Play it the Instagram way!

Instagram! Kan den skabe værdi for virksomhederne?.

Instagram er forlængst blevet stedet hvor det rykker hurtigt. Eksperterne ved det, og brugerne ved det.

Erhvervslivet er begyndt at finde ud af det, men hvordan er det lige, at Instagram skal skabe værdi for virksomhederne?

Jamen lad os tage et seriøst kig på spørgsmålet, du kender uden tvivl Victoria’s Secret eller Jamie Oliver, får de dig til at tænke, at dit brand ikke er hot nok til Instagram? Du tager fejl, brands over hele verden beviser lige nu, at Instagram og andre visuelle medier ikke kun er til for undertøjsproducenter og Michelin-anretninger. Forstår du reglerne i spillet, er Instagram også for din virksomhed. Instagram har plads til alle dem, der forstår at spille spillets regler. Instagram startede som en applikation i 2010, i dag er Instagram det mest succesfulde billeddelingsmedie til dato. Da Instagram kom på banene med webprofiler og Deres online feeds i 2012, blev Instagram virkelig en spiller med effekt for virksomheder. Hvorfor? fordi billederne nu kan være en del af den samlede marketingindsats online, dette fordi de ikke længere er begrænset til mobil aplikationer. Visuel markedsføring er en trend der siden 2013 er kommet for at blive!

Instagram bliver som Facebook, af mange opfattet som et personligt socialt medie.

Instagram har skabt en iderig, spontan og uformel legeplads for virksomheder, der forstår at bruge markedsføring online på de præmisser Instagram tilbyder.

“Intel” er et af de store brands, der ikke bruger nøgne damer eller kendisfaktor, til at brande sig selv på Instagram.
90 millioner profiler og fire milliarder billeder, er en stor mængde profilering der taler et tydeligt sprog – Vi elsker det. Imens en Facebook-strategi implementeres i dag med “naturligvis skal vi være på Facebook”, er den visuelle markedsføring på Instagram, stadig en udfordring og mange virksomheder kæmper med at finde den rette strategi.

 

Instagram

 

 

 

#1: Interager med dine kunder

Instagram er perfekt til kommunikation, med dine kunder på flere planer. Hvis vi et kort øjeblik ser på Facebook vs. Instagram, er brugernes lyst til at interagere ret højt på Instagram. Dette har den simple årsag, at der på Instagram er mindre indhold, hvilket giver mindre konkurrence. På Instagram skal dine post ikke dele 1. pladsen med rigtig mange andre post, hvilket betyder at flere af dine følgere ser og reagere på dine posts.

Samtidig er den visuelle historie, billeder generelt noget der giver et højere engagement, hvilket tillader dit brand, at blive mere levende og dynamisk, fordi du tilføre personlighed, liv og passion til dine posts.

Taler du med dine kunder, bliver du ret hurtigt skarp på, hvordan dit brand rent faktisk opleves. Dine kunder kan kommunikere med dig, Instagram er et medie der kan skabe relationer på tværs af grænser.

Mærsk Line er god til at like og reposte mange af de billeder, som brugerne poster med #maerskline. Det motiverer fordi Mærsk anerkender brugerne, hvilket igen højner Deres lyst til at bruge deres hashtag. Mærsk giver dermed Deres følgere/bruger en følelse af nærvær og det skaber en relation.

Instagrams bruger er mere kreative end din marketingsafdeling er så hvorfor ikke udnytte, at nogen har gjort arbejdet for dig?
Ved at bruge det indhold dine bruger har skabt, kan du kopier Mærsk og du skaber værdi for dit produkt, øger trafik på din profil, skaber anerkendelse og relationer til dine kunder.

Anerkend, når folk visualiserer dit produkt, Anerkend de kreative måder dit brand bliver brugt på, se de nye og innovative måder og husk naturligvis at give den credit vedkommende har fortjent, tag ikke din Instagram succes for givet, den er fortjent hver dag.

McDonalds er et eksempel på hvad du ikke skal gøre på Instagram. De er blevet en virksomhed, der ikke ser og udnytter den kæmpe værdi Deres bruger skaber for dem og for brandet:

Der ligger over to millioner billeder under #macdonalds, men alligevel har @McDonalds_Usa kun postet syv på sin officielle profil, det må siges at være spild af kvalitets markedsføring for et så stort brand


Online markedsføring skal forståes!


Instagram

#2: Accepter Instagrams præmisser

Du er nok ikke designer, stjerne grafiker eller prof. fotograf, men det er heller ikke essensen af at administrere en Instagram-profil, men du skal forstå, hvad Instagram forventer af et brand og hvad dine følgere forventer af dig. Instagram er et billeddelingsmedie og det stiller krav til din kreativitet og kvaliteten af dine post. Billedet skal være essensen af dit opslag, teksten skal helst være kort, præcis,tydeligt, relateret til motivet og du skal med få ord, have noget på hjertet.

Instagrams brugere bliver til en omgangskreds du skal lære at kende!
De forventer en visuel præsentation af dit brand, et brand der differentierer sig. Giv dine følgere et VIP, bag kulisserne i virksomheden så du opbygger en relation til dit brand, et socialt medie handler om omtale, likes, synlighed af dit brand og du skal bruge alle de midler der fremmer dette.

 

Hav tålmodighed, du bliver ikke stjerne på 24 timer!

Men du vil med en effektiv og vedvarende indsats opleve, at jo mere af dit indhold, der deles, jo flere følgere får du. Pressebilleder, produktkataloger er et “dont do it” på Instagram. På Instagram skal du tænke, at hvis I ikke har ressourcer til at producere originalt og relevant indhold til jeres profil, så skal i finde en virksomhed som Brand Design og få dem til at administrere Jeres profiler.

 

Instagram

 

#3: Fortæl historier

Fortæl alle de gode historier om dit brand, alle virksomheder har dem; hvad I laver, hvordan I gør det og hvem der gør det, hvorfor i gør det, fortæl om passionen. Collager fortæller gode og mere fyldige visuelle historier, collager bliver ofter delt og liket, end almindelige billeder. Collagen har en fordel fordi hvert enkelt billede er lille og man kan skære lidt på kvaliteten af det enkelte billede. En collage vil ofte bestå af tre eller flere billeder, prøv og leg lidt med Instacollage, det er et godt og simpelt værktøj at arbejde med.

 

#4:Hvem er i og hvad er Jeres brand?

Næste skridt er at udvikle og fastholde en konsekvent brandidentitet. Målet er at fremstå som et brand med en samlet identitet, frem for en fragmenteret række vilkårlige billeder.

Start med at udvælge et par filtre, og prøv så vidt muligt kun at bruge dem. Det skaber et bedre helhedsindtryk, når man løber ned igennem profilens billeder.

Det samme gælder for hashtags, der er en slags søgeord, hvor man kan samle indhold og samtaler i bestemte emner (et godt eksempel er #dkpol). Reglen for virksomheder og hashtags er, at less is more. Udvælg nogle få hashtags, og hold dig til dem. Det giver konsistens i dine posts og giver samtidig mulighed for, at dine følgere i fremtiden kan huske og anvende dine hashtags i andre sammenhænge.

 

 

Instagram

 

 

Instagrams brugere bliver til en omgangskreds du skal lære at kende!
Hashtag-strategier handler om shared conversations – Dele oplevelser, historier, de innovative, har potentiale til et engagement der rækker ud over alle grænser. Vi kender nok alle sangen “Blurred lines” med Robin Thicke og Pharrell, snedig drenge der ved hvad der sælger på Instagram. Deres hashtag-strategi i musikvideoen til “Blurred Lines” er nem og lure! Det er ekstra nemt at forstille sig, hvilket hashtags der giver gode glimt, af de nøgne modeller på de sociale medier, jo du har gættet rigtig, naturligvis #blurredlines.

#blurredlines havde to måneder efter udgivelsen, samlet over 16.000 billeder på Instagram, klog markedsføring & branding!

 

Instagrams brugere bliver til fans, giv dem det de gerne vil have, men lær dem at kende først, lad være med at tro du ved hvad de vil have!
Så hvordan lære du dem at kende? Slå alle notifikationer til på virksomhedens profil, hold dig opdateret på din profil, hvergang du modtager en notifikation, så kig på den og analyser på den. Kommuniker hver gang du kan og svar altid!.

Instagram

 

 

Sociale medier er kun svært hvis du ikke tænker det ind som en strategi i din hverdag, for at gøre dette effektivt er det er en fordel at vide, hvad dine følgere synes er interessant: Hvad tænder de på, hvornår er de aktive, og hvornår interagerer de. Phy? tænker du det nu? det er ikke så svært! Identificere aktive perioder, hvornår får du responds og på havd? Hvornår får du flest likes, hvem følger dine tags? Hvad siger de? Statigram eller Simply Measured, kan spore kommentarer, måle vækst i dine følgere, se kommentarer og likes, fortælle hvilken hashtags dine følgere søger på. Der er meget hjælp at hente og jo mere du ved, jo mere du ser, Jamen det gør dig effektiv og hurtig, simpelthen fordi du ikke famler længere! So work smarter, not harder! Online markedsføring giver altid muligheden for, at kombinere platforme der giver høj effekt med et værktøj, hvis du vælger det rigtige.

 

Læs mere om markedsføring på de sociale medier her