Når Google pludselig bestemmer alt, en lille case fra virkeligheden!…

forstå SEO

At forstå SEO, er den mest essentielle markedsføring for dit site….

At forstå SEO er samtidigt også virkelig en stor mundfuld for ikke SEO nørder. Mette Kjær Larsen er iværksætter og har sin egen virksomhed, hvor hun arbejder med fysioterapi. Mette havde købt en hjemmeside og i ganske god tro antaget, at så ville hun være synlig på Google. Det er en naturlig tanke, men uden SEO bliver din hjemmeside aldrig rigtig synlig på Google, for andre end dem der kender adressen.

Det er tanken værd og spørge “hvorfor har jeg en hjemmeside”? hvilket formål skal den have og hvad skal den kunne give min virksomhed? Det er spørgsmål mange glemmer at stille, hjemmesiden er mere et “must have” produkt, når man har en virksomhed. En hjemmeside må bare aldrig blive noget man har, bare for at have den, for så mister den formålet!

Det samme der i reglen sker, når man vælger at have en hjemmeside og undlade at koble SEO på. Der kan være mange årsager til at man skære SEO fra, det kan syntes uigennemskueligt hvad det egentlig er søgemaskineoptimering gør, det kan forekomme dyrt, argumenterne kan være mange, men hvor dyrt er det, at undlade søgemaskineoptimering? Hvor mange kunder mister din virksomhed, ved at have en hjemmeside der ikke er synlig på Google?

 

Når Google så flytter ind…

Vender det op og ned på alt ting, specielt hvis man selv har haft fuld kontrol over sin hjemmeside. For at vende tilbage til Mette, efter et lille sidespring, så havde Mette selv siddet med alt andet end design af hjemmesiden og for hende betød det, at tekst og visuel præsentation skulle vendes på hovedet og laves helt om, så sitet blev opdateret i forhold til onpage søgemaskineoptimering.

Onpage søgemaskineoptimering er det der forgår på sitet, det der får Google til at vise din hjemmeside frem for sine kunder. Google har kunder og er en virksomhed ligesom din, den lever af at leverer gode søgeresultater, den er blevet så populær fordi den er virkelig god til det. Det betyder samtidig at Google er kræsen og den godtager ikke hvad som helst.

 

Jamen det er jo gratis at søge på google!

Der er en tendens til at glemme at Google er en forretning, fordi vi ikke skal have dankortet op når vi søger, men fuldstændig ligesom du ønsker at leverer kvalitet til dine kunder, ønsker Google det samme. SEO er Google’s kvalitetsstempel, det er simpelt, du er enten inde eller ude.

Søgemaskineoptimering er en proces der starter, den dag man træffer en beslutning om SEO, men den slutter aldrig. Der er hele tiden opdateringer, nye tiltag, fokus på keywords osv. Samtidigt også  ting, der skal fornyes og processer rettes til. At forstå SEO er for de fleste en alt for stor mundfuld, at gå ombord i uden hjælp, hvis man griber SEO forkert an, kan man skade mere end man gavner og af samme årsag, havne i en situation hvor resultaterne ikke kommer, dette er dog ikke fordi SEO ikke virker, men fordi mange fejler at forstå SEO.

Det handler ofte om, at det bliver gjort forkert!…

 

Forstå SEO og hands off?

Hvis man som Mette har siddet med kontrollen over sit site, kan det være svært at overlade denne til en 3. mand, der er mange ting man kan blive nervøs over undervejs. Et site der skal bygges om vil opleve en downtime, hvor sitet er “under Construction”. Det vil betyde at der vil være et hul, hvor dine kunder oplever en anden funktionalitet på dit site. Igen handler det om at implementere SEO korrekt, det betyder ofte omvæltninger for et ikke optimeret site.

At forstå SEO korrekt betyder også “hands Of” for kunden, når on page er optimeret skal der ikke mange ændringer til, før dette arbejde er ødelagt. SEO er på mange måder “a pice of art” når det er der, når den rigtige røde tråd er på plads. Lidt ligesom kunstmaleren der ved, hvornår han skal lade et billede være, for ikke at ødelægge effekten. Det kræver viden om søgemaskineoptimering, at vide hvornår kunstværket er færdigt.

Søgemaskineoptimering skal outsources, hvis i ikke har SEO nørder in house. Jeg kan næsten med garanti sige, at i ikke opnår effekt uden viden, kompetencer og ressourcer. Det kræver på mange måder en 24/7 indsats og blive dygtigt til SEO/SEM, spørgsmålet er om virksomheder i dag, bør bruge ressourcerne på driften, i stedet for den store mundfuld søgemaskineoptimering er!

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *