Når du skal igang med e-commerce er der nogle overvejelser, du skal gøre dig. Jeg vil kort nævne nogle af dem i punktform, blot så du kan få et overblik over e-commerce-strategien :-)

Markedsføring i søgemaskiner

Gør op med dig selv, hvor hård konkurrencen er på dine produkter. I mange tilfælde kan det ikke betale sig at arbejde med organisk søgemaskineoptimering (resultaterne med de lange beskrivelser i venstre side). Brug derimod hellere pengene på Google AdWords først og fremmest. Men den ultimative bedste løsning ville afgjort være en kombination af både Google AdWords og søgemaskineoptimering.

Affiliate Marketing

Affiliate marketing er uden undtagelse en rigtig god idé! Tilbyd salgsprovisioner til de, der henviser til dine produkter. Du tjener lidt mindre pr. kunde, men du får væsentligt flere kunder, som du vil tjene mere på næste gang de lægger en ordre i din webshop, hvis de vel at mærke har fået en god service ved deres sidste ordre.

Affiliate marketing har vi desværre ikke haft skrevet så meget om på vores egen side, men vi arbejder meget med netop dette felt – tag derfor fat i os på Kontakten, hvis vi skal hjælpe dig med nogle gode affiliate-steder…

Webdesign

Webdesign er faktisk det vigtigste i forhold til e-commerce. Det første den besøgende oplever er udseeendet på din webshop; Er den troværdig? Giver den tryghed? Er den til at finde ud af? Bliver produkterne præsenteret ordentligt i forhold til konkurrenternes? Alt dette afgør, hvor mange af de besøgende der fortsætter på webshoppen og hvor mange der hopper fra.

Sproget

Hvordan taler du til de potentielle kunder? Hvordan fremstiller du produkterne? Sprogbruget på din hjemmeside har også sit at skulle have sagt! Tal til dem ligesom du ville tale til dem, der kom ind i din fysiske butik. E-commerce skal simpelthen sørge for, at den besøgende ikke føler sig ved siden af – det handler om bekvemmelighed. Vi sidder pt. med et større projekt, hvor sproget – og til dels hele kommunikationen – spiller en væsentlig faktor i forhold til konverteringen!

Nyhedsbreve

Tilmelding til nyhedsbreve er – som jeg har sagt tusinde gange tidligere – det mindst, du skal have ud af de besøgende på din hjemmeside! Det er nemlig nyhedsbrevet, der giver dig mulighed for at råde bod på årsagen til de “frafaldende” valgte ikke at fortsætte på din webshop. Du kan præsentere produkterne på anderledes vis. Du kan forsøge at give tilbud på varerne, hvis prisen kunne være årsagen til de ikke lagde en ordre sidst, de var der. Og ikke mindst kan du sørge for mersalg over din webshop!

Kundeservice

Din kundeservice skal naturligvis også være stærk! Det er den der afgør om de vil handle hos dig igen, om de får svar på deres spørgsmål, og vil handle hos dig i første omgang og om de mener, at servicen er prisen værd… Ellers finder de da bare en anden webshop – der er jo mange af dem!! :-) Der er mange andre faktorer, der spiller ind – som valg af e-commerce-løsning, CTA, tilfredshedsundersøgelser, site-søgemaskine, navigation, betingelser, osv.

%d bloggers like this: