Er du klar til Instagram-business?

Er du klar til Instagram-business?

Inden for de seneste tre år er den sociale medieplatform Instagram vokset eksplosivt

Inden for de seneste tre år er den sociale medieplatform Instagram vokset eksplosivt. Mere end 150 millioner brugere verden over har efterhånden taget app’en til sig, der gør det muligt at dele og inspirere andre brugere med hverdagens øjeblikke i billeder og video. Blandt de 150 millioner brugerne finder man i stigende grad også virksomheder og brands, der har fået øjnene op for Instagrams potentiale som eksponeringskanal. Og med god grund. Instagram giver virksomheder, store som små, kendte som ukendte, mulighed for at vise personlighed og involvere og inspirere forbrugerne uden de store omkostninger. I hvert fald indtil videre.

I juli sidste år proklamerede Mark Zuckerberg, stifter af Facebook og nu medejer af Instagram, at fremtidsplanerne er at gøre Instagram til en forretning med reklamer og sponsorerede posts:

“We expect over time to generate a lot of profit from it. We think the right focus for now is to continue increasing the footprint of Instagram and, when the right time comes, we’ll think about advertising,” udtaler Mark Zuckerberg.

Der gik dog ikke lang tid før “the right time” indtraf. I november 2013 blev det første sponsorerede post til virkelighed med designguruen og brandet Michael Kors som afsender. På blot syv timer indhentede billedet med titlen ”5:15 PM: Pampered in Paris #MKTimeless” mere end 150.000 likes og hele 34.000 nye følgere. På trods af negative reaktioner fra mange brugere, der følte sig invaderet af reklamen, vurderer mediefolk, at det sponsorerede post har været en stor succes for Michael Kors.

Hvad Michael Kors har betalt Instagram for reklamen, og hvor mange brugere, den blev eksponeret for, er endnu ikke offentliggjort. Men faktum er, at Instagram gradvist har tænkt sig at gøre sponsorerede posts til en naturlig del af app’en, så vi i nær fremtid vil opleve reklamer i vores newsfeed. Nøjagtig som udviklingen har været på Facebook.

Stigende kommercialisering af Instagram

Den heftigt stigende kommercialisering af Instagram vil uundgåeligt stille større krav til de virksomheder, der vil bruge Instagram strategisk som et led i deres kommunikationsindsats.

I et PR-perspektiv bliver sponsorerede posts et effektivt værktøj til at opnå nye følgere og derved nå nye forbrugere. Men de virksomheder, der ikke vil hoppe med på Instagram-reklame-bølgen, får fremover den udfordring at undgå at drukne i mængden af forproducerede reklame-posts.

De forproducerede reklame-posts har dog én væsentlig ulempe, nemlig, at de, ligesom almindelige trykte reklamer, ofte vil være produceret et godt stykke tid før, de egentlig postes. Det kan virksomheder og brands, der ikke vil satse på Instagram-reklamer, udnytte ved at gribe nuet og være aktuelle. Virksomhedens evne til at være personlig, nærværende og kreativ bliver således endnu mere afgørende samtidig med, at de skal levere indhold, der kan inspirere og involvere forbrugeren.

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Average rating:  
 0 reviews

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *