Vant til at se favicons

De fleste mennesker, der bruger internettet regelmæssigt, er sandsynligvis vant til at se favicons, men chancerne for at den gennemsnitlige internet bruger ved noget som helst om dem, er nok meget lille, andet end hvor de har lagt mærke til dem – hvis de har lagt mærke til dem.

Så før jeg går ind i, hvorfor favicons bruges, og hvordan man laver dem, er her en kort gennemgang af hvad de er.

Når jeg bruger udtrykket “favicon” så henviser jeg til et ikon, der er forbundet med en bestemt hjemmeside, og som webbrowsere vise tre steder – ved siden af:
1. URL’en i adresselinjen
2. hjemmesidens navn på en liste over bogmærker
3. sidens titel i de browsere, der har fanebladsbaseret browsing

Er det absolut nødvendigt at have et favicon på en hjemmeside? Selvfølgelig ikke. Men at indarbejde favicon i dit design er en af ​​de små detaljer, der forbedre den generelle kvalitet af en hjemmeside, og det kan også have et par mindre fordele for dine besøgende.

Hvorfor bruge et favicon?

Hvis vores klienter spørger om det, så fortæller jeg dem altid, at det lille ikon ikke bare er der for udseendes skyld. Det har en diskret – men vigtig – rolle i opbygningen af ​​brandet på hjemmesiden. Når en besøgende ser på hjemmesiden, kan det være en stærk indikator for, at de er kommet til det rigtige sted – det kan også være betryggende i en vis forstand.

Men favicons tjener også et mere praktisk formål, i hvert fald fra dine besøgendes perspektiv. Hvordan det? Ved at spare folk tid, når de browser på internettet.
Det er det samme princip, der gælder andre steder på din hjemmeside. Når du ser på en hjemmeside, ser dine øjne et billede før de ser teksten omkring det. Så når jeg ser gennem mine endeløse mapper med bogmærker, på udkig efter favicons på de hjemmesider jeg har gemt, så hjælper det mig med at finde det jeg leder efter meget hurtigere.

Når en hjemmeside ikke bruger et favicon, så vil din webbrowser blot vise et lille blankt område ved siden af ​​hjemmesidens navn på listen over bogmærker. Hvis du har mange af disse i en kolonne, så bliver det en smule trættende at finkæmme dem alle, for at finde den hjemmeside du leder efter.

Men hvis en hjemmeside bruger et favicon, så er det så meget nemmere og hurtigere at se gennem en liste over bogmærker, og finde den hjemmeside du leder efter, fordi øjet vil bemærke de farverige favicons før teksten ved hvert bogmærke.

Hvordan laver du ​​et favicon

Et favicon er en speciel fil, (.ICO), så du kan ikke bare bruge et gammelt billede. Men du kan designe dit eget billede, og derefter benytte en af ​​de mange hjemmesider derude, der kan konvertere dit billede til et favicon.
Favicons er 16 x 16 pixels, så sørg for at du overholder disse mål når du designer dit ikon. Ofte er favicons virksomhedens eller organisationens logo.

Her er nogle steder, hvor du kan uploade et billede og konvertere det til et favicon:
Favicon.cc
Dynamic Drive
Favicon fra Pics
Favicon Generator

Så næste gang du surfer gennem dine bogmærker eller dine foretrukne hjemmesider, så prøv at tage et nærmere kig og se om du bemærker de forskellige favicons.

%d bloggers like this: