En virksomheds brand har aldrig været vigtigere end i dag

En virksomheds brand har aldrig været vigtigere end i dag. Det er afgørende for succes hos investorer, kunder, medarbejdere og andre interessenter. Det handler om at fortælle sin historie enkel og vedkommende. Det handler om at holde fast i kernen, den oprindelige idé, uanset hvordan virksomheden møder sin omverden. Jo flere historier, som byder sig til i en stadig mere kompleks og overkommunikeret verden, desto stærkere og mere enkelt skal dit brand være.

Corporate Identity (eller firmaprofil, om du vil) er virksomhedens identitet i den visuelle verden og skal derfor signalere de korrekte værdier og associere virksomheden eller produktet korrekt. Ligeledes skal den Corporate Identity tilpasses den enkelte virksomhed i omfang, så denne profileres i netop den størrelse, der er kapacitet til og relevans for.

Corporate Identity kan være et komplet design eller sågar re-design. Det vigtigste ved Corporate Identity er, at man år at bevare loyaliteten overfor den linie, der ligger i ovenstående design således, at der forsat er en sammenhængende profil.

Hvad har Corporate Identity gjort for andre?

Billigvarekæden, NETTO, er velkendt for at være billig. Deres logo har vi hele tiden i hovedet. Jeg behøver kun at sige “NETTO”, og så ser I allerede det billige design af simple, versale bogstaver for Jer, i de gule og sorte farver, der mest af alt minder om et advarselsskilt. Deres maskot er en skottehund. Af alle hunde har man valgt en skottehund. Skotter er jo som bekendt nærige og derfor handler de vel udelukkende steder, hvor det er billigt…

Læskedrikken, Coca Cola, som er velkendt for at være forfriskende, kølig og afslappende. Effekten ‘kølig’ er et brand, der er kommet som følge af billeder, vi har i hovedet af en vamset, rar isbjørn, der drikker Coca Cola i iskolde omgivelser. Deres Corporate Identity er de buede former C’erne har i logodesignet. De giver udtryk for noget flydende. Den hvide farve i det nuancerede røde giver udtryk for noget forfriskende og læskende sammen med de buede C’er.

Det er helt ned til den mindste detalje, der ses på når man udarbejder en Corporate Identity. Kan du se hvad det har gjort for andre? Forestil dig hvad det kan gøre Jer…

%d bloggers like this: