Den tunge om SEO


En masse om SEO, content & keywords.


Indholdet på et website er nøglen i forhold til SEO. Det er essentielt, at de valgte søgeord indgår i brødteksten på sitet og i overskrifterne. Tekster er noget af det mest essentielle på en hjemmeside. Google og de andre søgemaskiner elsker tekst, de måler og vejer teksterne og sammensætter herigennem placeringerne i søgeresultaterne.
Google lancerede en slags kvalitetsalgoritme i deres søgninger, der kaldes Panda. Denne opdatering skal sikre at hjemmesider indeholder substans og kvalitet. Det stiller krav til teksten, måden den er skrevet på og vigtigst af alt, hvordan dine søgeord implementeres.

Online markedsføring handler ikke kun om SEO, men det er vigtigt, hvis du vil have kunder. Det er vel det markedsføring handler om, ikke?Brand Design

Onpage SEO


On-page SEO, også kaldet for den interne SEO – Altså det arbejde man laver på hjemmesiden rent tekstmæssigt. Det er en af de første emner man løber igennem på en webplatform og sikrer, at siden ikke er underlagt nogle tekniske problematikker. Disse bør løses før man løber videre med de næste parametre i on-page SEO.

Søgeordene er vigtige

Det siger sig selv, at søgeordene er vigtige. De er hjemmesidens “opråb”, der skal fortælle søgemaskinerne hvilke nøgleord, som helt præcist beskriver jeres service, forretning, webshop osv. Dine kunder søger på noget bestemt når de skal finde dig på nettet, og derfor er det vigtigt, at du sætter dig grundigt ned og tænker over dine nøgleord/søgeord og også gerne nogle alternative søgeord. Vi løber så disse søgeord igennem en såkaldt søgeordsanalyse og finder frem til de sætninger, som dine kunder kunne søge på. Dine søgeord og søgefraser bruges, som en del af søgemaskineoptimeringen.


Dine søgeord bør indgå i titlen!

Det er vigtigt, at dine søgeord er præsenteret i titlen. Du kan også sagtens have mere end et søgeord i titlen, vigtigst er bare, at søgeordet er med. Titlen og den såkaldte META beskrivelse er det man ser i søgeresultatet på en søgemaskine. Google ligger stor interesse i dine titler, hvordan den er formateret samt rækkefølgen.

Søgeord spamming er ikke en god ide!

Balancen mellem det rigtige antal søgeord og en såkaldt overdrevet spamming af søgeordene er en nøje afbalanceret proces, hvor forskellen mellem, at ligge nr. 1 og nr. 3 kan få betydning. Når du skriver dine tekster med søgeordene, så skal du sikre dig, at du ikke overdriver brugen af disse. Du kan faktisk modsat for få år siden, risikere slet ikke at blive placeret godt under dine søgeordsplaceringer, hvis du overdriver brugen af dine søgeord. Sikre dig ved, at skrive en lækker indholdsrig seo tekst hvor dine søgeord indgår med en fornuftig frekvens.

Meta descriptions

Meta descriptions er den beskrivelse, der understøtter titlen. Den såkaldte appetizer. Hvor titlen er den, der skaber opmærksomheden, så er det beskrivelsen, der understøtter og uddyber titlen. Altså, hvad man kan forvente at finde på siden, så at sige.

Video og billeder skaber mere dybde

Google er verdens største søgemaskine og Google ejer Youtube. Youtube er video og video er derfor også vigtigt, at benytte sig af når man vil højere op i søgeresultaterne. Video og billeder kan selvfølgelig også skabe opmærksomhed og mennesker er mere tilbøjelige til, at klikke på noget visuelt end noget tekstbaseret. Derfor bør man altid forsøge at underbygge sine tekster med både video og fotos i sit SEO arbejde.

Alt og title tags

Google er blevet utrolig god til, at analysere stort set alting, men selvom deres billedegenkendelsessoftware er blevet optimeret rigtig meget de seneste år, er der stadig lang vej endnu. Derfor er det vigtigt, at vi hjælper og guider søgemaskinerne på vej. Det gøres ved at man navngiver videoer og billeder med såkaldte “Alt og titel tags” i eller under selve billedet eller videoen. Du skal via. disse tags fortælle Google hvad billederne og videoerne omhandler. I gamle dage brugte man de såkaldte “Meta Keywords” til at fortælle søgemaskinerne hvad de kunne opleve på den enkelte side, men de duer ikke mere.

Teknisk SEO

Teknisk SEO er, som ordet siger: optimering af den tekniske platform, som hjemmesiden er bygget på og hostet ved. Man skal igennem den tekniske SEO sikre sig, at alle siderne man ønsker indekseret på Google er blevet indekseret, og at de valgte søgeord er godt placeret i tekster og titler. Hvis ikke alle siderne på sitet er indekseret, kan det skyldes, at Googles såkaldte “Google crawler” eller “Googlebots” har mødt sider eller posts, der ikke er optimeret korrekt og derfor ikke er gode nok til at blive indekseret i Googles søgeresultater. Husk på, at Google kun ønsker at præsentere de allerbedste resultater, så de som søger får den bedste brugeroplevelse og de mest pålidelige søgeresultater frem på skærmen.

Duplicate content eller kopieret indhold duer ikke

Kopieret tekst er absolut et NO GO. Google genkender teksten fra den side du har taget det fra. Du kan risiktere hele hjemmesiden bliver “straffet” for det i det lange løb. Skriv derfor altid unikt indhold. På den måde sikrer du dig, at indholdet er fuldstændig originalt og ikke kopieret nogensteder fra. Duplicate content, som det hedder i Google sprog, er vel så at sige det værste du kan foretage dig i dit tekstarbejde. Disse situationer kan også opstå ved listesider, flerfarvede produkter på en webshop, kategorisider, tag-sider samt PDF´ere. Du kan undgå dette, ved blot at skrive dine tekster selv.

Hastigheden på sitet

Loadhastigen på din hjemmeside er utrolig vigtig. Derfor er det vigtigt dit site ikke er for grafisk tungt og ikke loader forsiden for langsomt. En langsom loadtid er lig med en dårlig bruger oplevelse og Google kan derfor ikke placere dig i den øverste del af søgningerne på dine søgeord. En Googlebot har kun få sekunder til rådighed før den skal videre og loader din side for langsomt smutter den faktisk igen og sender en rapport hjem, at her er en side med dårlig loadtider. Undersøgelser viser faktisk, at hvis et website ikke loader efter 5 sekunder smutter folk igen – og det samme gør Googlebotten!

Pagespeed Insights

Googles hastighedsværktøj hedder Pagespeed Insights. Dette værktøj giver kort og godt en ærlig vurdering af dit sites loadtider og kan dette site, ikke lide dine loade tider, så kan du være sikker på, at Google heller ikke kan. De ting, der ofte fylder meget i loading af hjemmesider er billeder, forskellige ressourcer, scripts og css-filer. Jo mere optimeret dit site er SEO mæssigt, des bedre vil det også loade. Et godt optimeret site får som regel en load vurdering på over 90. Udover Pagespeed findes også et andet værktøj, der hedder Pingdom Tools, som giver et super nøjagtigt og grafisk billede af loadtiden på dit website.

Https

Https er egentlig et identifikationsværktøj, der stiller en garanti overfor en server at det er den korrekte website serveren kommunikere med og ikke noget en hacker eller andet malware har genereret. Alle sider burde faktisk benytte https, men især sider, der behandler transaktionsoplysninger af sikkerhedsmæssige årsager. Google har faktisk siden 2015 opfordret til brugen af netop https for, at gøre nettet mere sikkert generelt. Google giver til brugere af Https, en belønning, i form af et placeringsboost, hvis man indskriver sig i Https bølgen.

Den eksterne SEO

Den eksterne SEO eller den såkaldte Off-page SEO foregår udenfor sitet. Det vil sige på de sociale medier, artikler, blogs, online magasiner osv. For at komme i betragtning her, kan du gøre dig positivt bemærket ved at skrive nogle gode artikler med solidt indhold, der får folk til at dele dine indlæg eller “synes god om” dem. Du kan skrive gæsteindlæg for andre leverandrører på deres sider eller selv oprette blogs etc og skrive om dine produkter og ydelser. Uanset hvad du gør, så er al form for ekstern markedsføring en god ting for din ranking i søgemaskinerne.

Linkbuilding

Linkbuilding er stadig et af de bedste våben i kampen om placeringer. I SEO øjemed er gode links fra sider med masser af såkaldt TRUST guld værd. Det der egentlig sker i denne proces, er kort og godt at Google læser, at du får en masse positive referencer fra andre mennesker, sider etc på nettet. Dette er med til, at give din hjemmeside den omtale, der ifølge Google er din anbefaling til en højere placering. Jo flere relevante links du får des bedre. Et relevant link er, som ofte en artikel, et blogindlæg eller blot et link fra en side, der handler om lignende søgeord, du selv gerne vil findes under. Eksempel: Sælger du kaffe på din hjemmeside, så er artikler eller links fra Merrild, Nespresso, etc jo absolut et relevant link.

En solid linkprofil

Pas på! Googles bots er blevet super gode til de sidste år til at afkode om din linkprofil er naturlig, eller om du har gang i en form for manipulation. Endnu et eksempel: Laver du 100 links til din hjemmeside på kort tid, skal du spørge dig selv, om det er naturligt i din branche at en leverandør af netop dit produkt eller ydelse, ville få så mange referencer over så kort tid eller vil det se urealistisk ud. Er det for unaturligt eller uorganisk, vil Google straffe dig i dit forsøg på manipulation. Des mere naturlig dine links fremkommer over tid, des mere solid vil din linkprofil forekomme i søgemaskinernes øjne. Her kommer SEO eksperter ofte på banen og kan assistere med den korrekte linkprofil

Den sociale side

I dag er det ikke kun tekster og indhold samt relevante links Google tæller med i vurderingen af din hjemmeside. I dag er den sociale side også med indover. Des flere thumbs up, likes, og videredelinger du får på nettet i forhold til din konkurrent, des højere ranker du også på Google. Facebook, Twitter, Google+ samt Linkedin er super vigtige i denne proces. Jo flere likes og følgere du får, des mere populær fremstår du også i Googles øjne. Så sørg for at være aktiv på de Sociale medier, for at opnå et positiv resultat i Google, Yahoo og Bings popularitetsanalyser. Altsammen essentielt i forhold til ranking i søgemaskinerne. Google kigger mere og mere på, hvordan brugere reagerer når de lander på din hjemmeside: den såkaldte bounce effekt. Hvor længe bliver folk på din side og hvad kigger de på når de lander på din hjemmeside. Google finder denne bruger information vha. Adsense, på deres browser Chrome, vha. deres toolbar, analytics og selvfølgelig deres android telefoner samt tablets.

De måler især på:

Afvisningsprocenten
Sidevisninger per ny besøgende
Tiden der bruges på sitet
De handlinger den besøgende foretager sig: Køb, booking, nyhedsbrev tilmeldinger, downloads etc

Google Analytics

I Googles Analytics værktøjet, ligger en masse måleenheder på din side, som blandt andet kan vise afvisningsprocenten af besøgende. Man kan læse mere om hvad folk klikker på, hvilke sider de kom ind via osv.
Google Analytics er fantastisk til, at give dig et indblik i hvad du allerede er god til på din hjemmeside, men også hvor du bør sætte ind og justere, så du opnår større konverteringsgrad af dine besøgende på sitet.

Google Places

En let og nem måde, at skabe noget opmærksomhed på nettet er, at oprette sig på Google Places (Google Maps placering). Her kan du beskrive din virksomhed, dennes formål, sætte adresse, hjemmeside og smide billeder og relevant info ind – så folk kan finde dig i dit lokale område, hvor du holder til.

SEO bør konvertere

Husk nu på, at flere besøgende ikke altid er målet, men det er vigtigt at disse besøgende bliver til reelle kunder. For at opnå den korrekte konverteringsrate og din virksomheds potentielle omsætningsgrad, følger en seriøs omgang planlægning, søgeordsanalyse, linkbuilding, adwords og social markedsføring – altså en korrekt brug af SEO. Det hjælper vi gerne med, så kan i koncentrere jer om det i er bedst til og trygt overlade det til os.