Google opdateringer

Google opdateringer Vol.1

Brand-design Blog 0 Comments

Hvordan kan man stoppe med, at bekymre sig om Google opdateringer?

Google leverer mindre information om algoritme opdateringer i disse dage, det efterlader  SEO’er famlende efter svar og en smule paniske, hver gang de oplever et enormt fald i trafikken. Men ved #searchengineland mener en del eksperter, at alt denne panik er unødvendig.  Som SEO’er, er vi tilbøjelige til at være nærmest besatte, af ændringer i de organiske resultater.

Det der oftest sker når vi opdager ændringer er:

Du har nok fået dagens første kop kaffe, du sidder ved din computer og er klar til dagens arbejde, du tager et hurtigt kig på Facebook, du ser et opslag fra en person, der spørger om nogen har set ændringer i aftes. Opslaget nævner naturligvis også noget om  ”en masse aktivitet.”

 

”Aktivitet” havd betyder det!

At de firmaer der følger ændringer i Deres placeringer, har set nogle udsving i en kort periode. Hvis der er ”en masse aktivitet”, betyder det store udsving i mange websites placeringer, lodret eller på tværs af brancher. Sommetider er disse resultater positive, men for det meste er de negative. Store opdateringer, kan ofte betyde stort fald i trafikken på et site.

Du tjekker hurtigt Analytics og Search Console. Pyha! Den ”aktivitet” påvirkede ikke dig – denne gang. Men hvad med den næste?

Dette er hvad der sker, når Google laver store ændringer i sine søgealgoritmer. Det har været emnet i mange artikler, tweets og Facebook-indlæg i årenes løb.

Men hvad nu hvis jeg fortalte dig, at selv om det er meget vigtigt at vide, hvad Googles algoritmer indeholder. Har du på igen måde brug for at kende, de finkornede detaljer om hver opdateringen, for at holde dit websted “in good standing”?

 

Google taler ikke så meget mere!

Der var engang, hvor tidligere leder af Web Spam Matt Cutts, var kommunikationen mellem SEO’s og Google. Dengang ville han bekræfte opdateringer, dette var meget nyttigt og du fik tydelig viden om, hvorfor dit websted vendte vrangen ud. Der blev afsløret viden om hvad opdateringen var rettet mod, og hvorfor.

Det gjorde det meget lettere, at diagnosticere problemerne.

Men Google deler ikke disse oplysninger ret tit mere. De er blevet meget tavse om hvilke ændringer de laver og årsagerne til dem.

Naturligvis!, Google bekræfter stadigvæk de store ting, som sidste Penguin opdateringen da den gik “real-time”. Hvor mange gange har vi dog set, en officiel annoncering af en Panda opdatering?  Da den blev en del af kernen i ranking algoritme ? Svaret er ingen – og det er over 18 måneder siden.

 

Den ‘Fred’ faktor

Googles tavshed har fået et navn, de uidentificerede ændringer som Google ikke vil bekræfte, de har netop fået navnet “Fred”

“Fred” er bare et fjollet navn, der kom fra en udveksling mellem Google og Webmaster Trends Analytiker Gary Illyes, samt en del andre firmaer på Twitter. Fred er beregnet til at dække over en hver ”Opdatering” SEO’er bemærke, som Google ikke bekræfter.

Brand DesignWhat to do?

Hvad skal en SEO’er eller ejeren af ​​website at gøre? Hvis dit website får et fald i rank, og du ikke ved hvad der forårsagede det? Hvordan kan du vide hvad du skal ændre, hvis Google ikke vil fortælle dig, hvad denne opdatering gjorde?

SEO er simpelt “bare gør som Google siger! Men hvis du ikke ved, hvad Google ønsker fra dig? Eller endnu vigtigere! Hvordan kan du beskytte dit website, hvis Google ikke vil fortælle dig, hvad der bliver ”straffet” for, med de opdateringer de laver?

 

Vi arbejder allerede, i en verden hvor vi ikke ved alt!

I dag arbejder vi i en post-opdaterings verden. Google opdaterer hele tiden ifølge Gary Illyes og John Mueller. Algoritmer opdateres i de fleste tilfælde hver dag, og som regel flere gange om dagen. Google deler ikke disse oplysninger med offentligheden.

Hvis de opdaterer hele tiden, hvordan er det så en “post-opdaterings verden”?

Begrebet “post-opdatering”

“Post-opdaterings verden” refererer til en verden, hvor der ikke er nogen officiel identifikation/navngivning af algoritmen og ændringerne. Der er ingen bekræftelse på, at en opdatering er aktiveret. Ingen oplysninger om, hvornår den blev aktiveret. Dybest set er opdateringerne Google fortæller os om, ved at blive mere og mere sjældne.

 

Hvis Google er tavs, hvor finder du så oplysninger?

Hvis du ikke kan få oplysninger om opdateringer og algoritme ændringer fra Google, hvor går du så hen? Teknisk set kan du stadig gå til Google, for at få de fleste oplysninger – bare mere indirekte.

 

Hvad gør du når dit site er påvirket?

Selvom Google ikke fortæller dig meget om, hvad de gør i disse dage med hensyn til algoritme opdateringer. Kan du stadig kan vågne op og finde dig selv i bunden, når dette sker, hvad gør du så? Går på Twitter? Måske vil du finde nogle svar der, men for det meste vil du bare få bekræftelse på, at nogle ukendte algoritmer ved navnet “Fred” er blevet kørt.

Du er efterladt i en ikke oplyst, eller klogere “frame of mind”.

Du står tilbage med læsning af andres tanker om opdateringen, hvad kan du bruge det til, når du skal bestemme præcist, hvor Google er ved at definere “en kvalitet site oplevelse”?

 

Forståelse af Google algoritmer

For et par år siden opdelte Google, de fleste algoritme ændringer mellem on-site og off-site. Der var indhold og over-optimerings algoritmer, og der var link algoritmer. Det virkelige fokus for alle disse var dog var spam. Google blev ledene på søgemarkedet, delvist ved at være bedre end konkurrenterne, til at fjerne irrelevant og ”spammy” indhold fra sine søgeresultater.

Men i dag dækker disse algoritmer så meget mere! Google bruger stadig algoritmer til at fjerne, eller degradere spam. Men de er blevet fokuseret på overfladebehandling og bedre brugeroplevelser. Helt tilbage i 2012 forslog Matt Cutts, at vi ændrer SEO fra ”Søgemaskine optimering” til ” Søgeoplevelses optimering .

18 måneder senere frigav Google “pagelayout” opdateringen .

Denne opdatering var den første som brugte en “render” af en side, til at vurdere side layout og kvalitet. Det bragte store algoritmiske sanktioner til mange sites, denne opdatering bære med andre ord, opskriften til et perfekt layout i Googles øjne.

 

Hvad gør algoritme opdateringer typisk?

De fleste algoritme opdateringer behandler spørgsmål, der falder ind under følgende kategorier:

Link kvalitet
Tekniske problemer
Indholds kvalitet
Brugererfaring
Men hvordan ved vi hvilke regler der påvirker vores hjemmeside, når Google ikke selv bekræfter nogen opdateringer? Hvad kan kategorier bruges til, hvis jeg ikke ved hvad reglerne er for disse kategorier?

Lad os tage et kig på hvordan vi kan vurdere dette, uden Google fortæller os meget om hvad der skete.

Link spørgsmål:

Det handler om Penguin
Et af de mest nøje undersøgt områder af organisk SEO er selvfølgelig links – og Penguin er den algoritme, der evaluerer disse links. Man kan sige at Penguin er en af de hårdeste, og mest brutale algoritmer opdateringer, Google nogensinde havde udgivet.

Pinguin betød for et website med en meget spammy link profil, at Google ikke bare devaluerede deres links – de devaluerede deres hjemmeside.

Det skete ret ofte at en webmaster, med en spamet link profil, ville finde hele sit site fjernet fra indekset (eller faldet så langt i rankings, at det lige så godt kunne have været fjernet). Mange havde ingen anelse om dette, indtil de en dag mødte ind til en “70 + procent nedgang i trafikken”.

Ejeren af ramte websites måtte derefter lave rettelser, fjerne links og vente og vente, vente på at Penguin opdateret igen. Sidste gang pinguin opdaterede, havde der været en to-årig pause mellem algoritme opdateringer.

Uden opdateringen, kan dit websted ikke opnå fuld, eller i nogen tilfælde bare delvis ranking igen.

 

September 2016: Real-time Penguin

I september 2016 blev alt forandret:

Google lavede Penguin til en del af sin kerne algoritme. Penguin data opdateres nu i real-time og det giver derfor ikke længere konsekvenser, for en hel hjemmesides placeringer. Med denne opdatering er Penguin ikke længere en “website serialkiller”.

Når Penguin kører nu, vil den kun devaluere links, ikke hele websitet – hvilket betyder, at ranking kan justeres på en forespørgsel, side, eller sektions niveau. Det ville derfor være sjældent, at du vil tjekke dit site om morgenen og opleve fatale fald i rank. Det vil kunne ske! Men hvis de links dit site har er spam, er det langt mere sandsynligt at du ville få en manuel straf.

 

Når real-time – ikke er real-time

Nu betyder ”real-time Penguin” ikke bogstaveligt real-time. Google har stadig behov for at gennemgå websitet igen, når linket er blevet rettet. Det kan dog tage uger, afhængigt af hvor ofte Google gennemgår dit site.

Real-time opdatering gør det meget lettere at løse din link profil, hvis du har bestemt at links er dit problem (spammy links er typisk meget indlysende).

 

Husk at alle sites med stor sandsynlighed, vil have nogle dårlige links.

Det ikke naturligt for et website, at have en for perfekt backlink profil. Men når dårlige links er en betydelig procentdel, af dine indgående links, skal du begynde at kigge med et kritisk øje på dit site. En tommelfingerregel er – hvis du har over 50 procent spammy links, eller anker tekst, bør du overveje at gøre noget ved det.

 

At identificere kvaliteten af links til et website, er forholdsvis ligetil.

Er dine links gode links? Har du over-optimeret anker tekst? Hvis du har en spammy link profil, du bare nødt til at få det ordnet – få links fjernet hvor du kan, dementere de links hvor du ikke kan. Arbejde på at erstatte spammy links med gode.

Når du har rettet links må du bare vente.

Som nævnt ovenfor, kan det tage et par uger før du ser ændringer. I mellemtiden er du nødt til at gennemgå andre områder af dit website, for at se om de er i overensstemmelse med, hvad Google definerer som en kvalitet websted.

”Men jeg ved, at problemet er links!” Siger du. Tja, du kunne have ret – men et websted kan modtage flere devalueringer.

Du skal altid kontrollere ”alle ting!”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *