Facebook Marketing, Del 1:

Efterhånden er Facebook som de fleste nok ved, ved at være en af de mest populære sider i verden, og undersøgelser har også vist at over 300.000 Danskere er tilmeldt Facebook, så kan blot påvirke en lille mængede af denne gruppe kan de øge ens indtjening væsentlig.

Aldersmæssigt skriver Facebook at det i øjeblikket ser således ud:

13 – 17: 4.180
18 – 25: 151.180
26 – 30: 86.860
31 – 40: 54.020
41 – 50: 10.200
51 – 60: 4.840
61 + : 3.060

Så er din målgruppe personer i alderen 18 – 30, ja så er her virkelig noget at komme efter, men en af de gode ting ved Facebook er jo netop også at man kan optimere sine kampagner således at man ramme lige netop den ønskede målgruppe.

1.  Din profil-side

Som udgangspunkt så er det en god idé at oprette sin egen profil på Facebook, for her har du den absolut største mulige indvirkning på indholdet af siden. Her kan du fortælle om din(e) vare(r) og dit firma, og gør du det på en troværdig måde, så kan du helt sikkert vinde en del personers interesse. Derved kan du være med til at påvirke dem til at tage et kig forbi din hjemmeside, og derved konvertere dem til kunder.

Husk at gøre brug af både billeder og video på din profil, for folk elsker denne slags, og hvis du kan lave en god video som viser dit produkt frem ja så skal der nok komme kunder ud af det hvis du gør det rigtigt.

Du skal naturligvis sørge for at have en masse venner tilføjet, og holde din profil opdateret løbende således at venner og bekendte får besked om at der sker noget på din profil.

Hvis jeg fx lavede den ”Ultimative SEO Video guide for begyndere” og lagde den på Facebook, ville du så ikke tage et kig på den hvis du kunne? Hvis den var rigtig god ville du måske endda anbefale andre at se den, og så ville jeg pludselig få rigtig mange views. Det at folk ser din skaber naturligvis ingen indkomst, men jeg kunne fx slutte af med at nævne min hjemmesides navn, og noget ala ”besøg seo-firma.dk nu, og læs flere gode artikler”.  (Det kan naturligvis også virke på youtube og lign.).

2. Facebook grupper

Facebook grupper er en nem måde at brande sit firma på, og ved at lave en gruppe kan du danne et centralt sted for dine kunder, partnere, og venner som nu kan deltage i samtaler om dit firma og dine varer. Ud over diskussionsgrupper kan man dele billeder, videoer og links uden nogen problemer. Du kan også nemt lave nyheder og opdateringer som lander direkte i deres Facebook indbakke. Det bedste af det hele er naturligvis at det er gratis, så det koster dig ikke andet end tid.

Når først dine venner og bekendte er medlemmer af gruppen kan de nemt invitere deres venner, og så kan det pludselig gå hurtigt hvis du har lavet en meget spændende gruppe.

Jeg kunne fx lave en billig seo gruppe og prøve at få tilføjet mine ca. 2-300 venner (hvoraf nok 20 arbejder med IT og hjemmesider), og i denne gruppe poste forskellige artikler om søgemaskineoptimering med jævne mellemrum. Det vil sikkert kunne lokke endnu flere medlemmer ind i gruppen hvis artiklerne virkelig er gode, og mine 20 IT venner kender måske også selv 20 andre med et arbejde inden for IT verdenen, og ja, så kan det pludseligt gå hurtigt.

Der er dog også et par ”uheldige” sider ved at have en gruppe, og det er bla. at Facebook fjerner din mulighed for at sende meddelelser til alle i gruppen på samme tid hvis du får over 1000 – 1500 medlemmer. En anden ting er at hvis din gruppe bliver meget populær så kan du komme til at ende med at få en del spam i gruppen som skal fjernes (hvilket tager tid).

3. Facebook sider

Som et firma kan det også være en god idé at lave en Facebook side som er en del som grupper, men har nogle væsentlige forskellige:

–          Sider kan tilpasses noget mere ved hjælp af fx html, flash og/eller Fackbook Applications (programmer).

–          Der er ingen begrænsning for hvor mange medlemmer du kan sende beskeder til.

–          ”Fans” som tilmelder sig din side har IKKE mulighed for at invitere andre, men kan dele din side med deres venner, eller deres venner kan se at de er ”fans” af din side.

Sider er gode for mindre eller lokale virksomheder som vil gøre sig synlige på Facebook, og de er som med grupper gratis at oprette.

4. Facebook begivenheder

”Facebook Events” er en gratis applikation som alle kan bruge til at promovere marketing begivenheder, sponsorerede begivenheder, eller endda firma åbninger.

Når du laver en begivenhed får du din helt egen side som i en gruppe med tagwall, forum, billeder, video og links. Du kan invitere dine venner til begivenheden, og du kan give andre brugere lov til at invitere deres venner.

Til slut skal det nævnes

Denne artikel stadig er under udvikling, og der er mange flere muligheder for at promovere dit firma på Facebook, og disse muligheder vil jeg komme ind på i anden del som snart er på vej!

%d bloggers like this: