Har du et niche-medie, så er der godt nyt for dig

Annoncørerne elsker dit site – tjen penge på dét – Har du et niche-medie, så er der godt nyt for dig, hvis du vil udvide den eksisterende annonceforretning eller opbygge en helt ny: Content marketing virker – både for dine kunder og for dit site.

Det viser tal fra en stor amerikansk undersøgelse, “Getting In-Feed Sponsored Content Right: The Consumer View”, foretaget i slutning af juni og begyndelsen af juli 2014 af IAB, Interactive Advertising Bureau, og Edelman-Berland.

Næsten 40% af de 5.000 deltagere i undersøgelsen gav udtryk for, at godt content marketing-indhold forøger deres positive indtryk af sitet. Hvis det samtidig er relevant for læseren, stiger det “gode tal” til 54%.

Undersøgelsen viser også, at annoncørerne får meget ud af at lave content marketing

Undersøgelsen viser også, at annoncørerne får meget ud af at lave content marketing på dit site: 56% af læserne mener, at godt annoncørbetalt in site-indhold styrker den positive opfattelse af annoncørens brand. Det er jo nok noget, man kan sælge ind på over for evt. tvivlende annoncører.

Desto bedre matchet mellem annoncørens brand og sitet er, desto højere vurderes troværdigheden hos både site og annoncør. Undersøgelsen viste en markant stigning på 33% procentpoint, når læserne mente, at matchet var i top.

Så for at få det bedste ud af situationen, skal du som udgiver være opmærksom på, om annoncøren “passer til dit site/brand”, for det kan skade både dit medie og annoncøren, hvis det ikke matcher.

Undersøgelsen har fokuseret på tre forskellige indholdssites

Undersøgelsen har fokuseret på tre forskellige indholdssites; Business, Underholdning og Nyheder. Her er det tydeligt, at desto mere nichet mediet er, desto bedre er det for udgiveren. I undersøgelsen halter nyhedssites voldsomt bagefter på alle parametre:

Læserne kan ikke skelne mellem betalt og redaktionelt indhold, de mener ikke, at det forøger sitets værdi og de føler ikke, at indholdet styrker annoncørens troværdighed.

Dermed ikke sagt, at nyhedssites ikke kan tilbyde in site-indhold, men som udgiver skal man nok begrænse det til udelukkende at være på de nichede dele af sitet.

Så undgår man at ødelægge sitets generelle troværdighed og man rammer tilmed meget mere præcist en målgruppe, som er interesseret i netop det, der er relevant for dem.

Relevans er et af de vigtigste ting

Og relevans er et af de vigtigste ting, man skal huske, hvis content marketing skal lykkes. det handler både om brand-relevans (din annoncør), site-relevans (dig selv) og målgruppe-relevans (dine læsere).

Tallene viser tydeligt, at relevans af indholdet er nr. 1, når læserne skal vurdere kvaliteten. 9 ud af 10 siger, at indholdet skal være relevant, for at det virker. 82% lægger vægt på, at annoncørens indholdet afspejler ekspertise, 81% mener, at brandet skal være kendt, mens 60% vil have gode historier og relevante informationer fremfor salgsbudskaber.

%d bloggers like this: