Søgemaskineoptimering – en guide

Søgemaskineoptimering - en guideHer er en guide til dig der mangler hjælp til søgemaskineoptimering. Der vil både være materiale for begyndere og øvede i SEO (Search Engine Optimization). Oversat til dansk: “søgemaskineoptimering”.

Søgemaskineoptimeringsportalen bliver din nye bedste ven. Du vil altid kunne vende tilbage til den, hvis der er noget du bliver i tvivl om eller du bare søger mere viden. Siden vil løbende blive opdateret i sammenhæng med nye Google opdateringer. På denne måde vil du altid være med indenfor det nyeste nye i forhold til søgemaskineoptimeringens udvikling.

Online SEO

Online SEONår vi bygger en hjemmeside vil siden blive sat op gjort klar til søgemaskineoptimering.

Ud over den kæmpe viden vi har om søgemaskineoptimering vil du også kunne: spørge os om hjælp, Kommentere på vores artikler her på siden, efterspørge søgemaskineoptimeringtips, foreslå idéer til manglende søgemaskineoptimeringsartikler, finde links til hvor du kan købe søgemaskineoptimering.

Til dagligt arbejder vi med SEO

Til dagligt arbejder vi med SEOTil dagligt arbejder vi med SEO og har gennemgået forskellige bøger der har været henrettet mod, at banke de konkurrenceplagede søgemaskiner og dets indhold. Den eneste måde hvorpå man rigtigt kan gøre det er ved, at forstå Googles måde at tænke på.

Grunden til dette er pga. Google bruger algoritmer til, at indeksere og determinere hver eneste hjemmeside på nettet. Da vi ikke kender Googles algoritmer, er det eneste du kan gøre, at indse forståelsen af hvorfor de gør som de gør og hvad de gør.

Google er den klart førende søgemaskine både i nationalt og internationalt derfor nævner jeg netop Google og ikke andre søgemaskiner. Mere om dette senere. Ud over bøger, debat og en masse gennemlæste artikler har arbejdet med SEO i praksis.

For at du får den helt rette forståelse af søgemaskineoptimering er du nødt til, at arbejde med dette i praksis efter du har fundet den nødvendige viden.

Viden om Søgemaskineoptimering (SEO)

Viden om Søgemaskineoptimering (SEO)Søgemaskineoptimering er en proces man gennemfører, mens man laver sin hjemmeside, blog eller webshop. Denne proces hedder On-Page Søgemaskineoptimering. Dette er dog kun den ene side af medaljonen, da du også i de fleste tilfælde skal lave Off-Page Søgemaskineoptimering.

Du kan dog være heldig mht. at ramme en god placering uden linkbuilding/Off-Page Søgemaskineoptimering. Dette vil kunne forekomme, hvis der ikke er høj konkurrence indenfor din niche. Samtidigt er det vigtigt, at du laver en god portion On-Page Søgemaskineoptimering.

Når du skal i gang med at lave en ny side på nettet, skal du først og fremmest have lavet dig en keyword liste. Den skal du bruge til produktionen af din side. Her menes der: domæne navn, alt tags som der er på billeder, men vigtigst af alt også i dine artikler.

De tre vigtigste søgemaskiner er, som følger:

1. Google

2. Bing

3. Yahoo

Søgemaskineoptimerings tommelfinger reglen

Søgemaskineoptimerings tommelfinger reglenEn god tommelfinger regel er, at du aldrig skal over-optimere. Dette vil sige: Proppe dine søgeord, som du gerne vil ranke på ind. Så din side vil fremstå unaturligt, i forhold til de spidere, som Søgemaskinerne sender ud på nettet for at crawle nye sider. Dette gælder både for On-Page & Off-Page Søgemaskineoptimering. Dette kaldes “black hat” og kan ikke anbefales.

Det er vigtigt du giver et godt indtryk ved første visit, da der kan gå lang tid før du får fint besøg igen. Der kan her gå op mod en måned før spiderne kommer tilbage. Denne web crawling proces betegnes, som en indeksering af din side.

Indekseringer sker før eller siden, medmindre du blokerer web crawlernes adgang til din side. Ved hjælp af robots.txt. Du kan derimod også fremskynde processen ved, at indsende et Sitemap til f.eks. google webmaster tool.

Hvad er så gode keywords?

Hvad er så gode keywords?Gode keywords – er keywords der har en værdi i forhold til det dine brugere gerne vil finde. Her vil det så være en god idé at finde ud af hvad dine kunder/potentielle kunder søger efter i søgemaskinerne. Du skal altså sætte dig i dine kunders sted. Derefter tjekker du konkurrencen på det givne ord. Denne proces vil give dig et overblik over, hvor du skal ligge energi og kræfter. Du vil også kunne se at der er nogen steder, som er meningsløse for dig, at give dig i kast med. Enten pga. for stor konkurrence eller for få søgninger til det vil kunne gavne din forretning. En anden god ting er long tail keywords, som bruges til at udkonkurrere dine konkurrenter.

Keywords

Keywords er alpha omega hvad angår søgemaskineoptimering (SEO). Det er nemlig keywords (nøgleord/søgeord) Google og andre søgemaskiner kigger på under indekseringen af din side. Så lad os starte med, at give dig viden omkring keywords.

Keywords targeting

Keywords targetingFørste skridt i processen er, at du skal have udvalgt dig en masse keywords. Herefter skal du nøje udvælge, hvilke af dine søgeord du vil bruge, til din hjemmeside og hvilke du vil bruge til, at banke dine konkurrenter.

Herefter handler det om, at sætte dine keywords ind de rigtige steder i dine artikler.

Her menes der både ved On-Page SEO og ved Off-Page SEO.

Men lad os starte med On-Page SEO (søgemaskineoptimering på selve siden).

Keywords On-Page SEO

Keywords On-Page SEODu tager dine valgte keywords og indsætter dem følgende steder:

Billeder: I titlen og i dit alt-tag

Tekst: h1, h2, h3, h4, h5, h6. H1 står for header 1, h2 står for header 2 og osv.

Et header html tag ser således ud “<h1></h1>. Her indsætter man så sine keywords imellem start tag’et og slut tag’et

Ud af alle ordene i din tekst på siden, må dit keyword nøgleord højest indgå 4,5 % ud af din samlede artikel tekst. Du kan dog vælge at tilføje andre keywords til din artikel, for virkeligt at få lavet en søgemaskineoptimerings artikel.

Linkbuilding hvad er det? – Hvad er white hat & black hat søgemaskineoptimering?

Linkbuilding hvad er det? – Hvad er white hat & black hat søgemaskineoptimering?Når du skal have lavet linkbuilding er det vigtigt det bliver gjort ordentligt. Du skal hele tiden have en tanke i hovedet under processen – Nemlig hvad Google og andre søgemaskiner, gerne vil have. Processen kommer vi ind på senere.

Linkbuilding betyder egentligt bare, at du bygger links ind til din hjemmeside. Her findes der både gode og dårlige links.

Har Google fx blacklistet en side pga. Black hat SEO metoder. Så er det ikke en god idé at få et link fra den pågældende side.

En anden god tommelfinger regel er, at du aldrig må overoptimere på dit site. Dette kan du læse mere om i afsnittet nedenfor “linkbuilding en langsommelig proces”.

Linkbuilding en langsommelig proces:

Har du ingen tålmodighed? Så vil linkbuilding være et personligt udviklingspunkt for dig, da linkbuilding ikke er noget der sker fra dag til dag. Tværtimod! Linkbuilding

Her får du lige en definition af white og black hat SEO-metoder:

Her får du lige en definition af white og black hat SEO-metoder:Whitehat er den rigtige måde, at lave søgemaskineoptimering på. Fordi at du med white hat SEO overholder søgemaskinernes retningslinjer for, hvad der er i orden, at gøre – black hat står derimod i en dualistisk kontrast til white hat søgemaskineoptimering og kan på ingen måde anbefales!

Sådan laver du linkbuilding!

Sådan laver du linkbuilding!Det første du skal gøre er, at finde ud af hvilken niche du befinder dig i. Du skal bestræbe dig på, at finde sider indenfor din niche, hvor du kan skrive kommentarer på og derved linke ind til dit eget site. En anden måde, at gøre det på er at kontakte sitets webmaster og derved aftale, at lave gæste-blogging på hinandens sider.

Dog kan det ikke anbefales, at to sites linker til hinanden. Måske har den webmaster andre sites. end netop det du har kigget på. Har du fx fået 10 links fra 10 forskellige domæner på en uge. Så vil jeg anbefale dig, at holde en lille pause. Da du nødigt ønsker søgemaskinerne anser din linkbuilding, som manipulation og overoptimering.

Der er flere forskellige værktøjer på markedet du kan bruge til linkbuilding. Personligt syntes jeg godt om og bruger søgemaskineoptimerings-værktøjet Ahrefs.com. Ahrefs er et værktøj til, at se hvor mange refererende domæner og backlinks, der linker ind til dit site. Du kan se din/dine konkurrenters ankertekst, som er den tekst der bruges til, at linke med.

%d bloggers like this: