland, som i mange aspekter minder om Danmark.

London var en stor markedsføring, fra de store bilboards der lyste byen op om aftenen, til det konstante fokus på salg i alle byens forretninger.

Hvornår begyndte markedsføringens historie

Imens min tid i branchen startede, i et årti hvor online blev en realitet for international markedsføring, er markedsføring ikke et nyt koncept.

Så længe der har været nogen der gerne ville sælge Deres vare, ja så længe har markedsføring eksisteret. Det er tydeligt at mennesker altid har vidst hvad der skulle til for at sælge en vare. Arkæologer har udgravet reklamer for bordeller, hvilket vidner om at vi altid har haft salg, branding og markedsføring for øje. Langt før vores tid, har været iværksætter der ville tjene penge på deres vare.

I 1447 kommer opfindelsen der skaber den første virkelige masseproduktion af reklame, det er her trykkekunsten opfindes og det åbner for, på den tid helt uanede muligheder, for at brede et budskabet ud til masserne. Man blev i stand til at producere bedre materialer og reklamen blev kreativ på en helt anden måde.

Théophraste Renaudot blev manden der etablerede det første reklamebureau, der formidlede varer, jobs og budskaber for andre. Han blev faktisk også manden der i 1631 skabte den første franske avis ”La Gazette”

Marketing og reklame industri

Marketing og reklame industrien udvikler sig for alvor i kølevandet på den industrielle revolution. Den løber igennem 1700 tallet og videre ind i 1800 tallet. Det er naturligt at det netop er denne revolution, der skaber markedsføring og brands for alvor.

Naturligvis fordi det er her masseproduktionen af vare begynder i industrien og vare bliver noget der kan købes i mængder der er store.

Det er her der for alvor bliver tænkt i, hvordan omsætter vi og hvordan sælger vi”?

Markedsføring bliver stratetisk og dette sker specifikt i stor stil i midten af 1800 tallet. Virksomhederne bliver opmærksomme på, hvordan de stratetisk kan bruge emballage til markedsføring – Logo og udsmykning. Vare bliver indbydende og er ikke længere noget man henter i egen emballage.

De farverige reklamer bliver en realitet, og man begynder at tænke markedsføring i de termer vi kender i dag. Eller retter grundstenene bliver skabt her! Markedsføring udvikler sig op igennem 18 – 1900 tallet og bliver mere og mere strategisk, markedsføring bliver en industri, sin egen branche, vi får udviklet strategier af branchens ikoner. Det er her de første rankingsystemer opstår, de er bare ikke online endnu.

Vi begynder at få ord som SWOT analyse, buget, strategi og virksomheder breder Deres fokus ud, vi analysere købeadfærd som aldrig før. Markedsføring er op igennem denne tid, ret virksomheds orienteret og har et stort fokus på virksomheden. Det er først da fokus ændres og glider ud på masserne, altså kunderne at ord som persona profiler dukker op.

Først kom www og pludselig gik det stærkt.

Verden var med www havnet midt i en rivende udvikling og pludselig gik det hele meget stærkt, vi var blevet introduceret til en af de mest agile verdener vi nogensinde havde set. Vi kunne fra en platform være tilstede for kunder i hele verden.

Uanede muligheder, nye strategier, en tid hvor vi skulle til at se på markedsførings konceptet i et helt andet lys. Online ruller inde over os og virksomhederne. Det blev også en tid hvor virksomheder, der ikke formåede at være disruptive omkring den udfordring www præsenterede os for, begyndt at sakke bag ud.

Der starter en bølge og det medfører nye vinkler på markedsføring. Vi skal forholde os til et online medie, som en markedsplatform.


Vi bliver alle til medier med vores eget tv show

De sociale medier rykker ind med endnu en epoke, det ændre et online marked til en masseproduktion vi alle styre. Det er gratis og kanalen er altid åben. Det åbner igen for en agil verden, i en i forvejen agil verden.

Markedsføring på de sociale medier bliver langsomt en realitet, vi begynder at tænke brands, som noget der skal spredes ud over mange kanaler. Strategier kan ikke længere bare være en markedsføringsplan, vi er i bred udstrækning nød til at have flere strategier og en langt bredere profil for vores brand.

Fastforward til 2017

Kunden er rykket helt ind i virksomhedens dagligstue og forbrugeren er blevet den der stiller krar, krav der bliver større og større. Online har ændret købe adfærden og måden kunden er oplyst på. Vi kan søge og finde informationer af en hver art.

Også kom Google, nej naturligvis ikke i 2017! Google har dog en stor del af æren for informations flowet til Jeres kunder, og agiliteten i dette informations flow. Markedsføring har fået nye ord i hobetal, vi alle skal forholde os til.

Content, som betyder indhold, er en af dem. Det betyder at reklamen har bevæget sig væk fra de hurtige salgs pitch, nu kræves der information, kvalitet og indhold. Man skal som virksomhed til at forholde sig til:

” er jeg der hvor mine kunder træffer deres købsbeslutninger? Er jeg der med der rigtige indhold?

Google har defineret online markedsføring

Google har ændret markedsføring og styre i dag en stor del af online perspektivet, dette sker naturligvis fordi Google har et fast greb om vores websites. Websites har erstattet mange ting i offline markedsføring og givet virksomheder en online virksomhed.

Din hjemmeside må være på www, ganske uden at Google stiller krav til den, men Google har alligevel magten. Den er blevet verdens største søgemaskine, der foretages næsten 700.000 søgninger i Google hvert minut.

Antallet af søgninger i sig selv illustrere ret godt, hvor meget Google betyder for markedsføring online i dag og hvorfor de har fået så meget magt, for ikke at sige, evne til at påvirke måden vi markedsfører os selv på, de sætter dagsordene for hvilken regler der skal følges.

Internettet har skabt en platform, for meget andet end markedsføring og man kan blive forundret, når man ser tal der fortæller om vores adfærd online. Tal som viser at der sendes 2,8 millioner e-mails hvert sekund, 600 videoklip i minuttet uploades til YouTube. På en time uploades over 10 millioner fotos til Facebook. Der bliver registreret over 4.000 nye domæner i timen. På en dag bruges der over 133.000 år på Facebook, hvis man lagde tidsforbruget sammen.


Verden har ændret sig, også for mig

Jeg tager jer lige tilbage til Brand Design og Lone Petersen, jeg mangler en bid i min historie for at være fremme ved, hvordan jeg havnede som 50% af en iværksætter duo i Kolding. Nigel som jeg omtalte i starten, har på mange måder været med til at forme mit liv og mine idealer, næsten på lige fod med min egen far. Nigel var på mange måder en far, men mere i livet og business, end på den måde man normalt ville forholde sig til en så intim person.

Jeg har altid været iværksætter

Min ansættelse ved Holst International, blev også grundstenen til min måde at være ansat i virksomheder på. Jeg har aldrig været i en virksomhed, hvor jeg bare opfattede mig selv som ansat. Der har altid været en glød, en passion for at bygge noget og se det vokse.
Dette afspejler sig i mit valg omkring de små og mellemstore virksomheder, der kunne jeg være en del af helikopterperspektivet på en helt anden måde. Jeg blev involveret i virksomheden på helt andre planere, end jeg ville være blevet i en stor virksomhed. Det gav muligheden for at få indblik i alle dele af virksomheden.

En virksomhed er en levende organisme, hvor alle aspekter afspejler hinanden og igen af delene kan stå alene. Jeg er glad for den virksomhedsmæssige forståelse jeg står med i dag, som giver mig mulighed for at koble hele billedet, og ikke bare fragmenter af det.
Jeg kunne være med til at bygge, forme, det blev ”mit”. At jeg en dag skulle stå med mit eget, har altid været en drøm, den har altid været med på sidelinjen. Da jeg tog springet var det uden livrem og seler, men med en 190 % følelse af at timen, sekundet, minuttet ikke kunne være mere rigtigt, det var nu!

Løbende inspiration og uddannelse
Jeg har altid haft en indgroet passion for viden, jeg har altid været drevet af at ville vide mere. Der har ligget en nærmest høj følelse i at gøre verden større, en stor del af mine vagabondsko er igennem årene, blevet tilfredsstillet i viden.

Det er blevet til en del uddannelser på cv’et, som i dag indeholder alt lige fra ledelse, mere international markedsføring, kommunikation, projektledelse, design, sociale medier og branding.

Det var denne rygsæk af opsamlet viden der blev fundamentet i min første virksomhed, hvor jeg startede med workshops til iværksætter. Jeg blev dermed iværksætteren, der lærte iværksætter om markedsføring og branding. Mit eget solo startskud kom fint fra havn, med et par små justeringer hen af vejen, imens jeg bevægede mig. Jeg fandt relativt hurtigt mine egne ben at stå på.

2 Iværksætter og Tenerife

En af de ting jeg hurtigt fandt ud af var, at iværksætterdrømme ikke realiseres for under 60 timer om ugen. Der opstod ret hurtigt et behov for at trække stikket ud og lige komme ned i gear.
Dette fandt jeg i form af en uge på Tenerife, turen blev booket sammen Rene Asmussen og det blev starten på en ny verden.

Inden jeg forlod øen en uge sener, havde mit perspektiv ændret sig og en ny viden, som stadigvæk er drivkraften, lå åben for mig.

Denne her verden var bare helt anderledes ubegrænset, end dem jeg tidligere havde set. Meget af den viden man kan tilegne sig, består normalt af fakta, forskellige synspunkter og teorier.
Denne viden bestod af fakta, man ikke kunne få udleveret 100 %.

SEO & SEO Eksperten

Rene Terp er en mand, iværksætter der har formået at være disruptiv, omkring sin første virksomhed. Han har med sin sans for online markedsføring, og SEO fanget en first mover effekt i sin branche. Jeg har den dybeste respekt for mennesker der formår, at skabe netop dette. Vi lever i en verden der i mange aspekter er så agil, at det i 2017 næsten kan være umuligt at blive first mover. Det handler ikke altid om at skabe nye produkter, det kan også være, aspektet i at skabe nye vinkler for sin egen branche. Dette er netop hvad Rene har formået med sin virksomhed.

Det var derfor heller ikke meget tænketid jeg skulle have, da forslaget kom på bordet, skulle vi starte noget sammen. Det forenede min egen passion for markedsføring og design, med hele online markedet.

Rene’s dybdegående kendskab til SEO, grafisk design og høje grad af kreativitet, var inspirerende og det var svært ikke at se de mange muligheder i, at kunne nå 360 grader rundt om en brandprofil online.

Vi tog hjem og gik i gang

Brand Design var på mange måder allerede oppe inden vi forlod øen, der havde været mange kopper kaffe og ideer på bordet, på en lille lokal cafe. Hjemme i Danmark var det noget ”hvad vil vi” tid hvor konceptet blev finpudset, derfra har Brand Design været en realitet.[/cs_text][/cs_column][/cs_row][/cs_section][/cs_content]