Online-markedsføring, de små og mellemstore virksomheder er udfordret.

Hvordan bevare i fokus og vækst i Jeres online-markedsføring?

Det er en anerkendt kendsgerning for de fleste, at en fokuseret og målrettet indsats på markedsføring, online og offline, er essentielt for vækst. I de små og mellemstore virksomheder, kan det imidlertid være udfordring no. 1, naturligt nok fordi der sjældent er kapacitet til egen marketing afdeling.

Markedsføring er mange ting og kan sjældent defineres smalt, bare online indeholder emnet alt lige fra hjemmesiden, indholdet på sitet, SEO/SEM, de sociale medier, den visuelle præsentation og meget mere. Der er mange fokus punkter, det kan være svært at måle og veje hvad der har effekt. Det gør det svært for mange, at vide hvor man skal sætte ind, hvad skal man bruge økonomien på. Hvordan laver man en markedsføringsplan og ikke mindst budget?

 

Online- markedsføring!… Jamen virker det nu også helt så godt?

Der er samtidigt en vis skeptisk holdning til markedsføring, årsagen ligger naturligvis i den manglende fornemmelse for tydelig målbar effekt, eller fornemmelsen af en mangel på målbarhed og ikke mindst forståelse for hvad online markedsføring er, hvilken effekt den kan give en virksomhed. Langt den meste markedsføring er målbar og bør måles, ellers står man med en investering uden tydelig fornemmelse af effekt. Vælger du en samarbejdspartner, er det vigtigt at have sikkerhed for effekt og mål.

Markedsføring er kort fortalt din kanal til nye kunder, din mulighed for at være der hvor dine kunder træffer Deres købsbeslutninger. Fokus på online markedsføring er ikke blevet mindre, det er skepsis over online verdenen heller ikke. Det er dog samtidigt en misforståelse at antage, at SEO er trylleri, noget svært gennemsigtigt og målbart. Resultater, eller fraværet af dem kan have mange årsager når vi taler SEO og online markedsføring, men med den rette sparring og indsigt i virksomheden, er alt målbart.

 

Så er der den med kompetencer.

For virksomheder uden markedsførings afdeling, er det svært at afsætte ressourcer til at have fokus på de områder. Det er tidskrævende for virksomheden, at have fokus på den daglige drift og samtidigt være fuldt engageret i markedsføring. Så hvordan sikrer man, at det fokus der skal give vækst og nye kunder i virksomheden ikke forsvinder. Det kan ofte være en balancegang, der for en del ender i erkendelsen af, at have behov for assistance udefra.

Der er to måder at gribe det an på, outsource online markedsføring, eller holde den inhouse med freelance assistance, hvad der passer bedst er individuelt. Inhouse giver dig effekten af periodevis sparring og mere dialog, der skaber balance i din markedsføring. Outsourcing giver ro og tid til at passe driften, denne løsning kræver mindre involvering fra din side.

Har du brug for klarhed, bedre forståelse for online markedsføring, SEO og din virksomhed, inhouse vs. outhouse, vi kan hjælpe.

 

SEO er ikke magi eller trylleri!

 

 

 

%d bloggers like this: