Marketinganalyse – for bedre salg og marketing – Værdien af en analyse er stor, fordi resultaterne fra én analyse kan anvendes på flere arbejdsområder. Marketinganalyse er indsigt i kundernes holdning om det produkt de skal købe … brug den anderledes!

Hvorfor analyse?

Grundlæggende kan en virksomhed sælge et produkt efter 2 forskellige metoder. 1. Produktet bestemmes først, hvorefter er det op til forbrugerne at købe og bruge produktet. Eller 2. Forbrugernes identificeres efter behov m.m., herefter udarbejdes produktet efter hvilke af behov dette skal produkt dække.  

Vores filosofi i Brand Design er at forbrugere er autonome, de beslutter selv hvilket produkt de anvender og bestemmer selv deres behov. Og kunders loyalitet er et flyvsk forhold, som ikke kan dikteres, men kun påvirkes. I Brand Design arbejder vi derfor efter metode 2. Med støtteværktøjerne kundeanalyse og markedsanalyse (Samlet betegnet Marketinganalyse), har vi fokus på at “omvende” forbrugere til JERES kunder! Med samme værktøjer kan vi også assistere med, at fastholde jeres kunder og hjælpe med at planlægge jeres marketingaktiviteter.

Resultater & Udbytte

I et Brand Design projekt får I rådgivning baseret på mere end 15 års erfaring med både B2B B2C Salg, Marketing og Analyse. Markedsanalysens resultater kan give jer indsigt i forbrugernes behov, kendskab og holdninger til jeres produkter og virksomhed. Kundeanalysens resultater kan give svar på hvem jeres er og f.eks. identificere disse som Ambassadører, Passive og Afgangskunder. Med denne viden kan I forbedre jeres beslutninger inden for både jeres salg, marketing og kundekontakt, og hermed øge effekten af jeres salg- og marketingkroner.

Samarbejde med CRM

Marketinganalysen indgår i et naturligt samabejde med CRM. Begge fokusere på at få en optimal relation til kunderne. Et CRM system er der et rigtig godt udgangspunkt for en kundeanalyse. Et CRM system og en kundeanalyse bidrager begge med vigtig viden til beslutninger om salg- og marketingaktiviteter.

Resultater I kan arbejde med i …

  • Business Intelligence
  • Marketing
  • Salg
  • Kundekontakt
  • Image

Brancher

  • Telecom (B2B case)
  • Detailhandel
  • Søfart / Luftfart
  • Turisme

Eksempler på kundeanalyser:

  • Loyalitet: Hvor meget anbefaler vores kunder os?
  • Business Intelligence: Kombination af loyalitet med økonomiske data
  • Nyhedsmail: Bliver nyhedsmailen læst?
  • Klagehåndtering / Kundeservice: Ventetid, imødekommenhed, kundebehandling, ekspeditionstid
  • Image: Hvordan vurderes virksomhedens kerneværdier?

Eksempler på markedsanalyser:

  • Reklametest f.eks. valg mellem 2 forskellige reklamer
  • Ny trends: købsadfærd, holdninger til nyheder inden for f.eks. mode, IT , Telecom
%d bloggers like this: