Hvordan kommer RankBrain til at påvirke SEO?

Google er din bedste ven

Kunstig intelligensoptimering – RankBrain

Hvordan kommer RankBrain til at påvirke SEO? Kunstig intelligensoptimering er fremtiden både for Google og diverse søgemaskiner men hvordan påvirker det så SEO? Lad os forestille os, at Google er et barn. Når så dette barn går i skole og læser en bog, håber vi at barnet lærer og forstår de oplysninger, der står i bogen. Hvis ikke den læste bog så at sige er “optimeret” til barnets forståelsesniveau med billeder, struktureret information og fyldt med høj engagement og god brugeroplevelse, så lærer barnet ikke at forstå indholdet.

Hvad er RankBrain?

RankBrainRankBrain bruger en form for kunstig maskinlæring og benyttes af Google til at behandle uundgåelige mængder af kvalitative data (skriftligt indhold) i kvantitative data (matematiske enheder), vektorer, som algoritmen og andre computere kan forstå. 15% af alle forespørgsler, der laves gennem Google er nye typer forespørgsler og derfor er det helt almindeligt, at RankBrain møder en eller flere forespørgsler, som den ikke før er stødt på. Ved at benytte tidligere behandlede data i vektorer og shards, ser RankBrain ud til at foretage et kvalificeret intelligent gæt baseret på andre lignende forespørgsler. Antallet af nye forespørgsler er faldet fra 25% i 2007, men volumen er vokset eksponentielt takket være udviklingen af smartphones og hurtige internetforbindelser globalt. Kort sagt, RankBrain: Fortolker brugernes forespørgsler, den vurderer søgeformålet og vælger så de for den bedste resultater fra eksisterende databaser.

En god artikel om RankBrain

Hvad er maskinindlæring ?

maskinindlæringMaskinindlæring er en form for datalogi, der blev defineret tilbage i 1959 af en mand ved navn Arthur Samuel. Han udtaler: “Maskinindlæring giver computere evnen til at lære uden at være udtrykkeligt programmeret”. Samuel gennemførte den første forskning indenfor maskinindlæring, hvilket udviklede sig fra mønstergenkendelses studier over computer læringsteori. Maskinindlæring baserer sig i det væsentlige på opbygningen af ​​algoritmer og kan skabe forudsigelser herudfra, baseret på data og statistiske frekvenser. Maskinindlæring er blevet brugt i en række softwareapplikationer forud for RankBrain, herunder spam-emailfiltrering, netværkstrusler og indbrudsdetektering og optisk tegngenkendelse (OCR).

RankBrain og SEO (Hvordan kommer RankBrain til at påvirke SEO?)

RankBrain og SEORankBrain blev lanceret på et dusin forskellige sprog, der spænder fra engelsk til hindi, og det eneste formål er at hjælpe Google med at skabe bedre og mere præcise søgeresultater, der sikrer en bedre søgeoplevelse for Googles brugere. Den væsentligste forskel mellem før- og nu-RankBrain er, at før RankBrain ville Googles team af softwareingeniører hele tiden ændre den matematiske algoritme(r), der bestemmer søgeresultater og placeringer, hvorefter algoritmen forbliver konstant, indtil en ny opdatering bliver foretaget. RankBrain er en del af deres kernealgoritmer og bruges af Google til alle søgninger (siden 2016). Dette betyder, at der er konstant forandring og udsving i søgeresultaterne. Det betyder, at søgeresultaterne nu er reaktive overfor virkelige verdenshændelser, samt meget mere volatile uden for de store algoritmeopdateringsmeddelelser.

Kan man så optimere til RankBrain?

Kan man så optimere til RankBrainI betragtning af hvordan RankBrain interagerer med kernealgoritmen og andre positionssignaler, kan der være behov for at ændre strategisk fokus (især hvis strategien er bygget på backlinks). Men RankBrain er ikke en “klassisk algoritme” som Panda og Penguin. Med de klassiske algoritmer vidste vi, hvordan man undgår at falde i diverse opdateringer, og vi vidste derfor hvordan hvordan vi kunne tilfredsstille Penguin og Panda. RankBrain er mere en fortolkningsmodel, der ikke kan optimeres specifikt. Der er dog en række standard SEO metoder, som nu er mere relevante end nogensinde før.

Forskellige forespørgsler = forskellige vægtningsfaktorer

rankingfaktorerPå grund af den måde, hvorpå RankBrain har ændret, hvordan visse variabler og rankingfaktorer vægtes til forskellige forespørgsler, er det ikke længere en praktisk tilgang til at tage en størrelse, der passer til alle tilgange med forespørgsler (og forespørgselsgrupper). Ved at stille spørgsmål, der udløser “Venedig-resultaterne og kortpakken” ud af ligningen, kan nogle forespørgsler kræve høje hastigheder af nyt indhold, kortere indhold, længere indhold, masser af links osv… Den nye vægtningsmodel, RankBrain præsenterer, betyder, at der skal være afvigelser fra standard bedste praksis.

Fokusord sider er døde

Ideen om at skrive indhold med et “fokusord” og producere en side til et bestemt søgeord er forældet. Hummingbird opdateringen dræbt dette tilbage i 2013, og RankBrain har taget dette et skridt videre. Jeg har set denne praksis stadig bruges i en række sektorer. Når du opretter indhold og URL-strukturer, skal både brugeroplevelse og søgeordsmatricer bruges, med fokus på at skabe høje værdi og ressourcestærke sider.

Interne linkstrukturer

god link strukturVi kender fra Googles retningslinjer for evaluering af kvaliteten af ​​søgninger, hvor Google anser det vigtigste er godt og velskrevet indhold, når de placerer en side i deres søgeresultater. Dette strækker sig til sider i en URL-undermappe og sider der er knyttet til hovedindholdet. Det er standard at optimere interne linkstrukturer, så link egenkapitalen overføres til nøglesider på webstedet (såvel som dybere sider), men det er også vigtigt at medtage et stort antal interne links for at forbedre brugeroplevelsen generelt på hjemmesiden.

Hvad så med fremtiden?

Da RankBrain først blev lanceret i 2015, håndterede den kun omkring 15% af alle forespørgsler, men Google’s tillid til algoritmen er vokset enorm meget siden, og derfor fik RankBrain lov til at lege med på alle forespørgsler. Dette er sket gradvist fra 2015 til idag. Som RankBrain bliver bedre og bedre til sit job, vil “den” også blive bedre til at forstå semantik og begreber og forholdene mellem emner og forespørgsler. Dette vil gavne nøjagtigheden af ​​talesøgningsresultater såvel som traditionelle søgeresultatsider.

Sammenfattende

Afslutningsvis er en række førende skikkelser i SEO verden (herunder Gary Illyes og Rand Fishkin) kommet med forskellige udmeldinger med samme undertone, der fremhæver, at RankBrain ikke er noget, man direkte kan optimere specifikt mod. Når det så er sagt handler det stadig om at sikre det gode indhold, den gode struktur og især den gode brugeroplevelse på din hjemmeside. Gør du dette vil du altid kunne lege med i forhold til RankBrain-algoritmen. I sidste ende handler det jo også om hvor dygtige dine konkurrenter er til at levere ligeså gode resultater i konkurrencen om placeringerne, der nok aldrig stopper, især nu med RankBrain.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *