6. simple steps til en social medie strategi!

Webbureau Århus

Social medie strategi, strategi, strategi!

Der er delte meninger og det har været diskutere endeløst i mange år, skal skal ikke. Er strategi noget der låser os, noget vi aldrig helt når i mål med, og altid justere udervejs! Strategier skal justeres, afprøves, måles, men uden dem styre vi rundt uden mål og indsatsen bliver “all over the place”

Sociale medier er ingen undtagelse, hvis dit mål altså er succes og nye relationer, kunder. Hvis sociale medier bliver til noget man bare har og poster på i ny og næ, uden at det egentlig har nogle tanker bag sig, bliver det hurtigt til formålsløst spredehagl.

Så hvordan lægger man en effektiv strategi? hvordan sigter man efter sin målgruppe og skaber værdi for dem. Det kan syntes svært at nå ind til essensen, og de fleste strategier starter nok også en smule flyvske! Men hvordan bygger du en strategi, hvordan starter du, hvad er de vigtige elementer?

 

Alle handlinger du fortager dig på de socialemedier, bør være en del af noget større!

Taler vi så alle indlæg, svar og kommentar? Ja det gør vi, men uden at du mister din autencitet, men dit brand, din strategi, skal altid være en del af det du gør. Det skal være styret af en plan og forretningsmæssige mål. Man kan sige det således, at de profiler du har er din virksomheds nyhedskanal!

Det lyder måske kompliceret, men hvis du tager dig tid til at skabe en omfattende social mediestrategi, vil resten af ​​din sociale indsats naturligt følge med.

 

Hvad er en social medie marketing plan?

En social medie marketing plan er en oversigt over alt, hvad du planlægger at gøre. Det du håber på at opnå for din virksomhed, ved hjælp af dine sociale medier. Denne plan bør omfatte en revision, af status på dine sociale medier i dag. Et klart mål, for hvad de skal ende med at være i den nærmeste fremtid. Hvilken værktøjer vil du bruge for at komme dertil.

Jo mere specifik du kan få din plan, jo mere effektiv vil den være. Hold det kortfattet, overskueligt, let at integrer. Pas på de ophøjet strategier, der bliver for brede og uopnåelige. Planen vil guide dine handlinger, men den vil også gøre din strategi målbar, gøre din indsats målbar, så skab en plan der er realistisk.

 

#1. Socialemarkedsføring og målsætninger.

Det første skridt til enhver social media strategi, er at fastlægge et mål. Hvad skal du opnå? Disse mål giver dig mulighed for at reagere hurtigt, når sociale mediekampagner ikke lever op til dine forventninger. Uden mål, du har ingen mulighed for at måle succes, eller bevise dit investeringsafkast (ROI) .

Disse mål bør tilpasses din overordnet strategi, så din indsats køre mod dine forretningsmæssige mål. Hvis din social medie strategi, har vist sig at understøtte dine forretningsmæssige mål, er du mere tilbøjelige til at få en sammenhængene strategi.

Et centralt element i at sætte effektive mål for din strategi, er at afgøre hvordan du vil måle succes. Hvilken data vil du ligge til grund for denne måling? Her bør du gå ud over forfængeligheds målinger, som retweets, delinger og likes. Hav fokus på ting som generere, web henvisninger og konverteringsfrekvens.

Når du skriver dine mål, bør du holde din målgruppe i tankerne. Prøv at oprette publikum eller kunde personatyper, der omfatter oplysninger om demografi, interesser, smerte punkter osv. for at teste dine mål.

For eksempel:

Hvis du forsøger at afgøre, om et mål er korrekt konkretiseret, så spørg dig selv, på hvilken måde det vil hjælpe dig med at nå dit publikum?.

Du bør også bruge SMART mål, når du angiver dine mål. Det betyder at hvert mål bør være specifikt, målbart, opnåelige, relevant og tidsbegrænset.

 

Sociale medie strategi

 

 

 

 

 

Et godt eksempel på et velskrevet SMART mål kunne se sådan ud:

  • For Instagram vil vi dele billeder, der kommunikerer vores virksomhedskultur.
  • Vi vil gøre dette ved at sende tre billeder om ugen.
  • Målet for hver er mindst 30 likes og fem kommentarer.
  • Sørg for at spørge dig selv, hvordan målet vil se ud når det er afsluttet? Brug det til at bestemme, hvordan du vil måle det.

 

#2. Gennemfør en social medie revision

Forud for at skabe din social medie strategi, skal du vurdere dit nuværende brug af sociale medier, samt måle hvordan det går. Når du har gennemført din revision, bør du have et klart billede af alle social profiler i din virksomhed, samt hvilket formål de tjener. Denne opgørelse skal vedligeholdes regelmæssigt, især når du skalerer din virksomhed.

Det bør også være indlysende hvilke profiler der har behov for at blive opdateret, og som har brug for at blive slettet helt. Dette er det perfekte tidspunkt i processen, at vurdere hvilke profiler du ønsker at fortsætte med at bruge og hvilken du potentielt skal føje til et mix. Gå tilbage til dit publikums personatyper, disse vil hjælpe dig med at afgøre, hvilke profiler der er mest effektive for dit brand.

 

De to vigtigeste spørgsmål:

  1. Er mit publikum her?
  2. Hvis ja, hvordan bruger de denne platform?

Husk, det er bedre at være tilstede på færre profiler, end at strække dig tynd, i forsøget på at opretholde en tilstedeværelse på alle sociale medier. Det er bestemt også værd at reflektere over, at nogle medier rammer din målgruppe bedere end andre!

Som en del af din sociale medie strategi, er det vigtigt at skabe en mission/statements for hvert profil, du planlægger at bruge. Disse én-sætning statements, vil hjælpe dig med at fokusere på et meget konkret mål for Instagram, Facebook, LinkedIn eller andre sociale medier.

Disse statements vil guide dine handlinger, og hjælpe med at styre tilbage på sporet, hvis din indsats begynder at halte.

Tag den tid du har brug for, til at bestemme formålet med dine social profiler. Hvis du ikke kan finde et formål med profilen bør du slette den.

 

Et eksempel på en mission kunne se sådan ud:

” Vi vil bruge vores Snap profil, til at vise en letter og mere ukonventionel side af vores virksomhed. Fordi vi gerne vil henvende os et ungt publikum”

Når du har bestemt hvilken profiler du vil bruge, bør du tænke over din brand, tone og stil. Dette omfatter ting som “hvad slags sprog dine sociale profiler skal bruge? Hvad er personligheden?.

 

#3. Opret eller forbedre dine sociale medie profiler.

Når du er færdig med din social medie strategi, er det tid til at skærpe din online tilstedeværelse. Vælg hvilket medie der bedst opfylder dine mål. Hvis du ikke allerede har sociale profiler oprettet, er det tid til at fokuserer på, at bygge dem op fra bunden af. Kig på din strategi og byg dine profiler op med udgangspunkt i denne, hav hele tiden dine mål og kunder i tankerne. Hvis du har eksisterende profiler, skal de opdateres i henhold til din strategi, for at få de bedst mulige resultater.

Optimering af profiler til SEO, kan hjælpe med at generere mere web trafik til dit site. Ved at Cross-fremme sociale medie profiler, kan du udvide rækkevidden af dit indhold. Generelt bør de sociale medier profiler udfyldes fuldstændigt, billeder og tekst skal være optimeret til det pågældende sociale netværk. Der findes flere værktøjer, der kan hjælpe dig med at skabe prof. opslag og profiler.

Se mere her: Canva, grafisk design til profiler og Pexsel, gratis billeder til blogs ect.

 

Hver sociale netværk har et unikt publikum og skal behandles forskelligt, læs mere om de enkelte netværk her: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter.

 

#4. Saml social medie inspiration

Er du ikke sikker på, hvad slags indhold der vil skabe mest engagement? Så bør du søge inspiration, se hvad andre i din branche deler, hvordan du kan skille dig ud fra konkurrenterne? Hvordan appellere du til kundeemner, de måtte mangle?.

Dine kunder kan give masser af inspiration, ikke kun gennem det indhold som de deler, men i den måde de kommunikere deres budskaber på. Hvordan skriver din målgruppe tweets? Stræb efter at efterligne denne stil, på din egen unikke måde, forbliv autentisk i det du gør. Lær deres vaner når de deler, analysere på hvorfor de deler,  brug det som udgangspunkt for din social medie strategi.

En endelig kilde til inspiration er industriens ledere. Der er giganter, der gør et utroligt stykke arbejde med deres social medie strategi, Red Bull, Taco Bell, KLM Airlines, Tangerine Bank. Virksomheder i alle brancher, har formået at adskille sig, gennem deres sociale medie strategi. 

Følg dem og lær af dem!

 

Her er et par foreslået inspirationskilder i forskellige områder af social media marketing:

  • Indhold markedsføring: Unbounce, Virgin
  • Sociale medier kundeservice: Tangerine, Warby Parker
  • Sociale medier reklame: Airbnb, det amerikanske Røde Kors
  • Facebook strategi: Coca-Cola, Walmart
  • Twitter strategi: Charmin, Oreo
  • Instagram strategi: Herschel Supply Co., General Electric
  • Snapchat strategi:  Taco Bell, Amazon

 

#5. Opret en markedsføringsplan og en kalender

Content, godt indhold, er afgørende for at lykkes på de sociale medier, i det hele taget online. Din markedsføring plan bør omfatte en strategi for dit indhold.

 

Din markedsføringsplan, skal besvare følgende spørgsmål:

  • Hvilke indhold ?
  • Hvem er målgruppen, for hver type indhold?
  • Hvor ofte vil du poste?
  • Hvem skal skabe indholdet?
  • Hvordan vil du fremme indholdet?

Din medie kalender skal vise de datoer og tidspunkter, du har til hensigt at udgive på de sociale medier. Det er det perfekte sted at planlægge alle dine sociale medieaktiviteter, billeder, link deling, blogindlæg, videoer, indhold og sociale medie kampagner.

Opret kalenderen, planlæg dit indhold på forhånd, i stedet for at opdatere konstant hele dagen. Dette giver dig mulighed for at arbejde hårdt, på sprog og format af dit indhold.

 

Vær spontan med dit engagement og kundeservice, i stedet for med dit indhold.

Sørg for at din kalender afspejler din mission og dit statement. Hvis formålet med din LinkedIn-konto er at generere kundeemner, skal du sørge for du deler nok indhold til leadgenerering. Du kan oprette en indholds matrix, der definerer hvad % sats af din profil, der skal være afsat til forskellige typer af indlæg.

For eksempel:

  • 50 procent af indhold skal føre tilbage til din blog
  • 25 procent af indhold komme fra andre kilder
  • 20 procent af indholdet skal understøtte virksomhedens mål (salgs-, leadgenerering, etc.)
  • 5 procent af indholdet skal handle om HR og kultur

Er du usikker? Kan du følge 80-20 reglen. 80 procent af dine indlæg skal informere, uddanne, eller underholde, skabe værdi, de øvrige 20 procent kan direkte fremme dit brand.

 

#6. Test, evaluere og justere din social medie strategi. 

For at finde ud af hvilken justeringer der skal foretages, bør du stole på konstant testning. Byg testfunktionerne i enhver handling.

 

For eksempel, du kunne:

  • Spor antallet af klik på dine links, på en bestemt platform ved hjælp URL afkortere og UTM-parametre
  • Brug HootSuite sociale medier Analytics, til at spore succes på sociale kampagner
  • Spor besøg på dit site, drevet af sociale medier med Google Analytics

Analysere dine succeser/fiaskoer og justere.

Undersøgelser er også en god måde at måle succes-online og offline. Spørg dine sociale medier tilhængere, dine e-mail lister, besøgende på hjemmesiden, hvordan de oplever dig på de sociale medier. Denne direkte tilgang er ofte meget effektiv. Så spørg dine offline kunder, hvis de sociale medier havde en rolle i deres indkøb. Denne indsigt kan vise sig uvurderlig når du skal justere.

Det vigtigste at forstå om social medie strategi er, at den skal være i konstant forandring. Når nye netværk opstår, kan du tilføje dem til din plan. Når du kommer i mål, bliver du nødt til at sætte nye mål! Uventede udfordringer vil opstå, som du vil være nød til at analysere på og håndterer. Når din virksomhed vokser, skal du måske tilføje nye roller, eller se din sociale tilstedeværelse, fra forskellige grene eller regioner.

Omskriv altid din social medie strategi, så den afspejler dine seneste indsigt! Sørg for at dit team er klar over, hvad der er blevet opdateret.

Når du har kortlagt din social medie strategi, så brug HootSuite til at planlægge alle indlæg, engagere dig med dine tilhængere, spor succesen af ​​din indsats.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *