Twitter, Instagram og især Facebook

Twitter, Instagram og især Facebook har hidtil været platformene, hvor brugere har interageret med virksomheder og brands. Men nu ser virksomheder også muligheder i mobilapp’en Snapchat.

Læs mere om branding på de sociale medier her.

Med Snapchat

Med Snapchat kan brugere tage billeder og optage små film (også kaldet ’snaps’) og sende det til en kontrolleret liste af modtagere. Fra brugerne åbner ’snappen’, har brugerne kun 1-10 sekunder til at se billedet eller videoen, inden den er slettet igen.

Der er ingen tvivl om, at mediet er en effektiv

Der er ingen tvivl om, at mediet er en effektiv og ikke mindst sjov mulighed for brands i forhold til at komme igennem med et budskab. I kraft af den korte tidsfrekvens retter brugerne sin fulde opmærksomhed på den tilsendte ‘snap’, da billedet eller videoen forsvinder igen efter få sekunder.

Dette står i modsætning til de andre sociale platforme, som fx Facebook, Instagram og Twitter, hvor brugere drukner i opdateringer fra virksomheder og brands, hvorfor de udsendte budskaber skimmes hurtigt igennem eller i værste fald slet ikke bliver læst.

Læs mere om hvilke sociale medier man bør bruge i branding øjemed.

I oktober 2013 introducerede Snapchat en ny funktion under navnet ‘Stories’

I oktober 2013 introducerede Snapchat en ny funktion under navnet ‘Stories’, hvor brugere af Snapchat kan tilføje billeder og videoer til sin såkaldte ‘story’. I 24 timer har den kontrollerede liste mulighed for at se billedet eller videoen så mange gange, de har lyst til, inden ‘snappen’ igen forsvinder. Med ‘Stories’ har virksomheder langt bedre mulighed for nemt og hurtigt at sprede budskaber gennem Snapchat. Det fungerer rigtig godt, da virksomhederne har mulighed for at skabe en historiefortælling, hvor man løbende tilføjer billeder eller videoer til sin ‘story’.

I USA har flere store brands allerede haft stor succes ved brugen af Snapchat

I USA har flere store brands, herunder Taco Bell, allerede haft stor succes ved brugen af Snapchat. En af de første her i Danmark, der benytter sig af det sociale medie, er den anmelderroste burgerrestaurant i København, Vesterbros Originale Burgerrestaurant, som udsender små ’snaps’ til fans under brugernavnet ’vb-burgers’. Burgerrestauranten bruger Snapchat til f.eks. at sende appetitlige burgerbilleder og videoer til fans, men vil også bruge mobilapp’en til at udlodde præmier i fremtiden.

Læs mere om strategier indenfor de sociale medier her.

Det bliver spændende at se, hvor mange danske virksomheder, der hopper med på bølgen

Det bliver spændende at se, hvor mange danske virksomheder, der hopper med på bølgen, eller rettere sagt, hvor hurtigt de integrerer Snapchat i mediestrategien. For virksomheder gælder det om at kommunikere cross-media på de platforme, som målgruppen befinder sig på.

Opfanger virksomhederne denne trend, og forstår de forskellen på disse sociale platforme, så er det en afgørende fordel i forhold til kommunikation af virksomhedens grundlæggende idé og budskaber.

%d bloggers like this: