Tag dig god tid til at skrive en god og relevant beskrivelse

En god linkbeskrivelse er en relevant beskrivelse af, hvad der sker på en webside, uanset om indholdet er af privat eller erhvervsmæssig karakter. En god linkbeskrivelse skal altså skabe en vis interesse, som stemmer overens med websidens indhold, og som giver læseren lyst til at besøge websiden – men hvordan?

Overskrift – skab opmærksomhed!

Det er fuldstændig ligegyldigt, hvor fantastisk din webside eller link er, hvis ikke den/det er iøjnefaldende.

Overskriften er til for kort at opsummere, hvad linkbeskrivelsen handler om, og hvad man kan finde på din webside. Her gælder det om at være kreativ, så du fanger læserens opmærksomhed.

En overskrift bør ikke fylde mere end 8 ord.

Kort beskrivelse – fasthold opmærksomhed!

Det er den korte beskrivelse, der sælger. Når folk er på jagt efter informationer på internettet, har de tendens til at læse hurtigt og overfladisk, hvorved kedelige tekster hurtigt bliver sorteret fra. Vent med at gå i dybden til du når til hovedbeskrivelsen.

Hovedbeskrivelse – skab nysgerrighed!

Som før nævnt er vores opmærksomhed på nettet meget begrænset. Hvis vi keder os, forlader vi den pågældende side meget hurtigt. På den anden side betyder det, at hvis vi finder den interessant og stimulerende, så har vi tendens til at blive hængende i længere tid, komme tilbage til websiden og anbefale siden til andre.

Det er derfor vigtigt at holde sætninger og afsnit enkle, korte og lige-til-sagen. Invitér læseren videre ind på din webside ved at skabe nysgerrighed og interesse.

Forsøg at få din hovedbeskrivelse til at fylde mellem 100-150 ord. Vores erfaringer viser, at linkbeskrivelser af denne størrelse får flest besøg.

Billeder – blikfang!

Et billede siger mere end 1.000 ord

Et billede bør dog ikke fylde mere end 200 KB og skal helst være i JPEG format. Dette vil være med til at gøre din linkprofil glidende, uden at computeren skal bruge tid på at vise billeder og tekst, som oftest gør, at man bliver irriteret og forlader siden.

Brug din mulighed for at uploade billeder eller logo. Billedet vil i øvrigt blive vist sammen med den indledende beskrivelse (overskrift og kort beskrivelse). Vi anbefaler et billede i 150x150px.

Unik beskrivelse – vi går ikke ind for genbrug!

Det vigtigt, at læseren ikke møder den samme tekst flere steder. Desuden er det også ildeset af Google. Google straffer nemlig det domæne, hvor teksten er sat ind anden gang, og der bliver ikke tilført linket nogen værdi fra Googles side, som det ellers ville være tilfældet med en unik tekst.

– og det er ikke nok ”bare” at flytte et komma, eller indsætte et andet ord.

Søgeord – bliv fundet!

Det er vigtigt at bruge søgeord for at blive fundet. Du bør derfor finde 5-7 ord, som relaterer til din webside.

En frisør ville måske bruge søgeord som: Klipning, Hårprodukter, Hår, Frisør osv.

Når en bruger søger på ordet ”hårprodukter”, vil den pågældende frisør blive vist i søgeresultaterne.

Er det en god linkbeskrivelse?

Det svar må være subjektivt… men som udgangspunkt bør du selv have lyst til at læse og reagere på din linkbeskrivelse.

Det er altid en god ide at lade en anden læse din linkbeskrivelse igennem for på den måde at få noget andet input.

Kort opsummeret

Tag dig god tid til at skrive en god og relevant beskrivelse af din webside – og stil dig selv spørgsmålet; gider andre læse det her?

Lad være med at kopiere noget fra andre steder, så er du rigtig godt på vej

– og husk at Google belønner de kreative.

%d bloggers like this: