Fridage er for tabere

Ja du læste rigtigt, fridage er for tabere. Du vil aldrig få succes på en fridag. Du har ingen chance for at vinde i et væddeløb, hvis du ikke stiller op. Du vil aldrig høre en succesfuld forretningsmand sige: “Jeg er ked af det, det er lørdag, jeg har fri. Ring igen på mandag.” Du får ikke fridage, du indtjener dem på sigt, og det sker ikke i de første fem år som selvstændig. Succesfulde forretninger tager mange af dine timer, og hvis du ikke arbejder i dem, så er der andre der gør. Det gør jeg, og det gør den kinesiske kvinde, jeg nævnte foroven. Hun har sikkert skaffet et hus til sin familie med hendes arbejde, mens tøjbutikkernes ekspedienter stadig får penge fra deres far til at supplere deres dårlige arbejdsmoral. Reglen er: Hvis du er vågen, så arbejder du. Vær altid på.

Arbejd 16 timer om dagen, 7 dage om ugen

Hvis du er vågen, så arbejder du – uden undtagelser. Det er nemt, nemt, nemt. Du skal bare møde op og passe dit arbejde. Hvis du er der hver dag, så er du foran “konkurrenterne”. Jeg har skrevet konkurrenter i gåseøjne, fordi hvis de ikke arbejder 16 timer dagligt hver dag i ugen, så er de ikke at betegne som konkurrenter. Så har de allerede banet vejen for dig. Arbejd, arbejd – og arbejd så lidt mere, nu du er igang.

Arbejd på dit projekt konstant

Du kan ikke starte to iværksætterprojekter på samme tid og få succes med dem. Det sker bare ikke. Fokusér på én ting. Når din første forretning giver overskud, så kan du gå igang med dit næste projekt. Start aldrig på to på samme tid, for så vil ingen af dem fungere. Arbejd med en ting af gangen og giv ikke op, før arbejdet er færdigt.

Al din energi skal bruges på arbejde

Jeg vil sige det samme igen og igen – det er ikke svært. Det vil bare kræve alt af dig. Hvert eneste del af din energi skal bruges på at udvikle din forretning/iværksættertrang. Du skal finde tid til at træne, du skal finde tid til venner, kæreste eller barn – men din business bør være din 1. prioritet.

Besættelse og arbejdsmoral slår talentet

Du kan overhale en talentfuld/doven person, hvis du er besat af og dedikeret til dit arbejde. Men talent+besættelse+arbejdsmoral slår alt på denne jord. Find ud af, hvad du er god til, for at få de bedste resultater. Men i de fleste situationer er det vilje, og ikke færdigheder der gælder.

Kunden har ikke altid ret

Nogle gange har dine kunder ikke ret. Nogle gange har de en dårlig dag og har brug for at lade det gå ud over andres følelser. Det er deres problem, ikke dit. Dårlige kunder kan smutte væk.

Dine ansatte har ikke altid ret

Du kan ikke altid vælge dine ansattes side frem for dine kunders. Nogle gange har de ansatte ikke ret eller er dårlige mennesker. Du bliver nødt til overveje den enkelte sag.

Lad være med at være enig med en dårlig kunde frem for en god ansat

En dårlig kunde er ikke lige så meget værd, som en god ansat. Så vidt jeg ved, så kan en dårlig kunde bare smutte. Livet er for kort til at imødekomme mennesker, der vil give dig problemer. Hvis du giver god service, så behøver du ikke tage dig af dumme mennesker der vil give dig problemer. Der er masser af gode mennesker som vil have og sætter pris på din service eller dit produkt.

Det er ikke værd at miste en god kunde fremfor at have en dårlig ansat

Nogle virksomheder er dumme nok til at holde med deres ansatte frem for deres kunder. Hvis du blindt holder med dine ansatte, så vil de ikke have noget problem i at skabe problemer (for sjov) i den tro, at de ikke kommer til at stå til ansvar.

Dårlig kundeservice er dårligt for forretningen

Husk altid at kundeservice er et arbejde, men det er ikke dit arbejde. Lad dine ansatte gøre arbejdet. Hvis du har en dårlig ansat, der behandler kunderne dårligt, så skal du fyre den ansatte omgåendede. Personligt vil jeg ikke købe noget som helst ved en butik der har dårlig kundeservice. Også selvom jeg rent faktisk havde lyst til at købe en ting. Jeg vil gøre mit til at virksomheder med dårlig kundeservice til at gå bankerot.

Folk er i deres følelsers vold, så du skal holde fast

Dem der er skrøbelige følelsesmæssigt agerer ikke på logik, så du skal ikke være deres psykolog. Hvis du giver folk lige, hvad de vil have, vil det oplære dem i at være røvhuller og få det lige som de vil have det. Det er en stor fejl at give dårlige kunder lige, hvad de vil have.

Tag den lette vej

Den nemme vej er næsten altid den bedste vej at gå. Folk forsøger hele tiden at gøre tingene sværere. Men at gøre tingene sværere og sværere er det samme som at gøre dem umulige. Hver gang folk spørger mig: “Er det, alt du laver? Wow, burde du ikke lave meget mere?” Svaret er nej. Tag den lette vej, det er som regel den bedste vej, og den der giver mest i løn.

Vær klog nok til at gøre det simple

Den bedste virksomhed tager den nemmeste rute fra A til B – en direkte rute. Virksomheder uden retning gør tingene komplicerede og ender op med at gå fra A til A – i en cirkel. Kun en tåbe forsøger at gøre nemt arbejde til noget svært. Du vil have resultater – så det er lige meget om du tager den nemme vej for at få resultater. Faktisk er det dumt at tage den svære vej for at få de samme resultater.

Lyt ikke til dumme mennesker

Du vil hele tiden få uopfordrede råd af dumme mennesker. Ignorér dem. Hvis disse tåber vidste, hvad de snakkede om, så arbejdede de for dem dem selv og ikke for andre. De eneste mennesker der er værd at lytte på er dem, der er mere succesfulde end dig. Folk, som ikke er succesfulde, er jaloux, misundelige og bitre. Formålet med deres “råd” er at få dig ned på deres niveau. Kun en succesfuld person kan blive glad på andre succesfuldes vegne. De lavere klasser vil altid være misundelige. Så lyt kun til dem med succes (og tag endda deres råd med et gran salt).

Stol på din mavefornemmelse

Der er en grund til, at din forretning er din forretning – du fandt på ideen, du fandt et behov i markedet og du gjorde din plan til virkelighed. Du behøver ikke at lytte til andre end dig selv. Bortset fra dig, er der ingen der ved, hvad der sker indeni dit hoved.

Lyt ikke til, hvad dine kunder vil have

Hvis dine kunder vidste, hvad de ville have, så ville de selv producere og ikke konsumere. De har ingen anelse om, hvad de vil have, før de får det fortalt eller køber det.

Stol på din forretningsplan, stol ikke på intetanende kunder

Du er den visionære, det er de ikke. Du er foran de andre – de er bagud og forsøger at indhente dig. Som forbrugere vil de aldrig indhente lederne.

Stol på, at folk passer deres arbejde – stol ikke på dem

Folk med en lavere bevidsthed leder efter tillid. Du behøver ikke at stole på folk, du skal blot have tillid til, at folk vil være sig selv. Du er nødt til at have tillid til, at folk passer deres arbejde. Du behøver ikke at gøre dem fortrolig med din kode til dit dankort, hvis det ikke står i deres jobbeskrivelse. Bekymr dig ikke om tillid – tillid er for børn. Bekymr dig, om folk passer deres job. Hvis bliver fortrolig med dit liv til dem, så er det en bonus – det er ikke en nødvendighed. Jeg stoler ikke på mange af de menensker, jeg gør online forretninger med. Hvis du betaler mig, så er vores forhold godt. Hvis ikke, så er vores forhold ikke godt.

%d bloggers like this: