Googles kamp mod Fake News

Googles kamp mod Fake News

Googles kamp mod Fake News hedder “Project Owl”

Googles kamp mod Fake News sætter ind nu, med Project Owl. At finde hjemmesider på nettet med autoritet indenfor alle emner denne verden kaster os i hovedet, er lidt af en mundfuld. Derfor dukker, der også søgeresultater op i Google af mere bekymrende karakter. Såsom søgningerne “er kvinder onde” eller “eksisterede KZ lejrene i virkeligheden” osv. Det Google mangler under disse søgninger er hjemmesider, med masser af autoritet, der har taget emnerne op og beskrevet dem som de bør fremstå, så Google kan pege på dem i søgningen. Derfor skal projekt ugle afhjælpe dette issue med mere brugeranmeldelse og automatiserede forslag i søgningen, der peger de mere officielle veje hen og ikke på de såkaldte Fake News eller skumle propagande videoer fra Nynazister og ISIS etc.

Lad os lige tage et eksempel: Hvis ikke er nogen hjemmesider med masser af autoritet, som feks Politikken, BT eller ekstrabladet har taget fat i emner som: Eksisterede KZ lejrene, vil Google være “nødt” til at præsentere det næstbedste søgeresultat, for at tilfredstille deres kunder, og det kan vise sig at være en Fake News side desværre. Dette er Googles store problem i kampen mod Fake News. Derfor har Google iværksat det interne projekt “Projekt ugle”, eller på engelsk “Project Owl”.

Googles kamp mod Fake News

googles project owl

Projekt ugle (Project Owl)

Google er godt klar over de har et problem med kvaliteten når Fake News får lov til at stikke sit grumme ansigt frem i søgningerne. Google håber på at vi alle (brugerne) vil være med til at identificere de Fake News i omløb. Derfor har Google lavet det interne “Projekt Ugle”.

Mere om Google og søgeresultater på vores Blog.

Google har på deres søgeplatform indsat en såkaldt “feedback” mulighed. Så vi (brugerne) kan “anmelde” de søgninger, der dukker op og fortælle Google hvad vi mener om de resultater. Google udtaler at dette kun har den effekt at “gøre opmærksom på” og IKKE vil influere på diverse søgningsresultater. Desuden har Google opdateret deres retningslinier for hvilke typer af indlæg, der kan risikere at blive fjernet fra søgeresultaterne både i Google og YouTube, de steder for Google vurderer det ikke bør være repræsenteret. Her er et eksempel på Googles anmeldelsesystem med et eksempel om hvem, der malede “Mona Lisa”:

Googles forslag til at afhjælpe problemerne

Googles forslag til at afhjælpe problemerne med Fake news er at redefinere søgningerne, så søgemaskinen guider din søgning i retning af de søgeresultater, der passer på det du søger og af den vej rammer det rigtige resultat og på den måde undgår sider med Fake News eller grum propaganda, som eksempelvis ISIS eller nynazismen står for. Ovenover hjælper Google dig med at sætte en søgning sammen og vil forsøge at foreslå og guide dig de steder hen hvor den ægte og ærlige information er at finde. (Ovenstående eksempel om Mona Lisa er et udemærket eksempel herpå)

Læs mere om det på Googles blog.

Google ønsker ikke det alene bliver dem, der skal sætte standarden for kvaliteten i søgningerne. Derfor har man valgt at lade brugerne aktivt forholde sig til de resultater, der præsenteres i søgningerne, for derigennem at sikre sig at emnerne, der dukker op, er af den  “rette skuffe”. På den måde bliver Google ikke ene om at bestemme, hvad der er gode og dårlige resultater. Smart form for brugerinteraktion kan man vel kalde det. Vi følger med og ser hvad, der sker indenfor det næste år på området.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *