Du har sikkert hørt om alle udtrykkene i overskriften, men ved du hvad de dækker over?

PageRank, indekserede sider, backlinks og Alexa – Du har sikkert hørt om alle udtrykkene i overskriften, men ved du hvad de dækker over og hvad de gør godt for, samt hvordan du kan bruge dem i dit arbejde med din hjemmeside, blog eller andre typer af websider?

De har alle én ting i fælles – hvilket er at de kan bruges til at måle din hjemmesides placering ift. andre websider af samme type, rangere den ift. disse hjemmesider og du kan spore dine fremskridt samt værdien af ​​din hjemmeside.

Desværre er der mange hjemmesideejere som ikke udnytter disse værktøjer til at komme foran deres konkurrenter, men bruger du én eller flere af dem, så er det selvfølgelig en god ting.

Lad os dog kigge dem efter én efter én. Hvis du ikke bruger dem nu, vil du efter at have læst artiklen vide hvordan du kan bruge dem til at få en bedre placering i søgemaskiner som f.eks. Google.

Google PageRank

PageRank er det af værktøjerne der har flest myter bundet til sig, hvilket også gør det svært for nye webmastere at regne ud nøjagtig hvad den er godt for. Lad os som det første slå fast én gang for alle at PageRank ikke er lig med værdien af ​​din hjemmeside i Googles øjne.

Din hjemmesides PageRank er en kombination af værdien og antallet af backlinks du har til dit websted. Dette betyder at jo flere backlinks dit websted har fra store websteder som famousbloggers.net, comluv.com, w3blog.dk, webiq.dk og mange andre, jo højere vil din PageRank være. Dette betyder ikke nødvendigvis at Google bruger den til at afgøre hvilken position din hjemmeside har eller får i deres søgemaskine. Selvom PageRank ikke ikke decideret afgør værdien af ​​dit websted er det dog stadig et kvalitetsstempel fra de andre hjemmesider at de linker til webstedet og dermed giver dit websted en højere værdi.

Des højere din PageRank er, jo mere har brugerne tillid til dit websted og vi ved alle at brugere der har tillid til en hjemmeside er mere tilbøjelige til at klikke på annoncer og dermed kan medvirke til at højne dine indtægter.

Dermed er PageRank ikke værdien af ​​din hjemmeside, men det er stadig et element som du bør være opmærksom på.

For at se din hjemmesides PageRank kan du bruge en PageRank Checker eller se på Googles værktøjslinje, som begge vil vise dig den samme værdi.

Indekserede websider

Underoverskriften siger det næsten selv, dette afsnit omhandler antallet af sider på dit websted, der er synlige i søgemaskinerne. Med andre ord er et højt antal af indekserede sider lig med et mere værdifuldt domæne.

En hjemmeside kan dog også sagtens have et stort antal indekserede sider og samtidig have en relativ lav værdi, fordi værdien også afgøres af hvor hurtigt og hvor ofte søgemaskinerne besøger webstedet. Såfremt at Google indekserer et antal sider i dag og f.eks. ikke besøger webstedet  før om 2 måneder – så kan webstedet kategoriseres som værende af lav værdi.

Et godt eksempel på en hjemmeside af høj værdi er famousbloggers.net, hvis forside revideres dagligt af Google. Google besøger dog kun denne BMI beregner ca. hver tiende dag og dermed har denne hjemmeside en lav værdi på nuværende tidspunkt.

For at finde ud af hvor mange af dit websteds sider der er indekseret i søgemaskinerne skal du blot skrive “site: dinhjemmeside.dk” i søgefeltet. Du har dog igen mulighed for at bruge et af ​​de mange online-værktøjer, som ofte kan tjekke dette på Bing, Google og Yahoo! på samme tid.

Backlinks

Det er igen en selvfølge at underoverskriften gælder antallet af links til din hjemmeside fra andre hjemmesider. Der er 2 typer af backlinks, den ene af disse har koden rel=”nofollow” – som fortæller søgemaskinerne at de ikke skal følge linket. Det betyder også at du ikke vil kunne få den samme værdi ud af dette backlink, som du ville med et backlink uden koden. Selvom disse links har en lavere værdi end et almindeligt link, bør du stadig opsøge disse links pga. en anerkendt fingerregel omkring naturlig linkbuilding. Dette betyder i al sin enkelhed at dine backlinks skal opstå naturligt eller med andre ord bør alle typer af indkommende links forekomme, dvs. direkte links, nofollow links, omdirigerede links og links fra billeder. Dette er i det mindste undertegnedes mening om emnet.

Endnu en gang kan søgemaskinerne oplyse dig om antallet af backlinks til din hjemmeside ved at skrive “link: dinhjemmeside.dk” i søgefeltet hos Bing eller Google. På Yahoo skriver du i stedet “site:dinhjemmeside.dk”, hvorefter du klikker på “inlinks”.

Bemærk at Google ikke fremviser den samlede linkprofil for at vanskeliggøre, hvor mange backlinks og hvorfra de stammer, overfor andre websteder. Google vil dog stadig vise et lille udsnit af links og dermed give dig en idé om det samlede antal af backlinks en given hjemmeside har. F.eks. kan Google vise dig 20 backlinks når du foretager en søgning, mens du ser 500 i Google Webmasterværktøjer. Derfor kan du bruge dette til at estimere det samlede antal af backlinks din konkurrent har. Så hvis Google viser din 20 af dine konkurrenters backlinks, så er det fair at konkludere at konkurrenten har 500 backlinks indekseret på Google.

Du kan også tjekke dine backlinks med gratis værktøjer online.

Alexa Traffic Rank

Mange webmastere tror at deres Alexa Traffic Rank er en afspejling af den trafik deres hjemmesider overordnet har, men det er langt fra sandheden. Din placering afgøres af det antal brugere, der har Alexa Toolbar installeret i deres browser og ikke af den samlede trafik du måtte opnå. Hvis du f.eks. har 3000 hits om dagen, kan du stadig have en lav placering på Alexa, da måske kun 30 af de besøgende har Alexa Toolbar installeret.

Dette er et element, som de fleste webmastere ikke kender til og det er ofte også en af de ting som webmastere kan spendere masser af tid på at finde frem til. Netop pga. dette faktum bruger jeg ikke så meget som et sekund på at forsøge at forbedre min Alexa Traffic Rank, mens andre sværger til Alexa og deres system. Så jeg vil lade det være op til dig at beslutte om du ønsker at bruge tid på det.

Jeg håber at artiklen giver dig et bedre billede af hvad udtrykkene dækker over og i hvilken forbindelse de kan bruges.

Hvor og hvordan kan du tjekke din hjemmesides placering i søgemaskinerne?

%d bloggers like this: