Det kan ofte være en stor mundfuld at starte sit eget firma….

Gode online værktøjer til iværksætteren – Det kan ofte være en stor mundfuld at starte sit eget firma, og af og til falmer firmaet før det er kommet ordentligt i luften. Årsagen er i en del tilfælde at iværksætteren har en fået en god idé, og har opbygget en masse energi til at udarbejde idéen, men simpelthen mangler lysten til at udarbejde den mere praktiske og businessorienterede del af firmaet. En ting er sikkert, det er enormt vigtig idag at være online og have en hjemmeside. Derfor er online marketing noget i bør overveje.

En anden og mindre behagelig situation er at den idérige iværksætter bruger masser af penge på f.eks. software og licenser til forskellige programmer der skal hjælpe med setuppet, men udgifterne viser sig at være for store og forretningen går ned før den overhovedet kommet i gang.

Coolwebtools kommer nu de mange nystartere til undsætning via en række online værktøjer. Næsten alle er gratis og kan hjælpe det lille nystartede firma med at få styr på nogle af alle de kedelige og praktiske småting såsom at skrive tilbud, fakturering, håndtering af kundeportefølje, dokumentering af aftaler, dokumenthåndtering og fastsættelse af mødedatoer med flere deltagere.

QuoteBase

QuoteBase gør det let at få sendt et tilbud efter kundemøder. Når en aftale er indgået med kunden er det vigtigt at få afsendt tilbuddet så hurtigt som muligt. Dels sender det et professionelt signal, men det er også godt at få formaliseret og dokumenteret aftalen indenfor kort tid, så detaljer omkring aftalen ikke glemmes.

Der er mange lækre funktioner i QuoteBase. Heriblandt:

  • Tilføjelse af eget logo i det endelige tilbud til kunden.
  • Oprettelse af flere brugere, så flere kan afsende tilbud.
  • Tilføjelse af relevante dokumenter til det samlede tilbud.
  • Tilføjelse af uddybende beskrivelser til enkelte poster i det samlede tilbud.

QuoteBase er nemt at anvende og fungerer rigtig godt til hurtig afsendelse af tilbud efter kundemøder.

Billing Boss

Billing Boss er en online bogholder, der hjælper til med at holde styr på fakturering af kunder samt flowet i faktureringen. Du kan også oprette tilbudsudkast og sende tilbud softwaren. Selvom Billing Boss er gratis at anvende betyder det dog ikke at du sender et uprofessionelt signal ved at gøre brug af tjenesten. Du kan nemlig selv konfigurere materialet der sendes via Billing Boss. Det er bl.a. muligt at tilføje eget logo til ens profil samt en kort tekst, der som standard vises hver gang du udsender en faktura eller et tilbud. Derved er kunder ikke er i tvivl om hvor regningen eller tilbuddet stammer fra. Du kan ved hjælp af rapporter holde styr på udsendte fakturaer og indbetalinger. Du kan endda give tilladelse til at en ekstern bogholder får adgang til dit regnskab.

I det hele taget er den gratis udgave af Billing Boss meget gennemført og fungerer rigtig godt til at holde styr på økonomien for den mindre erhvervsdrivende eller et lille nystartet firma.

KarmaCRM

KarmaCRM er et fuldt udbygget og (på nuværende tidspunkt) gratis CRM system med en masse gode funktioner, der gør det let og simpelt for firmaet at holde styr på kundeporteføljen. Uanset størrelsen på et firma er et godt CRM system alfa og omega for ens forretning. Hvis du ikke har styr på dine kunder, forsvinder de mellem hænderne på dig.

KarmaCRM har følgende funktioner:

  • Holder styr på dine kontakter.
  • Opret flere brugere til at administrere hvem, der tager sig af hvilke kunder.
  • Giver overblik over hvor kunden er i salgsprocessen og du kan selv definere kategorier.
  • Har indbygget kalender, som kan synkroniseres med Google og du kan oprette opgaver eller begivenheder samt administrere hvem, der tager sig af hvad.
  • Dropbox, som alle brugere kan tilgå og uploade relevante filer til.

KarmaCRM lever til fulde op til sit navn. Du bliver mødt af et lækkert look på siden og selvom der er mange funktioner er det let at gå til. KarmaCRM er beviset på at det ikke behøver at være svært og kedeligt at håndtere sin kundeportefølje.

Dropbox

Dropbox hjælper dig med dele og synkronisere filer mellem flere computere og smartphones. Tjenesten kan endvidere også anvendes i forbindelse med online backup af forretningskritiske filer og dokumenter.

Jeg bruger selv Dropbox til at dele en mappe med en freelance mediegrafiker jeg samarbejder med. Efter et kundemøde, dropper jeg relevante filer i min Dropbox mappe, som mediegrafikeren har adgang til. Ved at gøre dette kan mediegrafikeren arbejde uafhængigt og på tidspunkter der passer ham. Han lægger så design udkast i den delte Dropbox mappe, som jeg derved kan hente og præsentere ved møder med kunden. Såfremt mediegrafikeren er tilgængelig mens jeg er til et møde med kunden kan der endda laves ændringer på designet jf. kundens ønsker. Dette sender et professionelt signal, da kunden får præcist det denne ønsker og du spilder ikke en masse tid på rettelser, der skal sendes frem og tilbage, hvilket ultimativt giver en mere effektiv forretning.

Når du opretter en gratis Dropbox konto får du 2 GB online diskplads til rådighed. Ønsker du mere end dette kan du også opgradere til Pro 50 eller Pro 100, der giver dig henholdsvis 50 eller 100 GB diskplads. Der er dog også andre måder at øge diskpladsen. Ved hjælp af et unikt link til download, som du kan formidle på f.eks. Twitter eller Facebook, kan du få venner og bekendte til at installere Dropbox, hvilket honoreres med ekstra diskplads. Du kan også nemt øge diskpladsen bl.a. ved at linke Dropbox  til en Facebook eller Twitter profil.

Doodle

Doodle er et online mødeplanlægnings- og afstemningsværktøj. Mødedeltagere kan på demokratisk vis stemme på f.eks. mødedatoer eller andre former for afstemning. Du kan f.eks. tilknytte en Google konto til Doodle profilen, linke profilen til en Outlook konto eller Lotus Notes (virker med Lotus Notes 8 til Windows og Linux).

Det er meget nemt at oprette et møde eller en afstemning. Du kan give møder titler og beskrivelser, vælge datoer, definere deltageres valgmuligheder såsom skjult afstemning, ja/nej/måske afstemning osv. Til sidst bestemmer du så om en mødeindkaldelse skal sendes via Doodle eller via eget e-mail-program. Denne proces er stort set den samme for oprettelse af afstemninger.

Den demokratiske tilgang til mødeplanlægning gør webservicen et til godt værktøj for et lille begynderfirma til at arrangere aftaler og møder, der passer kunden bedst. Det signalerer fleksibilitet og imødekommenhed når kunden selv kan bestemme en mødedato.

Supertintin

Supertintin hjælper dig med at optage telefonopkald, videochats og gruppe videokonferencer. Nu kan du f.eks. holde styr på hvad du aftaler med kunden når i skriver via MSN chat eller taler over Skype telefoni.

Softwaren falder udenfor kategorien over gratis webtjenester, da det koster penge at downloade Supertintin. Beløbet er dog begrænset til 29,95 amerikanske dollars for enten MSN eller Skype. Men så kan den valgte software også anvendes på ubestemt tid.

Har du nogen eksempler på hvordan du selv anvender én eller flere af tjenesterne omtalt i dit nystartede firma eller har du andre som du mener og bør tilføjes listen? Så skriv en kommentar nedenunder.

%d bloggers like this: