LinkedIn, når virksomhedens medarbejder bliver medier

LinkedIn profil
2.100.000 dansker har i dag en LinkedIn profil, som vi alle ved, er de mere eller mindre aktive profiler. Virksomheder er i stor stil begyndt at forstå, at Deres medarbejder er medier i mere end en forstand. Det giver udfordringer, at være en on og offline virksomhed. Der hvor virksomheden før blot skulle forholde sig til en offline verden, er den blevet en del af en online verden, en hjemmeside, medarbejdernes sociale profiler er blevet talerør for virksomheden.LinkedIn
LinkedIn og Twitter er med stor sikkerhed de to største eksempler på dette, men har virksomheder i dag brug for LinkedIn? Hvis virksomheden vil bruge alle sine forretningsmuligheder, så er svaret, Ja! Social Selling er ikke længere noget for bestemte virksomheder, i bestemte brancher, det handler i dag kun om den rigtige vinkel. Brugen af medier som LinkedIn er vigtig for virksomheder, simpelthen fordi salgsplatformen, netværksplatformen har ændret sig.
Medarbejder er medier på LinkedIn, men udnytter de alle de muligheder mediet har? Kender de værdien af LinkedIn?

LinkedInLinkedIn!

Kaster men et hurtigt blik ned over profiler på LinkedIn, er det tydeligt at se, at langt fra alle virksomheder kan se værdien! Man finder alt lige fra profiler uden headshot, til halvt udfyldte profiler, der tydeligt viser at profilerne er oprettet uden formål! Naturligvis finder man også alle de godt udfyldte profiler, det aktivt går ind i LinkedIn med et klart formål, at skabe et personligt brand, eller virksomhedens brand.

Der er en del virksomheder der opfordre medarbejder til, at oprette profiler på LinkedIn. Det er dog langt fra altid gjort med et klart formål for øje, eller nogen egentlig strategi. Mangel på formål og strategi bunder ofte, i en mangel på viden om hvad LinkedIn kan. LinkedIn er et sociale medier på lige fod med Twitter, Facebook, Instagram. LinkedIn adskiller sig fra de øvrige, ved at være et medie der tillader dybde i det brand man skaber.

Når en virksomhed vælger at bruger sociale profiler, lukker den samtidig op for en verden der stiller krav til den enkelte medarbejder, eller virksomheds profilen. Formålet og strategien er igen vigtigt. Hvis der ikke er en tydelig strategi, for hvad virksomheden vil med de sociale medier, vil det typisk skabe et mini kaos af indlæg fra medarbejder og virksomheden selv, der styre lidt i alle retninger, det der opnås er ikke et tydeligt brand, men der imod en indsats uden struktur, der ikke vil have den effekt man håbede på. Det betyder desværre også at en del opgiver, anser de sociale medier for at være uden effekt.

Jeg kan dog i 9 ud af 10 tilfælde, næsten med sikkerhed sige at det ikke er de sociale medier, men indsatsen der er skyld i resultatet.

Læs mere om markedsføring på LinkeIn her

 

LinkedinLinkedIn og social Selling

Sociale medier er blevet en online platform for salg i virksomheder. Det giver virksomheder der forstår at spille spillet, en fantastisk mulighed for at skabe relationer, følgere, likes, igen taler vi branding og en “kop kaffe” kan også drikkes digitalt. Salg kræver indsats uanset om dine medarbejder sidder med en telefon, eller en profil. Nu skal dette ikke opfattes som, en opfordring til at det ene kan erstatte det andet. LinkedIn og sociale medier handler mere om, at spille på alle de tangender klaveret har. Det modsatte svare jo lidt til, at spille et stykke med Mozart uden de sorte tangender. Sociale profiler handler, som alt andet online, rigtig meget om relevant indhold, sociale medier stiller krav til virksomheden hvis modtageren skal inspireres.

Et socialt medie som LinkedIn angribes ikke bare sådan lige, selv profilen kan for nogen, være en værdig udfordring. Driften i virksomheden kræver ofte så mange ressourcer, at den enkelte har svært ved at finde kombinationen, imellem online og offline perspektivet. Jeg oplever rigtigt tit at offline vinder kampen om tiden, men den gør det ofte fordi, virksomheden ikke har opdaget, det kæmpe potentiale den går glip af online. Eller fordi det er for tidskræven og sætte sig ind i sociale medier.

 

Kan dine medarbejder leve online?

Vi vælger at sende sælgere på uddannelse i offline salg, hvad med online uddannelse i salg? Vi ved alle at der er en digital verden, der stort set rumme alt hvad vi har offline, lige fra kærlighed til kriminalitet og alt det ind imellem. 3.4 millioner dansker handler i denne verden, men uddanner vi salgspersonale til at være en del af den? Nogen virksomheder gør! Gør i?

Hvis i er en af de virksomheder, der ikke har fokus på online slag, udover Jeres hjemmeside, bør i spøge: “har i kunder nok og står i stærkt nok” i en verden hvor markedsføring i stor stil består af online content?

 

Læs mere om annoncering på LinkedIn her

 

LinkedInWorkshop i LinkedIn & sociale medier

Hvis medarbejder i dag skal kunne bruge sociale medier aktivt, er de nød til at være klædt på til rollen. Have viden om hvordan man bruger et medie som LinkedIn. LinkedIn er meget mere end en oprettet profil, eller et godt billede, et post i ny og næ. Proaktivitet er en stor del af LinkedIn. Det er her jeg oplever mange bliver usikrere. Hvordan udnytter vi alt det vores profil kan? Hvordan skaber jeg relationer på LinkedIn? hvordan skaber jeg værdi for mit netværk? Værdi er kodeordet i online markedsføring, fordi købsbeslutninger i dag, træffes helt anderledes end de gjorde tidligere.

Workshops er en god måde at lære på, det er ikke en stiv og statisk undervisning. Det er en metode der giver medarbejder muligheden for, at have det de skal lære i hænderne samtidigt. Vi lære alle forskelligt men langt de fleste undersøgelser viser, at en kombination af visuel, praktik og teori giver det stærkeste grundlag for indlæring. En workshop efterlader rum til individuelle udfordringer og sparring, en bred platform for kommunikation og vidensdeling.

En workshop skal sammensættes så den passer til de kompetencer der i forvejen er, virksomheden skal ikke spilde tid på at repetere viden den allerede har styr på.

 

LinkedInHør mere om vores workshops i LinkedIn og sociale medier.

Udfylde formularen herunder, skriv gerne hvis du ønsker en opringning så vender vi tilbage.

 

 

Skriv bogstaverne i feltet herunder:

captcha

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *