+4542679011 mail@brand-design.dk

Kan man overhovedet lave en definitiv SEO guide?

Nogle forsøger at lave en definitiv SEO guide og de tester og prøver sig frem, og finder det der virker. Det er fedt for vi andre, der er lidt mere dovne og vælger ikke at genopfinde den dybe tallerken 2 gange. Vi lader istedet inspirere af disse personers resultater. Denne guide er (stærkt) inspireret af Brian Dean fra Backlinko. Manden tester hans ting ud i de yderste “lag”, og dokumenterer hans resultater med gode placeringer i Google. Vi har læst på (hans) lektier og oversat den til vores knap så nørdede begrebsunivers og her forsøgt at levere en mere danskvenlig (nede på jorden) udgave af hans opdagelser.

RankBrain vs brugeroplevelser og disses signaler

Sidste år annoncerede Google, at RankBrain var deres tredje vigtigste ranking faktor: Læs artiklen her. “I de få måneder, RankBrain har været indsat, har dens evner gjort sig så positivt bemærket at den er blevet til den tredje-mest vigtige signalværdi ved, når det kommer til resultatet af en søgning. Google elsker sin nye algoritme, derfor vil RankBrain blive endnu vigtigere i 2018.

Spørgsmålet er så:

Hvad er RankBrain præcis? Og hvordan kan du optimere til det?

Machine-Learning-1RankBrain er et maskinlæringssystem, der hjælper Google med at sortere deres søgeresultater. Det lyder (måske) kompliceret, men det er det ikke nødvendigvis. RankBrain fortæller kort og godt hvordan brugerne interagerer med diverse søgeresultater…

…og efterfølgende rangerer dem i overensstemmelse med de oplevelser brugerne har på en given side, samt hvor længe de opholder sig på siden.

Vi har skrevet mere om RankBrain og dens påvirkning på SEO her.

Rankbrain og “dvæletiden (Dwell time)”

Dwell Time (dvæletiden) = altså hvor længe en Google-søger er på din hjemmeside. En af de test Brian lavede viser faktisk at, RankBrain lægger meget vægt på besøgstiden på den enkelte hjemmeside. Det betyder også at “bounce rate” bliver et endnu større fokuspunkt på Google i 2018.

Det er faktisk blevet bekræftet af, lederen af “Google Brain” i Canada, at Google benytter dvæletid som en ranking faktor. Han erklærede, at RankBrain “kigger med”, når: “nogen klikker på en side og bliver på den pågældende side, og hvor lang tid der går inden de kommer tilbage”.

Top 10 søgeresultater har en gennemsnitlig dvæletid på 3 minutter og 10 sekunder

Sitet Search Metrics bekræfter faktisk at de har fundet frem til at dvæletiden for top 10 søgninger er gennemsnitlig 3 minutter og 10 sekunder. Det kan man faktisk tjekke ved at klikke ind i sin Google Analytics profil. (Kræver selvfølgelig du har en top 10 placering). Det er de samme sider, der har dvæletiden på de ca. 3 minutter, der faktisk også ranker bedst.

Skal man kigge helt neutralt på dette, så giver det faktisk god mening. For jo længere folk vælger at blive på en hjemmeside, altså mere end 3 minutter, betyder jo netop at den besøgende vurderer sidens indhold som godt. Det vil RankBrain belønne med en højere placering.

Brian Dean fortæller faktisk i denne video en del om de vigtigste rankingfaktorer man som webmaster bør få styr på for 2018:

Omfattende og dybdegående indhold vinder i 2018

I de gode gamle dage, ville Google blot analysere din hjemmeside for at se, hvor mange gange du har anvendt et bestemt søgeord, og så placere din side derefter. Med andre ord, de fokuserede 100% på din sides indhold. Googles søgebotter ville besøge din hjemmeside for at kontrollere, om dine søgeord vises i din:

  • Title tag
  • URL
  • Billedets ALT-tekst
  • Beskrivelse tag
  • H1 tag

For at være fair, så ser Google stadig på disse ting. Men i dag er Google, blevet MEGET smartere end dengang i det gode gamle dage.

Der findes et hav af spændende SEO værktøjer, der kan hjælpe med arbejdet.

Så i stedet for kun at måle på indholdet af antal søgeord, har “de” nu fokus på konteksten og længden

Hvad menes der så med det? 

Husk på at: Google ‘ s #1 job er at frembringe det bedste resultat for deres bruger hver eneste gang deres søgning fremlægger et søgeresultat. Og vi ved alle, at det “bedste” resultat ikke er et stykke af søgeords stoppet indhold uden dybere mening. I stedet fremlægges nu resultater i Google, der vurderes at dække et helt emne helt i dybden.

Det handler om at den søgende kun behøver at kigge ét sted for at få sin information. Og ikke er nødt til at hoppe mellem 3 sider, der hver med deres søgeordsstoppede tekster alligvel er lykkes at frembringe noget brugbart indhold – det kalder man “et stop handel” eller (one-stop-shopping). Brian Dean fandt frem til at, at dybdegående indhold, bare har en tendens til at rangerer bedst i Google.

Men hvordan skriver man så omfattende dybdegående indhold om et emne?

For det første: du skal gerne have noget på hjertet. Vil du fortælle en historie om din virksomhed, et produkt eller bare en god historie om en oplevelse, så sørg for du har noget på hjertet. Det er nemlig sådan idag at en dybdegående tekst idag i Googles øjne fylder omkring 2000 ord. Udover teksten, er det altid en god ide at fylde videoklip, billeder og grafiske dokumentationer ind i teksten.

Altsammen elementer, der er med til at underbygge din fortælling og gøre den mere interessant for læseren. Jo mere interessant, des længere bliver den besøgende på din hjemmeside.

Tilføj LSI søgeord til din dybdegående tekst

Nu har du skrevet din kæmpe monster tekst på 2000 ord med masser af dybde og personlighed. Så er tiden kommet til at tilføje LSI søgeord. Google kigger som sagt på mange forskellige faktorer når den ranker hjemmesider. LSI søgeord er faktisk lidt overset i SEO branchen, men ikke desto mindre ret så vigtig når det kommer til Googles forståelse for hvad din tekst omhandler. LSI giver Google en bedre indsigt i dit emne og du får samtidig muligheden for en bedre placering på dine valgte søgeord.

Bruger du en smart LSI KEYWORD GENERATOR, kan du på en let måde får solide input til hvilke LSI ord der foreslåes at ligge op af dit budskab. Lad os tage et eksempel: Vi smed ordet SEO ind i LSIGraph generatoren og her er så resultatet:

seo LSI

Efter i har haft jeres søgeord igennem LSI nøgleordsgeneratoren

Efter i har haft jeres søgeord igennem LSI nøgleordsgeneratoren, så bør i finde plads til disse ord den har foreslået og se om disse kan erstatte nogle af de ord i allerede har skrevet. Sørg dog for at ordene bliver et positivt supplement til den eksisterende tekst, og ikke mister sin mening.

For at sikre jer at de ord LSI nøgleordsgeneratoren foreslår er godkendte af Google, kan i prøve at taste søgeordet ind i Google og gå ned i bunden og se de ord Google selv foreslår og så vurdere hvilke i synes er de bedste LSI ord at benytte i jeres tekst. Herunder kan i se det LSI forslag Google foreslår på “SEO” ordet:

google lsi

Keyword planner er god til at vise hvor stor søgevolumen

Til syvende og sidst kan i kigge forbi jeres Google Keyword planner og stjæle lidt ideer her også for at sikre i ikke misser nogle gode ideer til jeres LSI søgeordssammensætninger. Keyword planner er god til at vise hvor stor søgevolumen er på de forskellige søgetermer. Det giver et mere solidt helhedsbillede af hvilke søgeordssætninger, der ihvertfald (bør) optræde i jeres nye fine dybdegående tekst. Sørg så for at sprede ordene fint og “naturligt” ud i teksten og læn jer så tilbage og se hvad der sker.

Bliv Klar til Google’s “Mobile-first Index”

Sidste år annoncerede Google, at de er skiftet over til et “mobil-først index”. Med andre ord, vil Google betragte mobil versionen af dit websted, som den “rigtige” version. Og dette vil fremadretet gøre sig gældende, selv hvis en person søger på en stationær computer. Dette træk giver mening, især fordi 60% af alle Google søgninger idag laves fra en mobil enhed. Og dette tal kommer kun til at vokse i fremtiden.

Selv om Google ‘ s Mobil-først indeks ikke helt lever endnu, så kan i være sikre på det kommer en dag. Det siger sig selv at alle bør fokusere på at gøre deres hjemmesider 100% mobilvenlige. Er du i tvivl om din hjemmeside er 100% mobil parat, så kan du teste den HER.

mobilvenlig google test side

Responsive design

Google anbefaler faktisk at man bygger sin hjemmeside i et responsivt mobilvenligt design. Google har også været ude og sige at der ikke kommer en officiel dato for hvornår mobil-først indekset rulles ud. Det vil komme gradvist. Der findes mange sider der faktisk fungerer med mobile enheder, men grundet deres kodning kan være svære at bruge på en mobiltelefon / smartphone.

Video er kommet for at blive og vil i undgå at ryge bagud i søgeresultaterne, så må i med på videobølgen

Verdens anden største søgemaskine er YouTube og Google ejer Youtube, så det siger sig selv at video er og har altid været i fokus når det kommer til at skabe interessant indhold på en hjemmeside.

Online video EKSPLODERER lige nu.

I henhold til Cisco, vil online video udgøre op 80% af al online trafik i 2021.

80%! ER FOR VILDT

– Og det kan stadig ikke mætte verdens efterspørgsel efter video. På trods af det faktum, har der aldrig været flere videoer derude nu end nogensinde før.  Ifølge HubSpot vurderer de at 43% af befolkningen ønsker at se endnu mere video-indhold på hjemmesider.

Kort sagt:

Vælger du ikke at lave video indhold, misser i simpelthen en masse trafik på jeres hjemmeside, hvilket kan resultere i Google vurdere jeres side mindre interessant end de, som er gode til at indkorporere videoer på deres hjemmeside, så de indgår i en god sammenhæng i forhold til emnet du skriver om. Vi har lavet en lille præsentationsvideo af vores sælger Lone. Hun præsenterer sig blog og fortæller kort om online markedsføring. Men det gør at vi har en video liggende, vi selv har lavet og det er mere end mange af vores konkurrenter. Se videoen med Lone her:

I vores branche er de fleste marketingfolk for dovne til at lave videoer

I vores branche er de fleste marketingfolk for dovne til at lave videoer (gælder desværre også os selv). Derfor er det stadig nemt at få dine videoer frem i søgeresultaterne på YouTube (forudsat at du ved, hvad du laver). Ifølge denne artikel er det sådan i USA at alle søgninger på forskellige søgeord har mindst en video mixet med ind i resultatet. Det viser ret tydeligt hvor vej det går. Sørg for at lave video og sørg for at disse videoer er SEO optimeret til emnet det har tænkt dig at benytte videoen i. Herunder lavede vi en søgning på ordene: “Youtube søgemaskineoptimering. Der kan i se ikke mindre end 2 videoer i resultatet:

Google er faktisk begyndt at blende videoer ind i billedsøgningerne også:

Brug embeded video kode i dine blogindlæg

Hvis folk gerne vil have mere video, jamen så giv dem da mere video. Det er jo også med til at holde på dine besøgende længere, og derved tilfredstille RankBrain når den måler på antallet af minutter folk bliver på din hjemmeside. Det tilfredsstiller jo dvæletiden og så er alle jo glade (vigtigst af alt Google). Her kan i se en Embed kode fra Youtube fra vores egen YouTube kanal:

embed video thumb

En anden faktor vi skal til at have fokus på indenfor SEO er Stemmesøgninger

Er stemmesøgning “den næste store ting i SEO? Jeg tvivler på det. Når det er sagt, populariteten af stemmesøgning ER sindssygt hurtigt voksende.

Tjek disse øjenbryn-rejsende fakta:

  • 40% af voksne udfører mindst én stemmesøgning hver dag (kilde)
  • Stemmesøgninger er steget 35x siden 2008 i Google (kilde)
  • 20% af alle søgninger sker via på mobile stemmesøgninger (kilde)

Det siger sig selv at den kloge SEO mand, vil begynde at optimere sin hjemmeside efter det stingende antal Stemmesøgninger. Så ens hjemmeside fortsat er med i den gode ende af søgeresultaterne.

Stemmesøgninger

Hvordan optimere man sin hjemmeside til stemmesøgning (voice search) ?

Et af de mest essentielle punkter man skal fokusere på når det kommer til stemmesøgning er spørgsmål og svar. Altså stil et spørgsmål til det emne du skriver om og skriv så svaret lige under. Disse spørgsmål og svar vil indgå i stemmesøgningerne når Google udvælger dem de mener er de vigtigste. Et eksempel til denne tråd her kunne være:

“Hvordan ser SEO ud i 2018?”

– SEO er altid i konstant udvikling og med RankBrain har feltet flyttet sig yderligere.

“Hvad er SEO?”

– SEO er den teknik der ligger bag det at opnå ens hjemmeside placeres højt i Googles søgeresultater på relevante søgeord.

Glem ikke at indhold og links er nøglen

Med alt vi lige har nævnt ovenfor er SEO stadig baseret på indhold og links.
Uden fantastisk indhold, vil i aldrig få nogle gode links. Og uden links, vil du ikke knække koden til første side i søgeresultaterne.

Hvis i ikke allerede ranker godt med jeres hjemmeside, så betyder RankBrain, Stemmesøgning og Mobil-først algoritmerne intet, for så har du et stort arbejde forude med at skrive gode lange tekster og få en masse gode links, før du skal bekymre dig om de andre ting. Google har faktisk nævnt deres 3 største ranking faktorer:

  1. Indhold
  2. Links
  3. RankBrain

Så kort sagt Links og indhold, vil stadig være de bærende elementer i SEO 2018.

googles 3 største ranking faktorer

God fornøjelse med linkbuilding, tekstskrivning og SEO arbejdet anno 2018. De bedste hilsner fra Brand-design.dk 🙂

%d bloggers like this: