Persona

Persona’s effekt på din SEO profil

Brand-design Blog 0 Comments

Persona arbejdet giver gode strategier til din SEO profil.

Persona profiler er de fiktive kunder, vi ofte bruger i kunde fokuseret design. Persona design er med “nede på jorden ord”, et design der er skabt til at ramme forskellige kundegrupper, altså forskellige persona i Jeres målgruppe. Disse profiler skaber samtidigt et fantastisk grundlag for Jeres online kampagner, Jeres arbejde med SEO.

Persona profiler gør nemlig mere end vise Jer kunde profiler! De fortæller Jer en masse om de keywords i skal have fokus på, i forhold til at ramme Jeres målgruppe online. Det stopper dog ikke der, for hvad med linkprofilen? kan persona profiler hjælpe Jer med at finde den rigtige link Building strategi?

 

Persona profiler kort fortalt.

Kort fortalt er persona arbejde, arbejdet med at forstå og identificere dine kunder. Hvem er de, hvad er Deres fokus, hvad skaber værdi i Deres verden? Værdien af persona profiler ligger lige til højrebenet, jo mere vi har indblik i et andet menneske, jo mere er vi i stand til at skabe den rigtige påvirkning, forstå behovet, skabe værdi for kunden! Denne form for markedsføring, handler i højeste grad om psykologi.

Lad mig give dig en lille ide om hvordan en profil kunne se ud, lad os kalde ham Jesper!

 

Jesper

Er 35 år og arbejder i en mindre design virksomhed, han drømmer om at få sin egen virksomhed en dag. Han har en IPhone og en Samsung, en til jobbet, en til privat. Han følger venner online, frontline personer i design på Twitter og Facebook, RSS feeds.

Han bruger Twitter til at poste arbejdsprojekter, Facebook til private billeder, han har en blog han ivrigt opdatere med posts om alt nyt indenfor design og deler den med venner og followers.

Han har fokus på den digitale verden, har den tæt inde på livet, både professionelt og privat.

Hvis Jesper var persona for en af dine målgrupper, hvor tænker du så du skulle ramme ham? Hvordan? Hvilken keywords ville du have fokus på? Hvor ville du udgive din blog, video?  Hvordan? Hvordan ville du målrette din hjemmeside imod Jesper?

 

SEO handler om den røde tråd….

 

Det hele hænger sammen og er forbundet, din hjemmeside, keywords, persona profiler. Det handler om, at se de fællenævner der er og forbinde dem i det store billede. Jo mere i arbejder med den røde tråd, jo tydeligere bliver den naturligvis. Content markedsføring handler om, at være synlig der hvor dine kunder er online.

Din persona profil fortæller meget om, hvor dine kunder er online, lad os antage at Jesper ville købe en ny mobil, hvad ville han søge på? hvad ved du?

Han har fokus på:

  • Ivrig blogger.
  • Poster på sociale medier.
  • Tager billeder han poster.
  • Bruger Samsung privat.
  • IPhone professionelt.
  • Han er designer.
  • Innovativ, optaget af alle nye tiltag i hans branche.

Hvilken søgninger ville Jesper lave?

Leg med det brainstorm lidt på det, kreativitet, fakta og SEO hænger sammen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *