Hvad ved Google om dig – og hvad du interesserer dig for?

To af verdens absolut største platforme i form af Google og Facebook lever begge af at servere relevante annoncer.

For at servere relevante annoncer skal de to virksomheder kende dig. De skal vide, hvad du interesserer dig for. Google kan finde ud af det ved at se på, hvad du søger efter, mens Facebook finder ud af det ved at lade dig markere dine interesser, yndlingsfilm, fritidsbeskæftigelser og andet direkte på Facebooks platform.

Du har nu mulighed for at se præcis, hvad Google tror du er interesseret i. Google har nemlig selv frigivet et værktøj, der viser dig hvilke kategorier du er mere tilbøjelig til at blive udsat for annoncering i end andre.

Måske passer ikke alle – men der er god sandsynlighed for, at flere af kategorierne også rammer plet.

At bruge dine interesser til målrettet annoncering er et af markedsføringsmenneskernes vigtigste våben. De bliver sågar undervist i det på uddannelser i online marketing som denne. De relevante annoncer betyder nemlig, du er mere tilbøjelig til at købe produktet, end hvis du får serveret en annonce for et produkt du ikke interesserer dig for. Udbydere af annoncen tjener det samme, da det typisk sker med en betaling per visning.

%d bloggers like this: