Et logo er ikke dit brand, det er heller ikke din grafiske identitet. Logo design, identitet design og branding har alle forskellige roller, der tilsammen danner et billede af en virksomhed eller et produkt.

Der har været nogle nylige diskussioner på nettet om dette emne. Mange mener at dit logo er dit brand! Selv om dette kan være sandt, har jeg ikke set nogen afklaring af forskellene mellem “brand”, “grafisk identitet” og “logo”.

  • Hvad er brand? – Det følelsesmæssige image som helhed – “Look & Feel”.
  • Hvad er grafisk identitet? – De visuelle elementer, der indgår i det overordnede brand.
  • Hvad er et logo? – Et logo identificerer en virksomhed i sin enkleste form ved brug af et varemærke, ikon eller typografi.

For at forklare dette nærmere, lad os starte fa toppen.

Branding

Branding er bestemt ikke et let emne – hele publikationer og hundredvis af bøger er blevet skrevet om emnet. Du kan du beskrive et “brand” som en organisation, service eller et produkt med en “personlighed”, der er formet af publikum. Her skal man nævne at en designer ikke kan “lave” et brand – kun publikum kan gøre dette. En designer danner grundlaget for et brand.

Mange mennesker tror at ​​et brand kun består af nogle få elementer

Mange mennesker tror at ​​et brand kun består af nogle få elementer – nogle farver, nogle skrifttyper, et logo, et slogan og måske noget musik tilføjet i også. I virkeligheden er det meget mere kompliceret end som så. Man kan sige, at et brand er et “firmas image”.

Den grundlæggende idé bag at have et “firma-image”, er at alt hvad en virksomhed gør, alt hvad det ejer og alt hvad den producerer bør afspejle værdierne og virksomhedens målsætning som helhed.

Lad os se på det verdenskendte firma, Apple

Lad os se på det verdenskendte firma, Apple. Apple har en humanistisk virksomhedskultur og en stærk etik, en etik der er kendetegnet ved frivillighed, støtte til gode formål og engagement i samfundet. Disse værdier er tydelige i alt hvad de gør, fra deres innovative produkter og reklamer, helt frem til deres kundeservice.

Apple er et følelsesmæssigt humanistisk mærke, der virkelig forbinder mennesker. Når folk køber eller bruger deres produkter eller tjenesteydelser føler de sig som en del af brandet. Det er denne følelsesmæssige forbindelse, der skaber deres brand, ikke kun deres produkter og logo.

Grafisk identitet.

En væsentlig rolle i “brandet” eller “firma image” er den grafiske identitet.

I de fleste tilfælde er grafisk identitetsdesign baseret omkring de visuelle elementer, som regel igennem et sæt retningslinjer (også kaldet en “designguide”). Ved hjælp af designguiden vil et firmas grafiske identitet altid fremstå ens i de forskellige medier. Denne designguide sikrer, at identiteten af ​​virksomheden holdes sammenhængende, hvilket igen, gør det muligt for brandet som helhed, at være genkendelige.

Identiteten eller ‘image’ af en virksomhed består af mange visuelle enheder:

  • Et logo (symbolet på hele identiteten)
  • Brevpapir (brevpapir + visitkort + kuverter etc.)
  • Marketingmateriale (flyers, brochurer, bøger, hjemmesider osv)
  • Produkter & emballage (produkter der sælges og den emballage, som de kommer i)
  • Tøjdesign (uniformer, der er båret af ansatte)
  • Skiltning (interiør, facade- og gadeskiltning)
  • Anden kommunikation (audio, lugt, berøring, etc.)
  • Alt det visuelle, der repræsenterer virksomheden.

Alle disse ting udgør den grafiske identitet, der støtter brandet som helhed.

Logo.

For at forstå, hvad et logo er, må vi først forstå hvad det skal kunne.

Et logo er til identifikation.

Et logo identificerer en virksomhed eller et produkt ved brug af et varemærke, bomærke, symbol eller typografi. Logo’er får deres berettigelse igennem ​​de ting de repræsenterer, ikke den anden vej rundt. Logoer identificerer, ikke andet. Hvad et logo betyder er vigtigere end hvad det ligner.

For at illustrere dette koncept

For at illustrere dette koncept, så tænk på logoer som mennesker. Vi foretrækker at blive kaldt ved vores navne – Hans, Henning, Lene, i stedte for en ligegyldig beskrivelse af os selv som “den fyr, der altid bærer lyserød og har blond hår”. På den samme måde, bør et logo ikke bogstaveligt beskrive hvad virksomheden gør, men mere identificere forretningen på en genkendelig og mindeværdig måde.

Logoet identificerer en virksomhed eller et produkt i sin enkleste form.

%d bloggers like this: