200 ranking faktorer er mange, men er de alle lige vigtige?

Google´s (ca.) 200 ranking faktorer, er de myter eller nøglen til online succes? Har du ligesom os funderet over, hvordan Google egentlig vurderer og placerer sine søgemaskineoptimering resultater? Vi har gravet og gravet og studeret og forsøgt os frem. Vi har lånt og vi har ladet os inspirere af nogle af verdens dygtigste SEO eksperter. Her får i den Danske udgave af Google´s 200 ranking faktorer.

Vi håber vi kan hjælpe jer med at finde guldet for enden af regnbuen.

Google´s 200 ranking faktorer og Brian Dean

Listen her med de 200 ranking faktorer tager udgangspunkt i den (100%) SEO nørdede Brian Dean, der om nogen anden pt performer under de tunge SEO ord på Google.

Brian beskriver ret tydeligt at disse 200 ranking faktorer er et mix af noget Google selv har været ude og sige vægter når de skal ranke en hjemmeside.

Andre af disse faktorer er rene spekulationer fra diverse SEO eksperter rundt omkring i verden.

Domæner og deres indflydelse

I videoen herunder giver vi ordet til ingen ringere end Mr. Google – Matt Cutts, der forklarer lidt om hvordan Google kigger på nogle faktorer i deres ranking system når det kommer til domænets alder etc:

“Differencen mellem et domæne der er 1 år gammel og et domæne med 2 år på bagen, gør ikke den store forskel”

Så fik vi at vide at Google bruger domænets alder, som en faktor, men den er ikke en faktor, der udgør nogen markant stor forskel på om domænet er 1 år gammel eller 8 år.

Skal søgeordet med i selve URL´en?

I gamle dage gav det et super boost i ranking når man smed sit søgeord ind i sine URL´s. Det har ikke samme effekt idag. Men laver man en søgning i Google, kan man se at de stadig markerer søgeordet med fed skrift. Herunder kan i se ordet “fotograf” stå med fed:

fotograf-seo

Det fortæller at Google stadig kigger på om søgeordet er med i både URL og brødteksten. Derfor må det også have en betydning for ranking.

Skal søgeordet så stå først i URL´en?

Kort forklaret, så er der forskel på om ordet står først eller sidst i din URL. Er du fotograf, og hedder du eksempelvis Lise Låsby, så bør din URL hedde: “Fotografliselåsby.dk” og ikke liselåsbyfoto.dk eller lign.

Har URL´ens længde nogen betydning?

URL´er med søgeordet i sig, der samtidig er korte og præcise har betydning. Der er forskel på om der står “Fotograf-lise-låsby-dk” eller “fotograf-lise-låsby-fotograferer-kun-i-københavn”.

Skal man også bruge søgeordet i et Subdomæne?

Moz.com lavede tilbage i 2011 en undersøgelse på om det havde en effekt at inkludere søgeordet i sit subdomæne: reklamefotograf.fotograf.dk, det har ikke nogen større effekt idag anno 2018.

Har domænets historik nogen indflydelse?

Et domænes historik har faktisk meget betydning. Anskaffer man sig et domæne med en dårlig baggrund og historik, der har været straffet i Google og derved faldet i Rankings, så kan Google godt vælge simpelthen at nulstille værdien af ethvert backlink, der peger på domænet.

Har et Exact Domain Match nogen betydning?

Et domæne med et Exact Domain Match er ganske udemærket, men kun hvis siden er af høj kvalitet. Køber du bare domænet “fotograf-kolding”, og tror domænet i sig selv er nok, så tager du fejl. Husk på at “Content is king”. Matt Cutts “vejrrapport” om excat match er meget sigende for det faktisk:

Betyder det noget om ens navn er offentlig eller privat i en Whois søgning?

Idag er der mange fine tilgængelige SEO værktøjer og et af dem er WhoIs, hvor man kan slå ejeren af det enkelte domæne op og læse dennes private data. Man kan også vælge at stå som “privat”, det vil sige at ingen kan se hvem, der ejer domænet. Det betyder pt ikke noget om man er offentlig eller privat. Men overdreven brug af “privat”, kan godt se mistænkeligt ud.

Hvad hvis man som ejer af et domæne er straffet i Google?

Man kan faktisk risikere at skulle man være så uheldig at være blevet straffet af Google. Så kan ens ejerinfo risikere at ramme alle de domæner man ejer. Det er en af grundene til vi har nogle domæner UDEN ejerinfo, skulle uheldet være ude.

Er .dk domæner bedre end de andre?

dk-domæneDer er ingen tvivl om at man med et .dk domæne har nemmere ved at ranke godt i Danmark. Men man får det til gengæld sværere hvis man gerne vil ranke på noget internationalt med et .dk domæne. Det kan man løse ved at man satser på sit .dk domæne i det danske marked og så køber et .com domæne til sine internationale aktiviteter.

Hvor vigtig er Title Tag?

Udover fyldig og dybdegående tekstindhold på din webside, er Title tags noget af det vigtigste på din hjemmeside. Det er essentielt at i udfylder alle Title tags på hjemmesiden, da det er dem Google bruger i søgeresultaterne, når de viser resultaterne.

Skal søgeordet så stå først i Title Tag?

Hvis vi igen tager udgangspunkt i nørderne ved Moz, så har de faktisk dokumenteret at hjemmesider, hvor søgeordet er det første ord i Title Tak, er bedre end hjemmesider, der har sat deres søgeord bagerst i Title Tagget.

Hvor skal søgeordet stå i Metabeskrivelsen?

Hvis man benytter WordPress Plug-in´et Yoast, vil den brokke sig ret så højlydt, hvis du ikke benytter dit søgeord i Metabeskrivelsen. Og som med søgeordet i titlen, er det vigtigt at søgeordet i Metabeskrivelsen også står som noget af det første her. Husk på at Google´s søgeresultater faktisk udelukkende består af Title Tag og Metabeskrivelser.

Herunder er vores eget ydmyge eksempel på Metabeskrivelse og Title Tag i kategorien “Online markedsføring”:

Skal søgeordet indgå i H1 tag?

En så vigtig overskrift som H1 er det et must at søgeordet er repræsenteret.

Skal søgeordet skrives flere gange?

Søgeordet skal gerne fremgå igennem teksten på en “organisk” måde. Teksten skal stadig gerne skrives med hjertet, og lad så derefter søgeordene “snige” sig ind i teksten.

Hvor lang skal teksten være?

Teksten længde har stor betydning for den måde du bliver rangeret på. Kigger vi på statistikken nedenfor fra SERPIQ, ser man tydeligt at tekster på ca. 2-2500 ord rangerer bedst i resultaterne. Det giver kort forklaret simpelthen mere dybde og bedre indhold med lang tekst. Tekst og indhold er faktisk et af de mere essentielle dele af Google´s 200 ranking faktorer. Og det belønner Google pt.

Skal man gentage søgeordet gennem teksten?

Det er altid en god ide at lade søgeordet indgå flere gange i teksten. Førhen var det sådan, at jo flere gange ordet fremgik, des bedre. Idag kaldes det “Keyword stuffing”, hvis man overdriver brugen af søgeordet. En gylden regel siger, at ca. 2% af teksten du skriver må være dit søgeord.

Hvad med synonymer for søgeordet?

Det har vist sig at det faktisk giver et boost i Google hvis man benytter synonymer for det udvalgte søgeord. En smart måde at smide lidt ekstra “brænde på bålet”.

Skal man bruge synonymer i Title Tag og Metabeskrivelserne?

Generelt er det en god ide at bruge synonymer for søgeordet i både Title tag og Metabeskrivelsen.

Hvad betyder hastigheden for loadspeed ved HTML kode?

Google og Bin har begge meldt ud at hastigheden for HTML load var en ranking faktor. Deres søgebotter er blevet langt bedre idag til at vurdere HTML koder.

Hvad er duplicate content (kopieret indhold / samme indhold flere gange) og hvad skal jeg passe på med?

duplicate contentDuplicate content (dobbelt indhold), er absolut NO GO! Prøv at smide en 2-3 tekstlinier ind i Google fra en tilfældig hjemmeside og se siden dukke op i søgeresultatet.

Den der først har skrevet indholdet, ejer indholdet. Læs Googles egen beskrivelse af Duplicate content her.

Hvad er Rel=Canonical (Kanonisering)?

Hvis du har en hjemmeside, der er tilgængelig via flere webadresser, vil det være ret klogt at tydeliggøre overfor Google, hvilken webadresse har autoritativ (kanonisk) for den pågældende side. Ellers kan du blive ramt af duplicate content.

Hvad med billeder og fotos samt grafik?

Det er vigtigt at billeder og grafik på hjemmesiden er komprimeret så meget som muligt, så hastigheden på indlægget er i top. Vi anbefaler Imageoptim til opgaven. Det er desuden vigtigt at alle billeder samt grafisk materiale får navn, Alt Tag, titel og beskrivelse.

Hvad med alderen på et indlæg (dato)?

Google kan godt vælge at satse på nyhedsværdien ved indlæg. Så enten kan du skrive dit indlæg om, eller gen uploade det, med nyeste dato. Google viser datoen for hvornår indlægget sidst blev læst:

alderen-på-et-indlæg

Hvad betyder det for ranking når man opdatere sitet?

Det kan gøre en større forskel at lave store ændringer på en side. Når man fjerner indhold fra hjemmesiden eller retter større dele på sitet kan det sende flere signaler end hvis man blot retter på få ord. Tænk over hvad i gør inden i gør det.

Hvad med placeringen af søgeordet?

Det har en super god signalværdi at have dit søgeord blandt de 100 første ord.

Hvad med søgeordets placering i H2 og H3?

Det har en lille effekt at placere søgeordet i H2 og H3. Da det igen underbygger relevansen af tekstindholdet i forhold til søgeordet.

Hvad med rækkefølgen søgeordet placeres i?

keyword-planningDet har indflydelse på ranking hvor i teksten du skriver dit vigtigste søgeord. Hvis du feks gerne vil ranke på ordene “Bil priser”, så bør i skrive : “Bil priser” istedet for at skrive “priser på bil”. Det henleder mig igen på at gøre jer opmærksomme på at i altid skal lave en grundig søgeordsanalyse inden i går igang med at fokusere på ranking faktorer. I kan benytte Google Keyword Planner som værktøj til denne opgave.

Skal jeg linke ud fra mine indlæg?

Links er med til at binde internettet sammen. Det er en god ide at vælge links til sider med høj autoritet, der underbygger det emne du skriver om.

Hvad med indholdet på de sider jeg linker til?

Det er vigtigt at det indhold du linker til er on-topic (samme emne), som den tekst du er igang med at komponere. Hvis du linker til noget der er off-topic (altså udenfor emnet), kan du risikere at forvirre søgebotterne. Moz har lavet en grundig guide til arbejdet med eksterne links her.

Hvad hvis min tekst indeholder stavefejl?

Hvad hvis min tekst indeholder stavefejlDet kan få indflydelse på ranking hvis din tekst er fuldt med stavefejl. Der er dog mange løsninger på dette. Læg teksten ind i et tekstprogram. som feks. Word. Word har indbygget stavekontrol og kan vise dig fejlene inden du uploader teksten til din hjemmeside.

Skal indholdet altid være originalt?

Det siger sig selv at jo mere originalt indhold med masser af dybde, forklaringer og henvisninger du har på din hjemmeside. Des større er chancen selvfølgelig for at Google vil belønne din indsats herfor. Hvis du låner for meget tekst eller laver for lidt tekst, vil du med garanti ikke ranke ret højt. Slet ikke under et søgeord med høj konkurrence.

Hvor mange links skal jeg lave ud fra min tekst?

Laver du for mange links ud til diverse emner og andre hjemmesider, kan du risikere at “dræne” dit eget “linkjuice”. Derfor bør du nøje overveje hvem og hvad du linker til og ikke mindst autoriteten samt relevansen af det link du laver i forhold til dit emne.

Hvad med multimedia?

Videoer er pt et stort hit i Googles søgeresultater. Eftersom Google ejer YouTube, så vil det med sikkerhed være noget vi ser mere til. Billeder og grafik, der underbygger teksten er altid mere end velkommen. Vær dog opmærksom på filernes størrelser og husk at Alt Tag dem.

Hvad med interne links?

Interne links er med til at sende “linkjuice” videre fra et indlæg på din hjemmeside til en anden. Tænk igen over at jo mere on-topic emnet er du linker til uanset om det er internt eller eksternt, jo mere “rent” og i rød tråd med indlægget vil søgemaskinerne vurdere det er. I vores Google´s 200 ranking faktorer er interne links også en af de mere vigtige faktorer!

interne links guide

Hvad med kvaliteten af de interne links?

Kvaliteten af interne links kan have indflydelse på ranking. Der er nemlig stor forskel på om din artikel får et link fra forsiden eller fra et mindre værdifuldt blogindlæg, du har liggende omme på side 15 i din blog. Et link fra din forside er bedre end et link fra en underside. Men igen er det vigtigt at du vurdere relevansen af dine links.

Hvad hvis der er ødelagte links på min hjemmeside?

Hvis din hjemmeside har alt for mange ødelagte links, kan du risikere at sende et signal til Google om at du ikke vedligeholder din hjemmeside ordentlig og det kan naturligvis få indflydelse på ranking, hvis problemet er for stort. Der findes plugins til feks WordPress, der kan hjælpe dig med at finde de ødelagte links.

broken links 404 error

Skal teksten være letlæselig?

Søgemaskinerne vurderer, om indholdet på dit website er letlæseligt. Det er ret indlysende at alle tekster man skriver, bør være letlæselige. Ellers vil du risikere at folk hopper videre til næste indlæg om emnet.

Hvad med Affiliate links?

Affiliate links er velkomne på din side, men igen som med alt andet. Har du for mange af dem, sender det igen et forkert signal om intentionen med dit indlæg.

Hvad med W3C Validering (HTML fejl) ?

w3cHvis du benytter W3C til at lave en test på hvordan din HTML kode vil du få oplyst hvor du kan og bør optimere din HTML kode. Det er åbenlyst at har du for mange fejl her, vil Google igen vurdere din side for useriøs.

Hvad med sidens troværdighed?

En hjemmeside med høj autoritet vil oftest ranke højere end en side med mindre autoritet. Du kan få en højere autoritet igennem linkbuilding, flere delinger af dine indlæg på de sociale medier etc og selvfølgelig ved at levere noget indhold folk faktisk gider læse.

Hvad med min sides Pagerank?

Google har faktisk været ude og melde ud at hjemmesiders Pagerank ikke længere er en ranking faktor. Det er også noget de fleste SEO eksperter er enige i.

Hvad med længden på URL?

Jo kortere og mere præcist dine URL´er kan leveres des bedre. Lad mig give et eksempel: flot-hjemmeside.dk eller jegharlavetenflothjemmesidemedmangeflotteindlæg.dk – Hvad synes du selv? URL

Har sidens URL en betydning?

Jo tættere dine url´er på din forside og hermed dine ønskede søgeord, det bedre. Skriver du om symaskiner, og din forside hedder symaskiner.dk så bør dine url´er ligge med: symaskiner.dk/vejledning-i-symaskiner (som eksempel)

Har kategorier nogen betydning ?

En god opbygget hjemmeside har selvfølgelig sørget for at alle kategorier er korrekt opdateret med de rette post og pages placeret i de korrekte kategorier.

Hvad med WordPress tags, er de vigtige?

Ifølge det populære SEO plugin til WordPress Yoast, vurderer de at WordPress tags af relevans kan give din side et boost i rankings.

Skal jeg benytte mig af kilder og referencer?

Akkurat som på nyhedssider og TV er det altid en god ide at bakke sine påstande op med solid kildehenvisninger. Selvom Google benægter det influere på ranking, så er der stor uenighed om dette i blandt nørderne. Men mener du en kildehenvisning er med til at understøtte din artikel, er det ingen skade til den er med. Så længe sitet du linker til er on-topic og sitet har autoritet.

Skal jeg benytte mig af kilder og referencer

Giver det noget at benytte Punktopstillinger eller numre?

Når du sætter noget pænt på enten med numre eller en punktopstilling, får du dit indhold til at se mere både brugervenligt men også læsevenligt ud. Det er med til at booste dine placeringer.

Hvad med et sitemap?

Et sitemap er en stump kode, der angiver siderne på din webside for at fortælle søgemaskiner om, hvordan dit indhold på hjemmesiden er organiseret. Sagt på en anden måde, så er et sitemap.xml et super godt ranking værktøj. Da vi begyndte at arbejde med Google´s 200 ranking faktorer, fandt vi ud af hvor meget sitemap betyder for sitet faktisk.

Kan man have for mange udgående links?

Som vi nævnte tidligere kan du risikere at sende din Linkjuice ud af dit eget site med for mange eksterne henvisninger (links), og det kan skabe en negativ effekt og lede fokus væk fra din side.

Hvad med mængden af andre søgeord, man gerne vil ranke på?

Hvis en bestemt underside ligger højt på mere end et af jeres søgeord, er det ofte tegn på super godt indhold, der så er med til at booste jeres primære søgeord.

Hvad med gamle undersiders værdi?

Google elsker nyt indhold. Jo mere freshness des bedre. MEN, hvis du vælger at opdatere gammelt indhold med nyt og gen-poster indlægget, så kan det godt booste ranking.

Google venlighed er……

Google elsker tekst, og derfor er det altid at foretrække du har god relevant tekst på de sider du gerne vil ranke højt på. Jo højere teksten ligger på siden des højere ranker det post.

Hvad med mine parkerede domæner?

Google har meldt ud, at de siden 2011 har de-valueret værdigen af domæner der ligger parkeret.

Hvad er brugbart indhold i forhold til kvalitetsindhold?

Det er også et af de emner der spekuleres i indenfor SEO og Content. Det tror jeg vi lader dem forklare jer her.

Hvad med tynde affiliate sider?

Det er ret tydeligt meldt ud fra Google´s side at sider og hjemmesider i det hele taget med tyndt indhold, der kun ligger og agere affiliate sider, vil blive de-valueret i søgeresultaterne.

Hvor vigtig er en kontakt side for ranking?

Når vi møder en kontakt side med god information om sidens ejere og intention, skaber det mere seriøsitet og ægthed. Og matcher kontaktinformationerne så også med Whois info, så er det endnu bedre og virker godt.

Hvor vigtig er domæne troværdighed?

Som med alt andet vi støder på i vores egen hverdag, så er troværdighed vigtig når vi skal indgå relationer, købe varer eller samarbejde med andre. Det samme gælder for en hjemmeside. Der findes gode værktøjer derude, som kan give en indikation af hvor troværdig din egen hjemmeside er. Vi anbefaler sites som:

  • Moz.com
  • Ahrefs.com
  • majestic.com

Hvad med strukturen på min hjemmeside?

Brugervenlig opbygning af strukturen på ens hjemmeside samt en god intern linkstruktur hvor man let kommer fra A-Z uden “støj” giver helt klart et positivt boost i ranking faktoren.

Hvad med antallet af undersider?

Antallet af undersider på en webside er ofte et positiv signalement om et højt aktivitetsniveau og engagement på siden. Det kan virke, som et tegn på kvalitet og kan adskille siden fra dummysites eller affiliate sider med tyndt indhold.

Hvad betyder hjemmesidens oppetid for ranking?

Hvis din hjemmeside er hosted ved et hostingselskab, der ikke er seriøse nok og har mange nedbrud, kan det påvirke din hjemmesides oppetid og få et negativ resultat i forhold til ranking.

Betyder det noget hvor hostingserveren er placeret?

Hvor i verden din udbyders server er placeret kan godt få indflydelse på ranking. Især når det kommer til lokale søgninger.

Hvad er SSL certifikatet og har det nogen betydning for min hjemmeside?

ssl og httpsEt SSL certifikat er en måde at garantere den besøgende på, at din webshop eller webside er et sikkert sted at færdes online. SSL står for Secure Sockets Layer, SSL er en krypteringsprotokol der garanterer at det kun er afsender og modtager, der kan læse informationen.

Google har været ude og bekræfte at de indekserer SSL certificaterne og benytter HTTPS, som et ranking signal!

Er det en god ide med en beskrivelse af betingelser for ens hjemmeside?

Det sender igen et signal om seriøsitet når man på sin hjemmeside laver en beskrivelse af betingelser for brugen af ens hjemmeside. Det kan have en positiv effekt på Google.

Hvad med meta informationer på siden?

Hvis i vælger at bruge kopieret meta indhold (duplicate Meta), kan det være med til at gøre jeres hjemmeside mindre synlig i søgeresultaterne. Generelt er det klogt at holde sig langt væk fra kopieret indhold.

Hvad er Breadcrumbs og hvad det nogen betydning?

Bread Crumbs fortæller brugeren, hvor præcist på sitet, han/hun befinder sig netop nu. Breadcrumbs er slet ikke til diskussion, det booster din SEO positivt. Vi bruger WordPress plugin´et Jetpack til at styre vores “Breadcrumbs”. Breadcrumbs synes jeg faktisk er lidt undervurderet når det kommer til Google´s 200 ranking faktorer.

Hvad-er-Breadcrumbs-og-hvad-det-nogen-betydning

Har en mobiloptimeret side nogen betydning?

Hvis jeres hjemmeside er mobiloptimeret er i med på moden og da mere end 50% idag laver deres Google søgninger via mobiltelefoner og smartphones, så siger det sig selv at jeres website er nødt til at være mobilvenlig. Det har desuden en stor ranking faktor i søgeresultatet! Som fortaler for mobiloptimerede hjemmesider, må jeg erkende at denne for mig er et af de vigtigste punkter pt i Google´s 200 ranking faktorer.

Skal jeg benytte mig af YouTube?

Hvis jeg nu fortæller dig at verdens anden største søgemaskine er YouTube og Google ejer den. Hvad tænker du så? Google er faktisk begyndt at smide flere og flere YouTube videoer ind i søgeresultaterne. Tager i en billedsøgning vil i også opdage at Google lægger videoer indimellem billederne. YouTube og video er kommet for at blive og den burde nok højere op i denne Google´s 200 ranking faktorer!

Hvad med Google´s webmaster tools og deres Google Analytics?

Der diskuteres i SEO branchen blandt de kloge hoveder om brugen af Google Webmaster Tools og Google Analytics er med til at give din side et lille boost. Det er vel ingen skade til at følge retningslinierne. Viser det sig at det har en effekt, har i jo jeres på det tørre :).

Hvad med anmeldelser på Trustpilot og Google+ og maps?

En positiv anmeldelse kan jo aldrig være i vejen for ens omdømme. Google viser jo gerne stjerner både fra deres eget Maps system og Trustpilot. Søger man på Brand Design, kommer dette herunder frem:

brand design google maps anmeldelse

Backlink faktorer i Google´s 200 ranking faktorer listen

Betyder alderen på det domæne man får links fra noget?

Backlinks der kommer ind fra domæner, der har eksisteret i flere år, kan have en større betydning end links der kommer fra nystartede domæner eller blogs.

Hvad med antallet af Root domæner der linker?

Antallet af Root domæner, der har dig på deres linkliste er uden tvivl af stor betydning for din placering og endnu en vigtig “spiller” i Google´s 200 ranking faktorer.

links links links

Hvad betydning har links fra C-class IP´er?

Links fra diverse C-class IP´er betyder at flere hjemmesider linker til dig, hvilket er positivt for din ranking.

Hvad med flere links fra samme side?

Antallet af sider der linker til din webside har selvfølgelig indflydelse på din placering i søgeresultatet, også selvom det kommer fra samme domæne. Mange SEO eksperter vurderer dog at links fra widgets, footer osv kun tæller som ét link!

Hvad betydning har link fra billeder?

Den Alt tekst du udfylder under billedet, er selve billedets udgave en ankertekst, hvilket er til stor gavn i dine placeringer. Især i billedsøgninger, vil du have en fordel af at sikre alle dine billeder har Alt Tekst udfyldt. I vores øjne endnu et af de essentielle dele af Google´s 200 ranking faktorer.

Har det nogen betydning med links fra domæner der ender på .edu og .gov?

Den kære hr. Matt Cutts har været ude at sige at .edu og .gov domæner ikke nødvendigvis afspejler relevansen / autoriteten fra en sådan given hjemmeside. Men de fleste SEO nørder mener det naturligvis har en effekt i Googles søgeresultater. Kan du skaffe et link fra .edu eller .gov , så er du på rette vej. Dette punkt mener jeg også bør ligge højere i Google´s 200 ranking faktorer.

Matt Cutts google

Hvad med autoriteten af undersider?

Jo flere undersider med autoritet du har på en hjemmeside, des bedre er det for din ranking. Er det kun forsiden folk kan lide, er det jo ikke meget din side har at byde ind med. I de gode gamle dage blev sider målt på deres Pagerank, men de fleste SEO nørder benytter idag Moz´s Domain/Page Authority, Ahrefs Domain/URL Rating eller Majestics TrustFlow / CitationFlow.

Hvad med et link fra en konkurrent?

Et link fra en konkurrende side er jo super godt. Da denne jo er i samme branche, som dig selv og derfor skriver om samme emne som dig selv.

Hvad med delinger på de sociale medier?

Pas På Googles opdateringerJo mere aktivitet, der er omkring din hjemmeside (herunder også delinger fra sociale medier såsom: Facebook, Twitter, Google+ etc), er med til at skabe opmærksomhed omkring din side og dit Brand. Så det har betydning for dine placeringer. Denne burde også ligge højere i denne liste over Google´s 200 ranking faktorer.

Hvad med gæsteindlæg?

Et link fra kommentarfeltet har ikke samme værdi, som et link fra selve den tekst der skrives. Pas iøvrigt meget på med kommentarer / backlinks til din side, da links fra kommentarer kan påvirke din side negativt.

Hvad så med at lave links til ens forside?

Det er altid en god ide at lave et link til sin forside, da det giver en samlet helhedsfornemmelse og binder siderne sammen samt det kan betyde noget for værdien i selve linket.

Hvad betyder Nofollow links og hvad rolle spiller det?

“Nofollow” er en måde for webmastere at fortælle søgemaskinerne “Følg ikke links på denne side” eller “Følg ikke dette specifikke link”. Google har været ude og nævne at de oftest ikke følger et Nofollow link. Det spiller en vigtig rolle når du kigger på din backlink profil at du ikke har for mange Nofollow links.

Er det vigtigt med forskellige typer af links fra forskellige hjemmesider?

En større adspredelse eller diversitet i den backlink profil er klart at foretrække så du ikke kun har 10.000 links fra forums eller kommentarlinks. Det kan faktisk blive betragtet af Google som spamming. En naturlig linkprofil har mange links fra forskellige slags hjemmesider.

Hvad så med købte links eller såkaldte “sponsor” links ?

Her skal man passe meget på. For købte links er helt yt. I gamle dage kunne man bare bestille en milliard links i Kina og så boostede det ens hjemmesider. Men idag bliver man direkte straffet i Google for dette. Et sponsoreret link er lidt sværere, kommer det fra en leverandør, der gerne vil hjælpe, er det jo cool nok.

Hvad med 301-redirects, er der faldgrubber her?

301-redirects er jo ment godt. Det handler om at døde links istedetfor at melde ind, som “jeg er her ikke”, så bliver du bare stillet videre til en anden side. I manges tilfælde tilbage til forsiden. Men for mange 301-redirects kan også skabe en negativ atmosfære, so to speak.

Hvad så med Ankertekster på Backlinks, hvad betydning har det?

Hvis man laver ankertekster med fornuft kan det faktisk booste din ranking. Mens overdrevet brug af ankertekst kan ende med at de-ranke dig.

Gælder det samme for Ankertekster på interne links?

Ankertekster på interne links kan godt vise sig at være en ranking faktor. Men det vægter på ingen måde som ved Ankertekster på et backlink.

Hvad betydning har linkteksten?

Selve linkteksten kan have en betydning, omend det er meget lille ranking faktor.

Er der forskel på hvor i teksten man placerer et link i tekstindholdet?

Når linket er placeret i starten af teksten kan det have en større effekt end et link der placeres bagerst.

Hvor skal man placere et link på en side?

Et link virker bedst når det er placeret inde i tekstindholdet end hvis det ligger i en sidebar eller i en footer.

Hvor stor betydning har links fra sider med relevans (on-topic)?

Et link fra et domæne, der har relevans eller er beslægtet med emnet / søgeordet på din hjemmeside har højere værdi end links fra domæner hvor relevansen er irrelevant. Dette er et af de punkter, der stadig diskuteres kraftigt bland SEO nørderne, at et link der er irrelevant men, som kommer fra et domæne med stor autoritet sagtens kan have en værdi.

Hvad så med relevans på en underside?

Ifølge Hilltop Algoritmen som den hedder, vurderes det at et link fra en underside, som er i relevans for domænet, kan vægte højere end et link fra en underside end et link fra et modsvarende relevant domæne.

Hvad betydning har antallet af links?

Stigninger i antallet af backlinks kan godt booste en hjemmeside.

Hvad betydning har et fald i antallet af links?

Hvis antallet af links falder drastisk kan det have betydning for din ranking.

Hvad med links fra autoritære sider vs ikke autoritære?

Får du links fra sider med stor autoritet og endnu bedre hvis det er samme branche, som dig selv. Så er det link selvfølgelig mere værd end linket fra en hjemmeside uden stor autoritet.

Hvad med links fra Wikipedia?

Links fra Wikipedia er desværre NoFollow links. Men grundet sidens store autoritet, kan et link herfra give stor troværdighed via deres autoritet.

Hvad med alderen på et backlink?

Alderen på et backlink har betydning. Et ældre backlink er mere værd end et nyt!

Hvad med links fra blogs vs reelle sider?

Et link fra en reel hjemmeside, bør give mere end et link fra en “falsk” blog. Men brugen af “falske” blogs er enorm og i nogle tilfælde kan et link faktisk vise sig at være mere værd fra en falsk blog end den reelle hjemmeside. Det skyldes simpelthen den autoritet der ligger bagved det sted man opretter bloggen (wordpress, blogger etc)

Hvor vigtig er en naturlig linkprofil?

Et domæne der har en mere naturlig linkprofil med links fra solide hjemmesider. Er ikke så sårbar overfor algoritmeændringer i hos søgemaskine firmaerne.

Hvad betydning har gensidige links?

Overdreven brug af gensidige links er naturligvis ikke smart.

Hvad med automatiserede links?

Der er meget stor forskel på links der er lavet af mennesker og links der laves af såkaldte robotter, der bare står og spytter links ud.

Hvad betydning har Schema.org Microformats?

Hjemmesider, der har optimeret efter schema.org kan rankere højere end sites uden schema.org. Desuden kan der opnåes en højere CTR!

Påvirker den side der linker til mig også min side?

Sider der linker til dig har indflydelse på din ranking.

Hvor mange links bør man lave fra en side?

Hvis du laver et post og fra det post spammer links ind, vil hvert af disse links give mindre værdi, end hvis du kun linkede til få sider.

Hvad betydning har profil links ?

Links fra profiler og kommentarer bliver de-evalueret markant, da Google anser disse som værende spam.

Hvor mange ord skal der være i en tekst?

Det spørgsmål hører vi faktisk mange gange. Men pt ligger indlæg med ca. 1800 ord bedst i Google. Lange tekster vurderes mere relevante og dybdegående end korte tekster. Det er ikke nødvendigvis sådan, men noget kan der være om snakken. Indhold ER en ranking faktor! Så jo mere jo bedre?

Hvad med kvaliteten i indholdet?

Kvaliteten siger sig selv er yderst vigtigt. Hvis folk ikke skal forlade din side med det samme igen og i risikere for mange bounce-effekter, så sikrer jer teksterne er godt skrevet og har mange billeder og videoer, der underbygger jeres emne i teksten.

Hvad med links i sidebaren eller foooter?sidebar og footer links

Links i sidebaren eller i footeren er udemærket, men de tæller kun, som et link. Også selvom man kan se dem på alle de sider man har skrevet, får man altså ikke mere for disse anstrengelser, end ét link 🙂

Hvad med organisk CTR ?

Click Through Rate på et søgeord på organiske resultater spiller en rolle. Højere CTR giver bedre rankings.

Hvad betyder afvisningsprocent?

Afvisningsprocent er et begreb man benytter i webanalyse. Afvisningsprocenten repræsenterer den procentdel af dine sessioner, som lander på en given side og så hopper væk igen. Nogle vurderer at afvisningsprocenten på en side har indflydelse på ranking, andre er uenige.

Hvad med den direkte trafik til en hjemmeside?

Google har bekræftet, at de bruger data fra Google Chrome til at estimere, om en hjemmeside får meget direkte trafik eller ej. Sider med høj direkte trafik rankerer højere end sider med mindre direkte trafik.

Hvad så med tilbagevendende besøg på siden?

Hjemmesider, der har mange tilbagevendende besøgende kan også booste sidens ranking!

Hvad betydning har blokerede sider så?

Blokerede sider kan blive brugt af Panda update som et signal.

Hvor fra får Google sine data?

Hvad rygtet siger, så indsamler Google data fra deres egen “Google Toolbar”. Det bruger de faktisk som ranking signaler. Det fremgår dog ikke helt tydeligt, hvad de indsamler foruden data om hastighed og malware.

Hvad med kommentarer på en side?

Et site, der får mange kommentarer, kan vise sig at være et tegn på en interaktiv side, som kan påvirke rankeringer positivt.

Hvad med tiden den enkelte søgende er på en hjemmeside?

Google kigger på, hvor lang tid en søgende er på en hjemmeside, efter denne har klikket sig ind på din side fra et Google søgeresultat. Jo længere tid personen er på din side inden denne vender tilbage i Google, des bedre.

Algoritmernes betydning i Google´s 200 ranking faktorer

Hvad er en algoritme og hvad gør den?

En algoritme, er noget der refererer til den formel eller en proces, der anvendes til at nå et bestemt resultat. I forhold til online marketing, benyttes en algoritme, søgemaskiner til at rangere hjemmesider på search engine results pages (SERPs). Søge algoritmer bruges til at finde og vende tilbage til indhold fra nettet der anses som de mest relevante for brugernes forespørgsler. De bygger på hundredvis af signaler relateret til en given side (SEO-venlighed).

algoritmernes betydning i Google´s 200 ranking faktorer

Hils på vores søde og dygtige sælger og marketingskonsulent Lone:

%d bloggers like this: