Mange aner ikke, hvor vigtig søgemaskineoptimering (SEO) er i dag. De tror, at hvis man bare har en flot hjemmeside, kommer kunderne nok af sig selv.

Det svarer til at åbne en restaurant for enden af en blind skovvej. Det kan godt ske, at der forvilder sig to – tre gæster ind i restauranten ved et tilfælde, eller fordi de har hørt om den hos naboen. Men restauranten bliver ikke fyldt op, før der bliver gjort opmærksom på den.

Hvordan gør man så opmærksom på den nye restaurant?
Jo, man kan annoncere i de lokale aviser. På internettet kan man også bruge annoncer som fx Google Adwords. Men holder man op med at betale for annoncerne, er man igen usynlig, og de fleste kunder forsvinder.

Man kunne også lave søgemaskineoptimering og få hjemmesiden placeret så højt i søgemaskinerne, at kunderne fandt frem til hjemmesiden af denne vej.

En spændende titel på hjemmesiden giver kunder

Når man skal i gang med søgemaskineoptimering, kan man begynde med titlerne på hjemmesiden.

På mange hjemmesider hedder forsiden ganske enkelt ”forside.”
Men har du nogensinde hørt om nogen, som søgte efter en forside?
Nej, vel. Kunden søger efter en bestemt rejsedestination, titlen på en bog, en tømrer i Ikast osv.

Derfor er det vigtigt at optimere hjemmesiden, så den viser de overskrifter i Google, som netop dine kunder søger efter.

Lad os tage eksemplet med restauranten igen. Hvilken titel tror du får flest til at klikke sig ind på hjemmesiden: Titlen ”Forside” eller
Spis godt på 4-stjernet skovrestaurant – Se vores spændende menu”?
Jeg gætter på, at den sidste sidetitel giver flest gæster i restauranten.

Bestem selv teksten under titlen hos Google

Hvilken beskrivelse frister dig mest til at klikke videre? Bedøm selv:

Ved hjælp af metakoder kan du selv være med til at bestemme, hvad der skal stå i beskrivelsen under titlen. Udnyt dette ved at skrive en unik tekst, som giver kunder lyst til at klikke ind til din hjemmeside.

Få søgemaskinerne til at kunne lide dig

Links, der peger på din hjemmeside, er utrolig vigtige for en god placering i Google (læs artiklen Fokus på relevante links). En anden vigtig ting er tekst. Tekst, som ikke har været udgivet på internettet før, og som har værdi for læseren. Hvis vi tager udgangspunkt i restaurantens hjemmeside, kunne det være artikel om, hvilke vintyper man skal vælge til hvilke retter. Man kunne også skrive en artikel om, hvad der foregår på restauranten uden for åbningstiden, en top 10- liste over kundernes foretrukne efterårsretter osv.

Kan du ikke selv skrive, eller har du ikke tid, så køb dig til artiklerne.

%d bloggers like this: