Du hører begrebet igen og igen og nu vil du altså vide det. Hvad er link building? Find svaret her, hvor vi kort og præcist gennemgår hvad link building er og hvad du kan bruge det til.

Søgemaskinerne vil elske dit website, når først du kommer godt i gang med link building, men der er også visse elementer du skal være opmærksom på. For du kan også straffe dig selv i stedet for at gøre det hele bedre.

Men, hvad er link building?

Link building ganske kort er en process hvorved du skaber links fra forskellige websites og over til dit eget. Link building bruges primært til at forbedre to elementer. Det ene formål med link bulding er at oprette links til dit website. Ved at have mange links forskellige steder på internettet der alle peger over på dit website, vil du med tiden få langt mere trafik til din side.

Læs mere om linkbuilding her.

Mere trafik

Mere trafik betyder samtidig større muligheder for at få folk til at arrangagere sig i det du laver og naturligvis også med mulighed for et mersalg. Et andet formål med link building er at få søgemskiner som Google, Bing, Yahoo og andre til at synes bedre om dit website og dets indhold. Søgemaskiner værdsætter links fra forskellige sider, som fører over til dit. Disse links opfattes som et tegn på, at du har en side der indeholder noget vigtigt og værdifuldt. På den måde, vil du med tiden rangere højere i søgemaskinerne. Men der er altid et lille men. Det kommer vi til senere.

Forskellige former af og muligheder for link building

Der findes mange forskellige måder at skabe gode links til dit website. Herunder lister vi et par eksempler:

Link Bytte (Link Exchange)

For en del år siden var dette et stort hit. I dag virker det ikke helt så godt som dengang. Link Exchange går i alt sin enkelthed ud på at få et andet website til at linke til dit, hvor du så, som tak, vil gøre det samme for det andet website. I bytter simpelthen links.

Artikel Markedsføring (Article Marketing)

Artikel Markedsføring minder lidt om gæsteindlæg, men der kan godt være en forskel. Forskellen ligger dog mere i websitet end i selve pointen. Pointen er nemlig, at du ved at skrive en artikel og derefter uploader den til en artikel database, får genereret nyttige links tilbage til dit eget website. Oftest er det muligt at indsætte en såkaldt forfatter boks, hvori du kan skrive lidt om dig selv og dit website og samtidig linke tilbage til dit eget website. Dette er fortsat en god og effektiv måde at skabe trafik til dit website.

En god ide at få links fra jeres leverandører.

Forum indlæg

Ved forum indlæg skal forstås muligheden for at linke til dit eget website fra forskellige fora, hvor du er medlem og diskuterer diverse emner. Her kan du oftest linke dels til din egen side igennem forum indlæg og i nogle tilfælde i form af en signatur, som befinder sig på alle dine indlæg. I dag er de fleste fora formentlig sat til noindex, hvilket derved ikke vil give det nogen værdi i sig selv for søgemaskine optimering. Dermed ikke sagt, at du ikke kan få nogle besøgende fra det enkelte forum.

Gæsteindlæg (Guest Blogging)

På samme måde som artikel markedsføring, hvor du indsender artikler til en artikel database, sender du her i stedet gæsteindlæg til andre populære websites. Også her kan du linke tilbage til dit eget website enten igennem selve artiklen eller igennem en forfatter boks. Denne mulighed er god både for dig og for ejeren af websitet. Du får et omdømme og et link og website ejeren får en god artikel. Det kræver naturligvis, at din indsendte artikel er god, men det er nærmest selvsagt. Hvordan vil du ellers få folk til at klikke på dit link, hvis din artikel er dårlig?

Résume

Link building handler altså om at få stablet en masse links på benene ude på det store internet, som alle peger i retning af dine sider på din hjemmeside. Det skaber både flere besøgende og det giver søgemaskiner indtryk af at din side er vigtig og brugbar, hvilket i sidste ende også vil bringe dig flere besøgende. Og med flere besøgende kommer automatisk muligheden for mere salg.

Men…

Og her kommer det så. Der er et lille men, for det er ikke bare at gå ud og sætte links på samtlige andre sider du har, på alle de fora du er medlem af og derefter straks gå videre med at bede hundredevis af venner om at linke til dig, købe links fra et hav af andre sites og så håbe på det bedste.

Google er kongen

Google er kongen, når det kommer til søgemaskiner og de har naturligvis luret den strategi. Alle og enhver kan gøre det og dermed få boosted deres website. Men det giver ikke en reel værdi af dit site. Derfor skal der oftest mere kvalitet med ind i billedet. Eksempelvis er artikel markedsføring og gæste indlæg ofte af en ret høj kvalitet.

Linkbuilding fra teori til praksis.

De mindre kvalitetsmæssige links

De mindre kvalitetsmæssige links, må heller ikke opstå over en enkelt nat med masser af red bulls og kaffe. Google lurer med det samme, at du har været på link-spam-quest. Det giver dig ganske simpelt ikke noget. Vi anbefaler derfor at du enten koncentrerer dig om at gøre dine egne sider tip-tp i stand. Enten skrive fantastisk indhold, muligvis optimere med SEO og i ny og næ udgive et nyttigt og værdifuldt link building indslag på en anden side, og gerne i form af et gæsteindlæg eller lignende.

Det kommer du langt med og det gavner samtidig alle andre. En sidste hurtig detalje du kan overveje, er at forskellige sider giver mere eller mindre status i form af det links som skabes. Eksempelvis giver et link fra Danmarks Radio en langt bedre karakter, end som et link fra din nabo’s hjemmeside om bananer. Det handler altså også om at skabe relevans i ens links. Og des mere populær siden er du får et link fra, des bedre.

%d bloggers like this: