Interne links og ankertekster

Dyrk søgeord (Interne links og ankertekster)

Interne links og ankertekster er bare vigtige, derfor er der også mange teorier indenfor søgemaskineoptimering, men en af de ting, mange er enige om, er vigtigheden af sidetitler og nøgleordenes placering.

Tip! Som udgangspunktet bør det være sådan, at hver sides vigtigste nøgleord indgår i sidetitlen, og helst, som det første ord. Lige præcis herfor er det ikke en god ide at have sit firmanavn som det første ord i hver sides titel.

Vores ydmyge filosofi, hører til den teori, der vurderer, at firmanavnet slet ikke børe være i sidetitlen. Vi vurderer samtidigt også, at der kan være brandingmæssige fordele ved at arrangere det således. Især hvis man har et særdeles kendt brand. Men som udgangspunkt bør flertallet af hjemmesider udnytte de ca. 70 tegn i sidetitlen, da de er guld værd, og der er sjældent plads til firmanavnet.

Læs mere om SEO her.

Lad os demonstrere det via et eksempel:

Lad os sige, at i ejer en webshop, der sælger støvsugere. I vil naturligvis gerne ligge godt placeret i den organiske søgning under ordet “støvsuger”. I bør naturligvis også overveje at være synlig på andre søgninger som “billige støvsugere”og “støvsugere på tilbud” osv.

Da du nok har indset at, du har sidetitler til hver af dine sider med støvsugere, hvor ordet “støvsugere” indgår i, kan man let forvirre modtageren : Googlebotten. Lad os yderligere antage, i har 20 sider eller mere på jeres hjemmeside / webshop, hvor “støvsugere” indgår i sidetitlen og i brødteksterne. Hvordan udvælger man så den mest essentielle ? (Interne links og ankertekster)

Googlebot guides til selvhjælp

Guide Googlebotten til selvhjælp – sørg for i har styr på jeres ankertekster og interne links! Lad os lige tjekke op og starte med at se på, hvordan en Googlebot oplever din hjemmeside med adskillige forskellige sidetitler med ordet “støvsugere” i:

Interne links og ankertekster

Googlebotten ser her 4 sider om emnet (vi skrev 20, meeeeen). Siderne har alle ordet “støvsuger” i sidetitlen og de handler alle om diverse støvsugere. Det gør naturligvis den bette Googlebot lettere forvirret over, hvilken af siderne, i egentlig vil have skal placeres øverst i en søgning under ordet “støvsugere”, da de jo alle er gode bud herpå. Botten vælger så bare en af dem, men vi vil ikke overlade det til en Googlebot, og derfor gerne selv forsøge at kontrollere valget?

Du skal styre Google

Lad os i stedet hjælpe Google lidt på vej med at afgøre, hvilken af de fire sider, der skal være den mest prominente på søgningen “støvsugere”. Vi vil forklare dig, hvordan du gør det:

Vi siger, at det skal være den øverste side på tegningen, der meget passende hedder “støvsugere”. Vi gør nu det, at vi på alle de andre sider om støvsugere på din shop laver et link til siden “støvsugere” med selve ordet “støvsugere” som ankertekst:

Interne links og ankertekster

Hvad gjorde vi så lige der da ?

  • Hvad gjorde vi så lige ? Jo, vi har vi vist den forvirrede Googlebot vejen. Vi har vist den at vi ved en hulens masse om støvsugere, tilbud, priser etc.
  • Vi har også også vist den, at ved at linke fra hver af undersiderne om støvsugere til hovedsiden, har vi nu vist den kære Googlebot vejen, at der er én side, der i særlig grad handler om vores hoved søgeord : “Støvsugere”.
  • Googlebot bliver så glad, at han jubler og giver os kredit for at hjælpe ham med at gøre hans arbejde. Vi har lige struktureret tingene for “ham” og vist ham vejen.

Nu ved Googlebot, at hovedsiden har masser af gode og valide interne links fra andre sider på hjemmesiden / webshoppen, der også handler om støvsugere.

Nu burde chancen for at ranke bedre være tilstede, da vi lige har gjort Googlebot i godt humør. Du kan nu med ro i sindet sørge for de relevante eksterne links til netop denne hjemmeside, for du har lige sikret, at Google erkender, hvad du vil findes under.

De interne links er vigtige

De interne links er en enorm vigtig del af selve søgemaskineoptimering. Det er en enorm vigtig del af selve arbejdet, der får afgørende indflydelse på jeres endelige resultat. Sikrer du harmoni via ankerteksterne i den interne og den eksterne linkbuilding, har du godt fat i den røde tråd, der gør forskellen. (Interne links og ankertekster).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *