Hvad er en long tail søgning? Du har muligvis hørt tale om long tail søgninger og forestiller dig i den forbindelse en lang dinosaur hale, der går langt ud over det oprindelige keyword du tænkte på. Det er ikke nødvendigvis helt forkert at tænke på den måde, og her i denne artikel vil vi fortælle dig hvorfor du er inde på noget af det rigtige.

Hvad er en long tail søgning?

Søgninger handler om keywords. Det vil sige bestemte ord, som i forbindelse med internettet er ord, som folk søger efter. Det modsatte af long tail keywords er naturligvis short tail keywords og disse er enkelte ord som eksempelvis; iPhone 5, iPad 3 og Apple.

Long tail keywords er derimod hele sætninger som eksempelvis; en lækker iPhone, iPhone med glimmer i kanten, Apple giver alle sine kunder ret.

Chris Anderson gjorde udtrykket long tail populært i en artikel han skrev tilbage i Oktober 2004 for Wired magazine. Her gjorde han det klart at virksomheder som Yahoo, Apple og Amazon, netop var nogle af de virksomheder som benyttede sig af konceptet.

Konceptet i sin enkelthed

Konceptet i sin enkelthed giver særligt udtryk for hvordan internettet styrker nichemarkedet. På dansk er “den lange hale” afbilledet i en almindelig salgskurve, hvor x-aksen angiver produkter og y-aksen angiver antallet. I short tail handler det om at sælge et enkelt produkt så mange gange som muligt, men med long tail bliver det pludseligt muligt, ikke blot at sælge andre mindre sælgende produkter i få antal men med mange af disse, vil det endda være muligt – rent indtægtsmæssigt – at overstige salget for de bedst sælgende produkter.

Populære short tail til venstre (blå) og long tail til højre (grøn)

Hvad det helt præcis betyder, er at det er muligt at sælge mange mindre populære produkter, så indtægten bliver større end ved blot at sælge de få, men meget populære produkter. På sigt, som long tail i den forbindelse signalerer, vil det være muligt, at sælge langt mere på termer som ikke nødvendigvis er så populære.

Så når man med et website der handler om iPhone og iPad vælger short tail keywords som “iPhone 5″ og “iPad 3″ (ano 2012), så vil det være det samme som de populære produkter. Det er dem kunderne går direkte efter for at finde det nye hotte – og det kan give et rigtig godt salg, men.

Men… med long tail keywords som “en lækker iPhone med glimmer i kanten” kan sammen med flere andre i samme stil i sidste ende resultere i flere salg over tid, da de repræsenterer en søgning der i længden kan være mere holdbar og  oftest vil være i mindre konkurrence.

Har du læst vores SEO-ordborg?

Det er altså muligt at ramme segmenter af keywords

Det er altså muligt at ramme segmenter af keywords der ikke søges nær så ofte på, men som til gengæld er langt nemmere at konkurrere imod. Prøv du at komme på Google som nummer 1 med et keyword som “iPhone” – Det bliver nærmest umuligt, men med ”en lækker iPhone med glimmer i kanten” kan vi garantere dig, at det bliver langt nemmere. Fidusen ligger så naturligvis i at finde disse long tail keywords som giver mening for netop dit emne. Det kan blandt andet AdWords hjælpe dig med.

Med long tail søgninger eller keywords……

Med long tail søgninger eller keywords har du altså mulighed for at konkurrere med de store drenge i branchen og principielt få lige så mange besøgende igennem dine artikler. Men det kræver naturligvis at du styrker dit website i henhold til disse long tail keywords og skriver en god del artikler. Du har endda også den fordel, at du højst sandsynligt rammer dine besøgendes søge-kriterier langt bedre, hvilket gør dit website mere relevant og kan i sidste ende også betyde et mersalg.

Så for at afslutte med svaret på hvad en long tail søgning er, så er det helt præcis, når folk ikke blot skriver “iPhone” i Google’s søgemaskine, men derimod, når de søger helt bestemte long tail søgninger som eksempelvis “bedste iPhone til prisen i Danmark”.

Når du arbejder med SEO-tekster så tænk i Long tail

%d bloggers like this: