Facebook & indholdstrategien

På Facebook er indhold og den rette af slagsen, svaret på den udfordring, som mange små og mellemstore virksomheder står med. Får man regnestykket til at gå op og lavet den rigtige opskrift, for hvordan man laver indhold, så har man fundet det gode svar på, hvordan man skaber “proof of value” for virksomheden på Facebook.

 

Men der er alt, alt for få der virkelig når ind til essensen

Danske virksomheders Facebook succes, ser ofte sådan ud:

Tid på Facebook  – seks måneder.

Likes på Facebook – 780  hvoraf 180 er nære relationer og medarbejdere.

Opdateringerne – Er på standby

Engagementet – Er på standby

Det er rigtig tit her historien ender og for virksomheden er konklusionen tit, Facebook kan vi ikke bruge til noget, det egner sig ikke til os. Problemet er bare ikke Facebook, skoen trykker et helt andet sted. Det der sker er i virkeligheden, at alt for mange virksomheder antager at strategi er, det samme som at vælge hvilket medie man skal oprette på og lave profilen.

 

Sagt mere tydeligt!

Man vælger nogle platforme – fx Facebook og Twitter – og så tror man, at man har en strategi for sociale medier. Men hvad med tanker om, indhold, buget til at skabe indhold, så det der bliver postet, ikke bare er det vi lige finder hen af vejen. Hvad med målgruppen, hvad vil den gerne se? Hvad skal indholdet gøre for virksomheden?  Skære vi helt ind til benet står vi med spørgsmålet, hvad det er, folk skal dele?  Linke til?  Havd er det de skal kommentere, hvis der ikke er noget relevant indhold.

Hvad skal man vise frem, annoncerer, lave SEO på, hvis ikke indholdet er godt og relevant?

 

FacebookIndhold & strategien

har til hensigt at give dine kunderne relevant viden og indhold. Frem for at styre afsted i alle retninger uden noget egentlig mål, uden at have en klar strategi for, hvem virksomheden ønsker at ramme og hvorfor. Content marketing handler om at skabe indhold, men samtidigt sætte kursen for det indhold. Det modsatte er lige som et skib uden kompas, der tager afsted til Amerika, ikke kan holde kursen, ender i Kina og kaptajnen antager, at det nok er havet der ikke længere er brugbar til sejllas. Det giver på mange måder ikke rigtig mening!. Hvorvidt Jeres virksomhed har behov for en social medie strategi, det afgøre i naturligvis selv, men hvis i arbejder aktivt med de sociale medier, vil det være svært at styre udenom.

 

Hvornår har man brug for en stærk strategi?

  • I vil gerne opnå resultater med de sociale medier, der styrker jeres forretning i det lange løb.
  • I oplever at Jeres nuværende indsats ikke giver resultater, fordi der ikke bliver fokuseret på indholdet.
  • Jeres virksomhed kan skabe resultater ved at kommunikere, vidensdele, indsamle viden om kunders behov.
  • I vil gerne have kontrollen over de medier i anvender, give klare budskaber videre.
  • I har et mål med jeres kommunikation, der handler om mere end salg af produkter.
  • I vil gerne have et klart mål for Jeres indsats på de sociale medier, som i vil arbejde videre med – hvis Facebook lukkede i morgen, ville i så stadig have et mål.
  • I er trætte af konkurrencer og kampagner, der fungere lidt som en øjebliks indsprøjtning for Jeres followers og likes.
  • I vil gerne skabe mål og sammenhæng imellem Jeres sociale medier og øvrige kommunikation, formål og indhold er limen her.